Annons

Rengöring av sensorn igen!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Vill gärna ta upp denna tråd igen då jag tror att ni har samlat på er mera erfarenhet.

Har insett att det inte går att lämna in kameran varje gång det kommit in damm på sensorn, så det är väl bara att lära sig städa.

När man läser om sensorrengöring i trådarna verkar det vara två metoder som huvudsakligen gäller, spatel och vätska eller den hemliga borsten som man laddar med statisk elektricitet.

Jag vill att diskussionen skall beröra tips, erfarenheter samt för och nackdelar med respektive metod.

/Jesper
 
Gummiblåsa som man trycker på för att blåsa luft mot sensorn funkar också fint. Helt utan mekanisk beröring om man inte klantar sig, och till skillnad från spatel med vätska riskerar man inte att lämna någon "film" på sensorn efter sig. Billigt i längden och inte alls svårt.
 
Jag är väldigt spänd på pensel varianten.

Har ni som använder den enbart positiva erfarenheter eller fins det några aber?

/Jesper
 
Jag byter objektiv på kameran ganska ofta, men har inte lyckats få damm på sensorn på 5 månader. Det gäller att man är snabb när man byter.

Så här gör jag när jag byter från kit-zoom till 50mm:

-kameran ska hänga på magen så båda händerna är fria
-tar av bakre objektivlock på 50-an och blåser lite på bakre linsen
-vrider på 18-55 så att den är lös men håller den mot kameran
-placerar 50-an bredvid 18-55 med röda pricken i rätt läge
-tar bort 18-55 och blixtsnabbt trycker dit 50-an, kamerahuset är öppet högst en halv sekund
-blås rent den bakre linsen innan locket skruvas på och även innan byte, annars kan damm från objektivet följa med in i kameran
-dessa objektiv (och även huset) är dåligt tätade därför kan damm ta sig in i kameran ändå, men detta behöver inte hindra en från att göra så gott man kan, eller hur?

Det ovanstående är ganska basic och kanske kan uppfattas som nedlåtande, men jag är helt säker på att en del "blottar" sensorn i uppåt en halv minut medan de byter objektiv i lugn och ro. Sedan kan det vara bra att förvara kameran i en väska, så håller den sig ren längre.
 
Visst, jag byter också objektiv relativt fort, Men vad menar du med att blotta sensorn. Framför den sitter i alla fall på min kamera både slutare (som förstås är stängd) och spegel. Du skriver att du blåser, blåser du med munnen eller? Tänkte då närmast på att du blåser salivstänk på dina linser...kanske.
Hur som helst är det ju jätteenkelt att ta bort damm från sensorn med exempelvis en "sensorbrush". Personligen har jag hittat en lämplig sminkborste och blåser burkluft på den.
 
Jag kör penselvarienten - En väldigt fin syntetisk pensel i kombination med GePe AIR-3 gör min sensor som ny...

Tidsåtgång för rengöring ~5 minuter.

Kostnad pensel: 120:-
GePe-luft 400ml: 60:- (räcker till flera rengöringar)

Jag ska dock komplettera med en luftblåsa för att få bort eventuella större partiklar som kan ligga runt omkring innan jag kör med penseln.

Mvh/Peter
 
Powershooter skrev:
Personligen har jag hittat en lämplig sminkborste och blåser burkluft på den.
Var har du hittat den (specialbutik, varuhus etc)?
Hur ser den ut?
Kan du vara snäll och lägga in ett foto, här på forumet, på denna pensel? Skulle underlätta för många att söka rätt format.

/Fred
 
Får ni era sensorer 100% rena med borstmetoden.

Har bara några få dammkorn och funderar på om man skallvänta eller försöka städa direkt?

/Jesper
 
Jesper Lindeblad skrev:
Får ni era sensorer 100% rena med borstmetoden.

Har bara några få dammkorn och funderar på om man skallvänta eller försöka städa direkt?

/Jesper

Min sensor blir 100% ren... Nån gång har det varit kvar något nere i ett hörn, men det är lätt att ta bort. Men det är klart - det går aldrig att garantera något.

