ANNONS
Annons

Rekommendera en digital 'zoom-kamera'!

Produkter
(logga in för att koppla)

Revoine

Medlem
Hej, jag hade skapat en diskussions tråd här förut och frågade efter en digitalkamera (kompakt) för under 2000 SEK. Ungefär samma fråga frågar jag nu igen, fast nu tror jag att jag har bestämt mig för att införskaffa en zoom kamera i stället.

Jag kom och tänka på att de måste vara bättre än kompakt kameror eftersom små kameror är sämre än stora kameror eller har jag fel?

I alla fall, skulle någon här kunna rekommendera en zoom kamera för under 2000 SEK?

Den kommer användas mera generellt, dvs jag tänker inte fotografera något speciellt så den behöver inga funktion för t ex just macro-fotografering eller något, men det vore roligt med en så 'manuell' kamera som möjligt.

Jag kan ju inte alls något om inställningarna men jag är ju villig att lära mig så det är inget problem, och sedan så spelar storleken på kameran inte någon roll som sagt. Om ni behöver veta så som sagt så kommer kameran användas vid alla omständigheter, dvs både i dagsljus, kvällsljus och inomhus och utomhus osv. Jag har även i så fall tänkt fotografera i stort sätt allting, djur, människor, natur, byggnarder, landskap, osv.
Jag vet eller jag har hört att megapixlarna inte spelar så stor roll men det skulle ändå kännas bättre med en kamera med många MP's annars kommer jag bara gå omkring och tänka på det.

Min pappa har sagt att för varje lins kameran har så blockeras lite ljus ute så att man med flera linser måste ta bilderna med högre ISO, stämmer detta och gör det de på de zoom kameror jag menar? (digitala alltså)

Så släng fram lite olika sådana kameror, och min budget är rätt så tajt det får endast vara upp till 2000-2100 SEK. Jag har försökt inkludera så mycket information som möjligt i denna diskussions tråd efter som jag hört att många klagar på att man här inte säger t ex vad man har för behov med kameran osv så om ni vill veta mer så fråga på, och kommentera tack, annars blir det ju aldrig någon kamera till mig.
 
Jag undrar vad du menar med "zoom- kamera". Kanske menar du en kamera med mycket zoom (5x eller mer), en så kallad långzoom eller superzoom? Dessa finns i mer eller mindre kompakta modeller där jag tror den med mest zoom är en Olympus med 18x zoom (kostar 4390:- på Cyberphoto).
Eller menar du en systemkamera där man kan byta objektiv på kamerahuset? Isåfall tror jag tyvärr att dina 2000:- inte räcker så långt. Kanske får du kolla begagnatmarknaden.
/jer.
 
Canons G- serie dvs G2,3,4,5,6 erbjuder alla manuella funktioner och finns begagnade i ditt prisäge. Så nära proffs du kan komma med din budget. Kolla FS och Blocket.
 
Revoine skrev:
Hej,
Min pappa har sagt att för varje lins kameran har så blockeras lite ljus ute så att man med flera linser måste ta bilderna med högre ISO, stämmer detta och gör det de på de zoom kameror jag menar? (digitala alltså)

Jag vet inte vad din pappa menar,men ljusstyrkan på objetivet har väldigt lite med mängden glas att göra. Däremot kan man säga att det behövs större glasbitar för att göra ett objektiv ljusstarkt.
 
Jag var lite otydligt där med en 'zoom-kamera', vet inte riktigt säkert själv men det som jag tänkte på var liknande till Kodak EasyShare-Z serien och Sony Cyber-shot H-serien eller Fujifilm Finepix-S serien.

Ska kolla på Canons G serie också, men föredrar att köpa produkter i ny förpackning, bler med personaligserat (om man kan säga så) och en annan känsla än begagnat.

Sen skulle jag vilja tillägga en liten fråga, blir det sämre vidvinkel bilder med en sådan där zoom kamera än med än vanlig kamera (en med mindre zoom)?
Alltså har zoom-kameror allt som vanliga kompakta har, t ex skakredusering, bild stabilisering samt lång zoom?
 
Senast ändrad:
Det verkar alltså som det är en superzoom du är ute efter. Det finns flera som ligger i prisklassen 2200-3000:-. Så om du kan dra ur farsan några hundringar till borde du ha råd.

Revoine skrev:
Sen skulle jag vilja tillägga en liten fråga, blir det sämre vidvinkel bilder med en sådan där zoom kamera än med än vanlig kamera (en med mindre zoom)?

Nja, det är väl lite olika. Jag har kastat ett snabbt öga på marknaden och det verkar som superzoomarna ligger nånstans mellan 28-35mm brännvidd (jämf. småbildformatet) som vidast. Det får väl sägas jämförbart med ett normalobjektiv på en systemkamera. Tänk bara på att med en superzoomkamera kan du inte byta objektiv som på en systemkamera, så du är liksom fast med den brännvidd kameran har.

Revoine skrev:
Alltså har zoom-kameror allt som vanliga kompakta har, t ex skakredusering, bild stabilisering samt lång zoom?

Även här är det ju lite olika. Långt ifrån alla kompakter har ju till exempel skakreducering. Det är såklart olika mellan superzoomarna också. Men det är såklart bra om du hittar en med skakreducering för det kräver att man har ett stadigt stativ annars när man fotar max inzoomat.

Sen måste jag kommentera antagandet i ditt första inlägg att en mindre kamera måste vara sämre än en större. Det finns ingen regel som säger att det är så. Det som gör superzoomarna till superzoomar är just att de superzoomar. I övrigt behöver de egentligen inte vara bättre än en mindre kompakt, om man nöjer sig med det snävare zoomomfånget.

/jer.
 
Re: Re: Rekommendera en digital 'zoom-kamera'!

hornavan skrev:
Jag vet inte vad din pappa menar,men ljusstyrkan på objetivet har väldigt lite med mängden glas att göra. Däremot kan man säga att det behövs större glasbitar för att göra ett objektiv ljusstarkt.

Just det. Mängden (antalet) glas skapar bara problem; storleken gör ljusstyrkan.
Men så var det kompromissen.......
 
Alexander.

Innom din budget hittar du möjligen en "långzoooomare" snällt begagnad.
Den bilkvalité du kann produsera med dessa kann plassera dej top 5% på fotosidan; och duger om du skall printa positiv <=A4.
Blick och idé för fotografi kann inte köpas....
mvh Erik J
 
S1 IS

En S1 iS för en tusenlapp kanske är ngt att hänga i granen. Hade själv än för ett tag sedan, tyckte om den. Fast alla kommer skratta åt dig eftersom den bara har 3.2 megapixlar, vilket är det viktigtaste vad alla andra tycker(ironi). Varför behöver du kunna skriva ut i större storlek än A4? Tror den blir mycket bra för dig

Länk http://www.blocket.se/vi/11746109.htm?ca=15_s.

Ha de gott.
 
Kjellstroem skrev:
Fujifilm Finepix S5600.

10x zoom, RAW-format.

Kostar under 2000:- och är väldigt bra i mitt tycke.

Några bilder jag som amatör tagit med den finns här: http://kjellstroem.com/

Bra svar och rakt på sak, tack! har själv kollat en del på den där kameran och kom fram till att det var den bästa jag sett hitills bland super-zoomarna, den verkar ha fått rätt bra recensioner också.

Någon annan som vet något om S5600'an eller har några andra förslag?
 
Jag har den kameran och tycker den är helt okej faktiskt. Finns mycke manuella inställningar osv att leka med i den oxå :) Skärmen på den är väl kanske inge vidare, liten och dålig upplösning men man kan ju inte få allt.


Dock så har jag bytt upp mig till en riktig systemare nu så min fuji är ev till salu om intresse skulle finnas?
Den är inköpt 2007-01-29 och väldigt bra skick och ett 128mb minne är med oxå. Pris typ 1500kr pm eller skicka ett mail om intresse finns som sagt :)


//Sonny
 
Pantanin skrev:
Jag är helnöjd med min canon powershot 3 IS, har bland annat både "superzoom", "supermakro" och en riktigt bra videofunktion (med stereoljud) om du är intresserad av det, går väl på knappt 3000 ny nuförtiden skulle jag gissa.

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s3-review/

Edit; drygt 3000 menar jag. Och vid närmare koll så ligger det på drygt 3.500. Kanske lite dyr för trådskaparen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.