Annons

Rena djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

unik1975

Medlem
Jag är på väg att köpa min första systemkamera och jag har svårt att hitta rätt. Min stora hobby är sport och då främst innebandy. Jag har läst att det är svårt att fotografera i idrottshallar pga att det är så mörkt och det har man ju märkt med sin lilla vanliga kamera.

Så vad skall jag då köpa?
Känner mig vilsen i denna djungel av kameror.

Men jag vill ju kunna fotografera i drottshallar med ett hyfsat resultat men jag har ju en begränsad budget, vad ska jag satsa på?

Hade tänkt att lägga mellan 10000-15000 på en kamera med optik. Vill helst köpa nytt.

Läste lite i diskussionen om hockey fotografering men det är ju inte riktigt samma sak.
Tänkte även på det med optiken, när man fotar innebandy är det ju lättare att komma närmare spelarna än i hockey så tele optik kanske inte är ett måste eller?

Tacksam för hjälp.......
 
Konica Minolta!!!

Ja, som lycklig ägare tlil en KM D7D kan jag bara rekomendera denna underbara skapelse, eller kanske lillebror D5D!

Det verkar ju inte vara alltför lätt att få tag i något från KM nuförtiden med tanke på att de sålt allt inom kameratillverkning till Sony. Är inte ett dugg orolig för det och det borde ingen annan heller vara, Sony lär göra det bästa av situationen för att utveckla husen vidare!

Du säger att innebandy är något du tänker fotografera och det i rätt sunkit ljus. Inbyggt AS är inte tokigt att ha då och dessutom klarar kameran av ISO400 utan märkbart brus och ISO800 om man inte är riktigt petig.

Det finns rätt många som säljer ut sin optik nu för en spottstyvel men det finns också en och annan trogen anhängare som köper upp allt som finns ute... Först till kvarn =)

Mvh
Petri
 
ISO 800 lär inte räcka i de flesta idrottshallar.
När jag fotar handboll måste jag i stort sett alltid upp på ISO 1600.
Dessutom behövs det ett ljusstarkt objektiv för att få tider på rund 1/250 - 1/500.

Med din budget skulle jag satsa på en ingångsmodell av systemkamera t.ex Canon 350D
med batterigrepp och objektiv t.ex Tamron 28-75 / 2,8 Alternativt ett fast 85 eller 105 objektiv

Totalkostnad för hus + grepp + objektiv hos Cyberphoto blir 13.190:-
 
Køp canon eos 350d med vertikalgrepp och Canon 17-85 IS USM på cyberphoto.se

Får du 27-136 mm med Bild stabilisator och bra bildkvalite!

13495:-

Sen kan du spara till en begangnad Sigma 70-200 2.8 APO HSM. I bra skick ligger de på ca 4500.

Lycka till!
 
Bra förslag från Christian (liknar ju mitt)
Håller helt och hållet med om att leta ett begagnat teleobjektiv.
Köpte själv ett begagnat Canon 80-200/ 2,8L
 
NordicV skrev:
ISO 800 lär inte räcka i de flesta idrottshallar.
När jag fotar handboll måste jag i stort sett alltid upp på ISO 1600.
Dessutom behövs det ett ljusstarkt objektiv för att få tider på rund 1/250 - 1/500.

Med din budget skulle jag satsa på en ingångsmodell av systemkamera t.ex Canon 350D
med batterigrepp och objektiv t.ex Tamron 28-75 / 2,8 Alternativt ett fast 85 eller 105 objektiv

Totalkostnad för hus + grepp + objektiv hos Cyberphoto blir 13.190:-

Jag står bredvid Peter och visslar en melodi till hans reklaminslag.. skämt å sido..

Jag tycker detta hör den optimala utrustningen du är ute efter då du vill fota innebandy. Ofta något halvdämpad belysning i dessa lokaler då ljuset ligger så högt i taket.
Canon 350D är mycket kamera för pengarna och jag skulle nog föredra ett zoomobjektiv med bra ljusstyrka.
 
Jag tycker annars att en god ide vore att skaffa kameran (350d, d50, d5d mfl kvittar) och en billig 50/1.8 lr motsvarande optik. Med cropen som sensorn på ovanstående kameror ger och en 50 optik så får du ett kort tele som borde kunna funka hjälpligt i en mindre inomhushall. Du får ljusstyrkan och framförallt du kommer billigt undan till att börja med. När du blivit varm i kläderna vet du bättre vad du behöver och kan komplettera med mer optik då. 50/1.8 (en del märken har 50/1.7 istället) är en mycket prisvärd ljuststark och hyffsat skarp glugg(oavsett märke tror jag, Canons stämmer det iallafall på). Vill du sedan ha optik för mer vardagsfotografering får du kanske kolla på någon optik med zoom också. Då finns det massor att välja på i alla möjliga prislägen osv.

mvh
jerka
 
Det finns 2 sätt.
Nytt / begagnat.

