Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring bakre lins på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Gör ni rent bakre linsen på era objektiv?
Isåfall hur och hur ofta?

När vi ändå är inne på det, har ni några knep för främre oxo?

Tycker aldrig man blir helt nöjd med putsduk...

Mvh Kjelle

Min uppfattning är att smuts på frontlinsen spelar mindre roll än man tror så putsduken borde vara ok. Osäker på om smuts på bakre linsen spelar lika liten roll men duken bör i vilket fall duga.

Är du sugen på ett experiment kan du testa att sätta en prick på 1-3 millimeter på frontlinsen och sedan ta lite testbilder. Du lär inte se någon påverkar på bilderna (är osäker på om samma gäller bakre linsen). Ganska praktiskt ibland på t.ex djurparker med stängsel. Där brukar jag i nödfall köra på stor bländare och trycka objektivet mot stängslet. Brukar synas mycket lite eller inte alls.

Gör ni rent bakre linsen på era objektiv?
Isåfall hur och hur ofta?

När vi ändå är inne på det, har ni några knep för främre oxo?

Tycker aldrig man blir helt nöjd med putsduk...

Mvh Kjelle

Det beror på hur ofta bakre linsen blir smutsig :) Skämt åsido, jag rengör inte särskilt ofta faktiskt och när jag gör det så andas jag på glaset och använder linsputsduken. Samma använder jag till frontlinsen och jag blir alltid 100% nöjd med resultatet. Du kanske ska byta duk ifall den gamla blivit smutsig. Med ren duk kan jag inte se att rester skulle lämnas kvar på glaset.

Jag brukar använda putsduk och "putspapper"..
Vill påpeka att man märker inte av smuts på linsen _förän_ man har liten bländare. Vid bländare 22 kan vissa bilder vara fulla av små prickar (om man inte rengjort ordentligt).

Vid bländare 22 kan vissa bilder vara fulla av små prickar (om man inte rengjort ordentligt).
Det du ser då är smuts på sensorn.
Smuts på linsytorna är ej i fokus så det behövs rejäla fläckar för att de ska synas på fotot, särskilt om vi pratat om frontlinsen. Oskärpa, ströljus och konstiga reflexer skapat av smuts / repor kan du möjligen se,men inga små prickar på bilden.

Enstaka pricker på frontlins spelar ingen roll, på baklinsen är det aningen känsligare men ändå inget att oroa sig för.

Jag gör i första hand rent genom att blåsa. Om jag är lat blåser jag försiktigt med munnan (aldrig på baklinsen), men oftast använder jag en blåsa avsedd för detta.

Ibland använder jag försiktigt putsduk. Jag brukar göra en utandning på glaset först för att fuka det lite. Mellan varje drag skakar jag duken ifall där skulle råka finnas något sandkorn.

Om smutsen sitter hårt tar jag fram linsrengöringsvätskan och linsputspapper hellre än att stå och gnugga. Objektiven blir rena som vore de nya.

Jag har inga filter på några objektiv. Använder ALLTID motljusskydd för att skydda frontlins, och det skydda även mot smuts och regndroppar.

Det du ser då är smuts på sensorn.
Smuts på linsytorna är ej i fokus så det behövs rejäla fläckar för att de ska synas på fotot, särskilt om vi pratat om frontlinsen. Oskärpa, ströljus och konstiga reflexer skapat av smuts / repor kan du möjligen se,men inga små prickar på bilden.

Ja det kan det nog vara, dom försvann iallafall vid senaste linsputsar-dagen då jag även tog sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar