ANNONS
Annons

Rengöra CCD, har jag gjort bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ett utförligt svar! Får försöka hålla fingrarna borta från burkluft även i fortsättningen då :)
 
Fick svar från Nikon

Fick svar från Nikon. De avrådde bestämt ifrån att själv försöka rengöra CCD:n med andra saker än gummiblåsa då andra grejjer som tryckluft, dukar och penslar riskerar att skada CCD:n allvarligt.

Han rådde mig att skicka in min kamera så att de kunde rengöra den, så det blir väl att göra det till helgen. Är dock fortfarande lite orolig för att jag har skadat min sensor, dock tror jag inte det, men kanske är det någon skada jag hittills inte märkt, som någon repa eller något som inte går att ta bort. Användar spänt och nervöst svar.

Huvva, vad dumt... Hur ser en skadad sensor ut? är det en tydlig repa som man tydligt kan se? Någon som varit med om det?
 
En skadad sensor, eller rättare sagt lågpassfiltret som sitter framför uppvisar mekanisk skada som svarta fält, på samma sätt som damm. Skillnaden är att de inte går att få bort vid rengöring. Oftast är en mekanisk skada till karaktären en repa och det krävs ett visst mekaniskt våld från t ex penna, skruvmejsel eller annat omjukt föremål. Kraften som behövs för att repa kan skilja mellan olika matrial.
 
Okej... om jag då betraktar den bild jag här publicerat så kan jag inte se några svarta streck, pust... då verkar jag klarat mig bra. Har å andra sidan inte använt något hårt material emot sensorn heller. Men man blir ju lite orolig när alla här säger att det är så jämarns känsligt.

Har hittills inte hört talas om någon som förstört sin sensor under rengöring. Är det så jämarns farligt som alla säger? Det är ju en glasskiva ju? krävs ju en hel del missskötsel för att skada en glasskiva så pass mycket att det skapar riktiga repor.
 
andewid skrev:
Jo, men precis om linserna i objektivet kan den ha en ytbeläggning. Den är inte lika tålig som glas.

Sant, men rätt tåliga i alla fall linserna i objektivet. Om sensorn har klarat sig (vilket jag skulle tro) har vi iaf en ny generös standard på tillåten misshandelsnivå.
 
Någon som vet vad det ksotar att byta sensor om man tabbar sig?

Så himla dyrt kan det väl ändå inte vara...
 
andewid skrev:
Det är antagligen den dyraste delen i kameran.

Visst kan det vara så men hur dyr då??

Hela kameran går ju att köpa för 9000kr. Hur stor andel av det är sensorn?
DEt finns ju en hel del annat i kameran som också borde kosta en slant typ blixt, display, minne, batteri osv. Monteringen ska man itne heller glömma bort.
 
Dajo skrev:
Visst kan det vara så men hur dyr då??

Hela kameran går ju att köpa för 9000kr. Hur stor andel av det är sensorn?
DEt finns ju en hel del annat i kameran som också borde kosta en slant typ blixt, display, minne, batteri osv. Monteringen ska man itne heller glömma bort.

Man kan inte se det på det sättet riktigt eftersom de också måste demontera den gamla sensorn och arbetet är troligen helt manuellt, med i serieproduktionen sker det mesta med maskiner och extremt billig arbetskraft.
Jag vill inte skrämma upp dig, men skulle gissa på att den operationen kostar ngnstans mellan 3-5000kr (ingen direkt grund för detta, men ett slutarbyte kostar ca 3500kr)

/PG
 
Prissättning

Att byta sensor är säkert tokdyrt. Företag sätter inte priser baserade på produktionskostnad utan på vad folk är beredda att betala. När det kommer till sensorer är folk säkert beredda att betala 3'000 och då lägger dem det på den nivån. Företagande handlar om att tjäna pengar och inte tjäna allmänheten, tyvärr.

Men som sagt. Tror att det krävs ganska mycket för att det ska vara aktuellt med ett sensorbyte, hittils har jag inte hört talas om någon som har skadat sin sensor så allvarligt att det ansetts aktuellt.
 
Skaffade själv rengöringsgrejerna från:

http://www.micro-tools.de/

De behövliga grunkorna kostar sisådär 300 SEK, vilket är ganska OK tycker jag

(Eclipse -geggan är ju ren metanol, som även fungerar väldigt bra för att rengöra glaslinser, typ frontlinsen på objektiv eller glasfilter. Har man lyckats få ngt ingrott skit på linsytan, är Eclipse + pecpads det mest effektiva jag råkat på.)
 
Re: Prissättning

Hambern skrev:
Att byta sensor är säkert tokdyrt. Företag sätter inte priser baserade på produktionskostnad utan på vad folk är beredda att betala. När det kommer till sensorer är folk säkert beredda att betala 3'000 och då lägger dem det på den nivån. Företagande handlar om att tjäna pengar och inte tjäna allmänheten, tyvärr.

Sant men samtidigt vill man inte riskera att folk blir tveksamma till DSLR vilket gör att det är lönsamt att hålla humana priser på sensorbyten.

Jag får nog ta och maila Nion och fråga...
 
på tal om micro-de och eclipse

Blev förbannad häromdagen på smutsen på min CCD så jag tog lite på CCD:n och försökte rengöra med hamas linspapper och optiska rengöringsmedel (säkert vanlig sprit det också).

Först blev det något bättre så jag tänkte ja då borde man kunna fixa det andra gånger blev det dock sämre :-( Tror dock inte jag repat CCD:n utan verkar bara vara men förbannat irriterande...

Irreterande att man ska lyckas sabba på det viset.

Jag var precis nere i lokala fotoaffären och canon center och fråga om de rengör CCD:n men de fixar inte sådant sa de de skickar iväg kameran om man vill ha det fixat :-/

Men nu har jag köpt zebramedias digipads måtte det fixa sig då :-/

Världens största klantarsle...
 
Förstår hur det känns... risigt... Skickade in min kamera till Nikon idag för rengöring och hädanefter ska jag hålla mig till blåsbälj om det blir skitigt.

Tror inte att du skadat sensorn, tror som sagt att det krävs en del våld för att göra det, lyckligtvis.
 
Re: på tal om micro-de och eclipse

tielie skrev:
Blev förbannad häromdagen på smutsen på min CCD så jag tog lite på CCD:n och försökte rengöra med hamas linspapper och optiska rengöringsmedel (säkert vanlig sprit det också).

Först blev det något bättre så jag tänkte ja då borde man kunna fixa det andra gånger blev det dock sämre :-( Tror dock inte jag repat CCD:n utan verkar bara vara men förbannat irriterande...

Irreterande att man ska lyckas sabba på det viset.

Jag var precis nere i lokala fotoaffären och canon center och fråga om de rengör CCD:n men de fixar inte sådant sa de de skickar iväg kameran om man vill ha det fixat :-/

Men nu har jag köpt zebramedias digipads måtte det fixa sig då :-/

Världens största klantarsle...


Ta det lugnt, för det första har du inte sabbat ccd.
vad du har gjort är att pillat på ett filter som ligger framför sensorytan. detta low pass filter har till uppgift att sudda till återgivningen lite grand.

Vad Nikon gör är samma som du, de tvättar av ytan,
skulle filtret vara repat går detta att byta.

Kan nämna att på Kodaks första digitalkameror kunde man ta bort low pass filtret, köra utan med bättre återgivning vad det gäller detaljer, nackdel att moire och uppräkningsfel blev tydliga på fler frekvenser.
mvh mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.