//Peter
 
Burkluft är hemskt då det kan komma fukt på linsen! Finns en trå dom en stackare som nästan förstörde sina grejor tack vare det.
 
marooned skrev:
Jag byter objektiv på kameran ganska ofta, men har inte lyckats få damm på sensorn på 5 månader. Det gäller att man är snabb när man byter.

Så här gör jag när jag byter från kit-zoom till 50mm:

-kameran ska hänga på magen så båda händerna är fria
-tar av bakre objektivlock på 50-an och blåser lite på bakre linsen
-vrider på 18-55 så att den är lös men håller den mot kameran
-placerar 50-an bredvid 18-55 med röda pricken i rätt läge
-tar bort 18-55 och blixtsnabbt trycker dit 50-an, kamerahuset är öppet högst en halv sekund
-blås rent den bakre linsen innan locket skruvas på och även innan byte, annars kan damm från objektivet följa med in i kameran
-dessa objektiv (och även huset) är dåligt tätade därför kan damm ta sig in i kameran ändå, men detta behöver inte hindra en från att göra så gott man kan, eller hur?

Det ovanstående är ganska basic och kanske kan uppfattas som nedlåtande, men jag är helt säker på att en del "blottar" sensorn i uppåt en halv minut medan de byter objektiv i lugn och ro. Sedan kan det vara bra att förvara kameran i en väska, så håller den sig ren längre.

Trodde inte heller att jag hade damm på min sensor, sen plåtade jag med bländare 22, och då ser man att det fanns ganska mycket.

Blåsbälg hjälpte för min del!


/Jocce
 
Var idag och Clas Olsson skulle köpa luft på burk till penseln jag beställt från Visible Dust.

Säljaren i butiken avrådde mig att köpa deras produkt trots att det fins en kamerabild på burken.

Vad har ni för luft och var är den inköpt?

/Jesper
 
Jesper Lindeblad skrev:
Var idag och Clas Olsson skulle köpa luft på burk till penseln jag beställt från Visible Dust.

Säljaren i butiken avrådde mig att köpa deras produkt trots att det fins en kamerabild på burken.

Vad har ni för luft och var är den inköpt?

/Jesper

Luft (oavsett på burk eller från kompressor) skall man aldrig rengöra såna här känsliga grejer med!
(Ev. med nått filter isåntfall)
Det kan alltid komma med en tunn tunn oljefilm från luften nämligen!

Kör med en blåsbälg istället!


/Jocce
 
Jocce skrev:
Luft (oavsett på burk eller från kompressor) skall man aldrig rengöra såna här känsliga grejer med!
(Ev. med nått filter isåntfall)
Det kan alltid komma med en tunn tunn oljefilm från luften nämligen!

Kör med en blåsbälg istället!


/Jocce
För att testa om det följer med nåt ut från burken förutom luft, "spraya" luften på din badrumsspegel t.ex.
 
Man också rekomenderar att hela rengörningsproceduren är bra att göra i badrummet efter några minuter med varm dusch. Så att dammet i rummet binds och luften blir ren innan man rengör sensorn.
Ok, kanske lite överdrivet men det har jag läst iaf.

/Fred
 
Jesper Lindeblad skrev:
Varm dusch, är det inte risk att man får kondens i kameran då?

Jesper
Visst finns det risk för det om man har det brott.
De säger (de som använder metoden) att vänta några minuter att dimman kondenserar och därmed binder dammet.
Har också läst om historier om att ta ut handdukar också från badrummet.
Jo, en del skräckhistorier, faktiskt.
Jag själv har inte köpt min D70 än (det är på G) men en granne till mig använder gummiblåsan på sin D70, med bra resultat.

/Fred
 
Jag har testat det där med badrummet. Handdukar och hela kittet. Det gäller att ånga "lagom" mycket. Men visst verkar det hjälpa. Sen är det ju det där med att inte släppa in för mycket damm igen när man kliver in. Jag bör dock nämna att jag har rätt mycket damm som fluger omkring i resten av lägenheten, en av nackdelarna med mycket prylar och mycket elektronik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.