Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra sensorn hos Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Om man misslyckats med att rengöra sensorn med gummiblåsa (förvärrade problemet avsevärt :( ), och vill få den rengjord av Canon-proffs, var lämnar man in den? (Inköpsställe?) Någon som vet vad det kostar och hur lång tid det tar?
 
Jag har precis samma problem. Kollade med scandinavian photo som jag köpt kameran genom. De sade att det kostar ungefär 1500:-.

Kolla med stället där du köpt kameran, alternativ vänd dig direkt till Canon IT-service. Adress och sånt finns på Canons hemsida, canon.se.
 
Här är ytterligare en sida som beskriver hur man själv rengör sin sensor.

http://www.pbase.com/gallery?gallery_id=189644

Jag gjorde själv ren ccd:n på min Canon 300D imorse och trots att det var lite nervöst var det inga problem. Blev av med all smuts förrutom en pytteliten partikel som endast syns vid f22 mot ljus bakgrund, men den ska jag allt få bort ikväll. Det är bara lite övning som behövs :)

Pincetter, 200 st pec-pads och eclipse-vätska beställde jag från Tyskland. Det var snabb leverans och gick på 620 kr inkl frakt med DHL. Det kommer att räcka i oöverskådlig framtid.

http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=SFNT&Store_Code=MTE

Naturligtvis uppmanar jag inte någon till att göra detta själv om de känner sig osäkra. Det är var och ens eget beslut. Även om det visserligen är ganska enkelt så innebär det potentiella risker. Skulle kameran stänga av sig under rengöringen och du sitter och petar som bäst i kameran så KAN kameran skadas bortom räddning.
 
Senast ändrad:
hullarn skrev:
Jag har precis samma problem. Kollade med scandinavian photo som jag köpt kameran genom. De sade att det kostar ungefär 1500:-.

Kolla med stället där du köpt kameran, alternativ vänd dig direkt till Canon IT-service. Adress och sånt finns på Canons hemsida, canon.se.

Va? 1500 riksdaler!? Canons officiella reparatör här i Helsingfors tar nått i stil med 34 euro (320 kronor) för besväret! Men de är också pengar det, pustar nog på med gummiblåsan. Har bestämt mej för att föra in kameran till Canon en eller två gånger i året, det räcker! :)
 
Dyrt!!! Det blir hemmafixande

Jag beställde genast vätska och pads(tack för länk och prisuppgift!), sen tänkte jag försöka tillverka "spatel" själv. Jag hade iofs redan läst en massa om hur man kunde göra, men tyckte det verkade väldigt riskabelt. Men 1500 är oöverstigligt dyrt, det lär ju hända fler gånger under kamerans liv...
 
Re: Dyrt!!! Det blir hemmafixande

yalazy skrev:
Jag beställde genast vätska och pads(tack för länk och prisuppgift!), sen tänkte jag försöka tillverka "spatel" själv. Jag hade iofs redan läst en massa om hur man kunde göra, men tyckte det verkade väldigt riskabelt. Men 1500 är oöverstigligt dyrt, det lär ju hända fler gånger under kamerans liv...
Det är inte så riskabelt, en ultramjuk duk mot en glasskiva..det kan inte hända så mycket.
Jag har rengjort sensorn ett stort antal gånger, på flera olika kameror (D30, 300D, 10D, D100, 1Ds) och det har inte varit några som helst problem.
Så det är inget du behöver oroa dig för :)

Spatel kan du annars köpa här:
http://www.digipad.co.uk/
 
Senast ändrad:
Highweiss skrev:
Va? 1500 riksdaler!? Canons officiella reparatör här i Helsingfors tar nått i stil med 34 euro (320 kronor) för besväret!

Canons yrkessäljare Per Karlsson sa till mig att det skulle vara ett fast pris på ungefär 350 kronor plus moms. Verkstaden krävde mig (tidningen) på 1650 inklusive moms... Det var visst fast pris...
 
froderberg skrev:
Canons yrkessäljare Per Karlsson sa till mig att det skulle vara ett fast pris på ungefär 350 kronor plus moms. Verkstaden krävde mig (tidningen) på 1650 inklusive moms... Det var visst fast pris...

Ok, det låter som om Canon alltså har ett fast pris och antagligen minns jag fel, det var kanske några euro dyrare än jag skrev ovan - dvs just kring 350 kronor. Lesson learned: vänd er till Canon, inte till nån kameraverkstad!
 
YFO?

jag har hört att YFO skulle vara generalagent för något bra rengöringskit?

Är det någon som vet mer om detta?
 
froderberg skrev:
Canons yrkessäljare Per Karlsson sa till mig att det skulle vara ett fast pris på ungefär 350 kronor plus moms. Verkstaden krävde mig (tidningen) på 1650 inklusive moms... Det var visst fast pris...

Per Karlsson skulle göra en lysande karriär som politiker!
 
hullarn skrev:
Jag har precis samma problem. Kollade med scandinavian photo som jag köpt kameran genom. De sade att det kostar ungefär 1500:-.
Det är bara ett annat sätt att säga ex.
"Vi vill inte göra det, men för 1500 spänn så.."
"Nolla! Gör det själv eller bli blåst..."
 
Re: YFO?

froderberg skrev:
jag har hört att YFO skulle vara generalagent för något bra rengöringskit?

Är det någon som vet mer om detta?

Jag var på YFO i Göteborg och köpte PecPads och Eclipse rengöringsvätska som jag använder för sensorrengöring.. Funkar fint om tar det lite easy :) Köpte ett kit med Eclipsevätska (59ml) och 10 PecPads + en 100 pack med Pads.. Tror jag pröjsade runt 150 spänn (kommer inte ihåg riktigt) för alltsammans..
 
Re: Re: YFO?

Wizard skrev:
Jag var på YFO i Göteborg och köpte PecPads och Eclipse rengöringsvätska som jag använder för sensorrengöring.. Funkar fint om tar det lite easy :) Köpte ett kit med Eclipsevätska (59ml) och 10 PecPads + en 100 pack med Pads.. Tror jag pröjsade runt 150 spänn (kommer inte ihåg riktigt) för alltsammans..

Tackar! Strålande! Skall kolla upp detta snarast.

Frågan är bara hur man gör när man är på resande fot i lite mer extrema miljöer? Alla (typ jag) har inte råd med två hus (och därmed slippa de flesta objektivbyten på fältet).

Vätskor mm. "får" man ju inte alltid ha med på flyget...

mvh

Niklas
 
Canon sensor cleaning

Hmmm - my oldest Canon D30 body is 3+ years old by now (I don't sell my bodies - just keep 'em mainly as backups or carry arounds) and I've never - ever - had to clean any of my Canon sensors - and the oldest D30 got 90k+ exposures on it - still looks like new - and no dust on the sensor at all and it's been all over - inside and outside in all sorts of climates and temperatures...=*^)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.