Nytt & budget förspråkar jag KM pga av AS i huset.
Problemet är att AS inte hjälper dig eftersom AS ser till att kameran är mer still, inte motivet.

Du måste alltså skaffa ljusstark optik och det är dyrt, helst inte mörkare än 2,8. Därav är det intressant med begagnat och då kommer nästa problem.

Olympus har i princip ingen beg markand (vad jag vet).
Pentax & KM ´s markander är rätt så små för AF.

Nikon / Canon är nog jämförbart.
Canon är hetast och tingar kanske därmed lite högre priser.

Mitt råd Nikon
D50/D70 med ngn kort/vidvinklig zoom med 2,8 i ljusstyrka som normalobjektiv.
Ett begagnat 85/1,8 för inomhusbilderna, 2-3000 kr.
Eller Nikons 80-200/2,8 begagnad. Finns väl 3 generationer från 2500-6500 kr.

PS det billigaste som finns är att låna av en kompis DS
 
christian_r skrev:
Køp canon eos 350d med vertikalgrepp och Canon 17-85 IS USM på cyberphoto.se

Får du 27-136 mm med Bild stabilisator och bra bildkvalite!

13495:-

Sen kan du spara till en begangnad Sigma 70-200 2.8 APO HSM. I bra skick ligger de på ca 4500.

Lycka till!

IS lär ju vara i det närmaste världens åttonde underverk, men liksom Taj Mahall i all sin prakt inte kan konkurera med Globen om syftet är att har en lokal för ett hockey VM så är IS inte alltid den bästa lösningen för sport. När det gäller den typen av bilder på rörliga objekt så är det värt att påminna om att IS visserligen minskar riska för oskärpa pga att kameran rör sig, men inte gör något åt röresleoskärpa som kommer av att motiven (spelarna) rör sig (IS gör dock vissa panoreringsbilder mycket enklare att ta, men detta är en specialkatagori, tycker jag).

Så, även jag tror att en 350 är ett bra alternativ, men jag skulle för sport inte satsa så mycket pengar på 17-85:an. Hellre då ta kit-gluggen 18-55 (som man i princip för på köpet och sedan satsa på några fasta objektiv där man kan få bra AF och bildkvalitet till rätt OK priser. Exempel är 85/1.8 och 50/1.4 (1,8:an är avsevärt billigare, men har inte lika bra AF).

Jag har det 80-200/2.8 som nämnts och det är mycket riktigt väldigt bra optiskt, men den gamla AF-konstruktionen lämnar en del i övrigt att önska jämför med nya USM-objektiv. Rent optisk är det dock _väldigt_ mycket prestanda för pengarna och objekitvet är grymt välbyggt. Dessa brukar gå för ca 5000:-, med lite tur (för köparen!) något mindre.
 
Senast ändrad:
Tack

Oj va svar tack alla hjälpsamma människor.

Jag var inne och kikade lite på EOS 350d den verkar bra. Men är canon´s nya kamera 30d mycket bättre? Eller är 350d mycket mer prisvärd?
 
Med den budgeten du angav blir det inte mycket pengar kvar till ett objektiv som är ljusstarkt nog för att kunna ta inomhusbilder.
Annars så är den väl t.ex bättre när det gäller brus vid höga ISO och snabbare och längre serietagningar.
 
EOS 350d

Hej alla tusen tack åter igen. Nu har jag bestämt mig för att titta och känna på en 350 imorgon ( har läst att känslan är viktig). Det lutar åt paketet som Peter skrev om
Eran hjälp har varit ovärdelig för en amatör som mig.

Kram på er!
 
Kolla gärna också Christians förslag på objektiv.
Verkar bra, har dock ingen egen erfarenhet av det.
Även Sigma har liknande objektiv i samma prisklass
 
Så här blir det....

Canon Eos 350d endast kamerahus
sigmas 18-125 (har fått bra kritik)
85/1,8 usm (bra innebandy optik)
1 GB Minne

Summan av detta paket blir:14440 kr

Va tror ni?
 
Jag köpte en Konica Minolta D5D med kit objektiv 18-70 och 75-300, 6000 kr.
Ett objektiv 50/1,7, 1000 kr.
Sandisk Extrem III 2 gb, 1000 kr

Dock är ju inte kit-objektiven några höjdare, men det duger åt mig :)
 
Ser helt OK ut !
Sen är det bara att börja spara till ett begagnat
80-200 / 2,8 eller liknande och kanske ett vertikalgrepp.
Man vill alltid ha mer.
Lycka till med fotandet.
 
Tack Peter, det ska bli jätte kul att komma igång. Nu när en så härlig årstid som våren närmar sig också med alla härliga färger...

Såg faktiskt ett batterigrepp i en affär till det fantastiska priset av 900 kr.

Kramar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.