Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra CCD, har jag gjort bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Prissättning

Hambern skrev:
Att byta sensor är säkert tokdyrt. Företag sätter inte priser baserade på produktionskostnad utan på vad folk är beredda att betala. När det kommer till sensorer är folk säkert beredda att betala 3'000 och då lägger dem det på den nivån. Företagande handlar om att tjäna pengar och inte tjäna allmänheten, tyvärr.

Men som sagt. Tror att det krävs ganska mycket för att det ska vara aktuellt med ett sensorbyte, hittils har jag inte hört talas om någon som har skadat sin sensor så allvarligt att det ansetts aktuellt.
Sensorn ÄR en tokdyr komponent. Kostar säkert minst 50ggr mer än den näst dyraste komponenten. Dessutom har den ganska jobbig placering så ett byte av den kostar nog nästan nypriset av kameran.
Dessbättre är det inte alltför enkelt att skada den. I värsta fall repar man lågpassfiltret framför den och det ska ganska mycket till (grus+ivrigt gnuggande tex.).
Filtret har en antireflexbehandling som i praktiken är det som blir skadat.
Min erfarenhet är att det är extremt svårt att se själva sensorytan. Ser man den är filtret inte rent helt enkalt.
Se för guds skull upp med starka kemikalier.
Jag brukar pilla bort dammkorn med en fin pensel jag aldrig tar på med händerna. Har klarat mig från 'kladdigt' damm tack o lov.
 
Sådärja...

Kan meddela att Digipad från zebramedia.se fungerar hyffsat fick åtminstone bort det värsta men har dock en envis fläck kvar...

Men med lite tålamod så kanske....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.