Annons

Rengöra mattskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Har lite smuts på mattskivan som inte försvinner med blåsbälgen, och jag undrar om man vågar rengöra den själv utan att förstöra något? Det finns ju nya att få tag på men den är ju lätt att ta loss så jag tänkte pröva med linsputspapper och sån där linsvätska men det är väl bäst att fråga först...

Om det inte stör dig otroligt mycket så tycker jag att du ska strunta i det. Det påverkar ju som bekant inte bilden och risken är att du förstör mer än du förbättrar. Annars är ren luft mitt tips, kanske i blåsform på sprayburk. Vad är det för kamera?
//Erik

Jo, det är väl som du säger och det stör nog inte så jättemycket heller...men när man ser dom där prickarna så kliar det i fingrarna :) Jag tänkte att det inte kan vara värre än att putsa frontlinsen på objektivet men så enkelt är det väl inte. Kameran är nikon F3.

Jag fick in en massa svarta små prickar när jag böt objektiv för en tid sedan, måste vara nån form av statisk elektricitet som skapas, eller?

Sist jag var hos Canon IT Sevice så blåste de bort det åt mig, för själv så fixar jag det inte och det går väl inte ens att plocka bort mattskivan på en Canon EOS 10D?

Senast ändrad:
Må pusse vekk støv fra mattskiven på min HB 501 CM nesten hver dag, bruker en mikrofiberklut fra B&W (koster under 50,- i de riktige butikkene) og en blåser fra A*F i Sweits (bra fordi den suger inn luft gjennom en ventil bak, koster 150,-)

Har fortsatt ikke opplevd at mattskiven har tatt skade av denne behandlingen, kan ikke se hverken riper eller andre permanente skader. Vet ikke hvordan mattskiven på en Nikon ville likt denne behandlingen?

Hold deg unna linsepussepapir (spesielt fra kodak) de avgir nesten like mye støv som man klarer å fjerne, mikrofiber er veien å gå.

God påske, hilsen Axel.

Hej.
Det går att ta bort mattskivan på F3 men använd
absolut inte vätska då kan det gå snett, det finns en speciell duk hos fotohandlaren köp den så blir det rent och är dessutom antistatiskt.
Kameraroffe

Om prickarna är svarta och inte som dammkorn så sitter skiten på undersidan av mattskivan.Du kan pensla i evighet utan resultat.Det finns firmor som fixar detta-men till onödigt hög kostnad,det blir billigare att låtsas som om dom inte fanns.

Putsar du den matta sidan av skivan så har du inte längre en matt skiva. Putsning är samma sak som polering. En blank mattglasskiva är inte rolig. Jag var en gång lite oförsiktig och putsade väldigt försigtigt bort lite smuts på mattglaskivan till min 801:a. Den blev betydligt fulare efter. Det ser ut som en flottfläck mitt i sökaren. mitt tips är att du skall passa dig för att röra den matta sidan.

Jag har ingen aning om hur det funkar att putsa den blanka sidan.

I regel sitter smutsen alltid på mattskivan men
kan ibland ochså sitta på undersidan av prismat
då kan man försiktigt blåsa med absolut ren tryckluft eller med en speciel duk få bort detta
damm eller smuts, det gäller att ta bort mattskivan först naturligtsvis, jag har gjort detta flera gånger då jag är kameratekniker, det
brukar kosta några hundra att få till det, ny mattskiva kostar omkring 300-400:-, smuts kan i
bland ligga på spegeln men syns inte i sökaren
spegeln är ochså känslig då den saknar den skyddsytan som finns på vanliga speglar.
Kameraroffe

Använda vanlig pincett (Nikon FM2)

Jag har just köpt en gammal FM2n, och mattskivan är inte vacker. Tänkte ta ut den och i alla fall kolla på den, trots varningarna som utfärdats tidigare i den här diskussionen.

Jag äger ingen sådan där specialpincett som följer med nya mattskivor när man köper dem. Skulle det vara väldigt korkat av mig att försöka ta ut mattskivan med en vanlig pincett? Vill gärna höra om det är absolut jättedumt innan jag försöker. Såg att en ny mattskiva kostar över 500 kr på Scandinavian Photo, och det är jag inte beredd att betala.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar