Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rekommendation av 1Gb minneskort till Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

AronAkesson

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte köpa ett 1 gb minneskort till min Canon 10D. Någon som har något att rekomendera. Råkade köpa ett Apacer som inte var kompatiblet och vill inte glöra om det. Har sedan 1 år en 1Gb microdrive, men vill ha något mer.
 
Hej, jag använder bara Lexars kort för min 10D. Hade med mig flera till Asien i somras - resa genom regnskogen, barrierrevet mm. Inga som helst problem. Lämnade t o m ett 1 gigabytes kort i en liten fotoaffär i North Queensland för att de skulle bränna ner bilder på 2 cd-skivor: inga som helst problem. Skall aldrig köpa andra cf-kort mer än Lexars - de är helst stabila och snabba. Köpte mina kort hos cyberphoto.se eller via blocket.se - lycka till!
 
AronAkesson skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa ett 1 gb minneskort till min Canon 10D. Någon som har något att rekomendera. Råkade köpa ett Apacer som inte var kompatiblet och vill inte glöra om det. Har sedan 1 år en 1Gb microdrive, men vill ha något mer.


Konstigt mina apacer photo steno funkar kanon till min 10D.
Twinmos o Lexar funkar också bra.
 
Denna fascination folk har för Microdrives är verkligen förbluffande.

Hur kan man säga sig lita på en mekanisk minnesmedia, när man vet att mekanik är det första som går sönder? Varför tror ni att folk klagar på antalet rörliga delar i saker?

Inte för att det är BRA med rörliga delar...

Jag har 1st 1gig Lexar och 2st 512mb Sandisk.
Fungerar jättebra.

Aldrig har det hänt mig att ett minneskort har dött. Jag har sett en Microdrive dö av att transporteras 5m, men aldrig att ett minneskort gått sönder.
 
Visst är det en större risk med att använda en liten minihårddisk, det håller jag med om. Men hastigheten är förbluffande. Mellan 40-60Mbit/s (5-7,5MB/s), vilket CFII-kort klarar det annars?

Mycket minne för lite pengar är ett annat bra argument. Du får ju två Microdrive för priset av ett Lexar 1GB 32x.
 
Ok, tack för lite synpunkter!

Min microdrive har funkat kanonbra i över ett år! Kvalitet rakt igenom! Funkar till alla prylar jag har stoppat den i! Ett riktigt gränssnit som följer standarden!

Tänkte bara diversifiera och köpa ett "vanligt" minnskort också!

/Aron
 
Glock skrev:
Visst är det en större risk med att använda en liten minihårddisk, det håller jag med om. Men hastigheten är förbluffande. Mellan 40-60Mbit/s (5-7,5MB/s), vilket CFII-kort klarar det annars?

Borde inte ett "fast" minne vara snabbare än en hårddisk?
 
Varför ska de då de elektroniska minnena behöva komma i uppgraderade versioner som t.ex. Ultra i 12x, 24x, 32x och 40x hastigheter?

De borde ju arbeta med ljustets hastighet egentligen eftersom det inte är några rörliga delar. Men det har ju så klart att göra med minnesbussar och dyl.

Nån som vet varför Microdriven är snabbare än de "vanliga" CF-korten?
 
Enligt den här testen är IBM Microdrive slöare än många andra i en 10D.

10D verkar vara slöare än andra kameror vad gäller skrivhastighet. T o m slöare än D60. Gammal konstruktion kanske. Den saknar ju även USB 2. Ska bli intressant att se om detta ändrats i 300D.

10D ligger mellan 1100 till 1400 kb/s för de flesta korten medan Nikon D100 klarar 1700 till 2000 kb/s för de flesta korten. (kilobyte/sekund)
 
Senast ändrad:
Testa själv så får du se. Lita inte så mycket på andras tester av grejer. IBM Microdriven är snabbare än vad mitt SanDisk 512MB Ultra är.

Det är ju fel i uppgifterna på länken du skickade. Där står att kameran inte kan ta bilder igen förrän allt har skrivits till kortet, det är helt fel, den skriver till och med när du tar kort, men INTE när du håller avtryckaren nere till hälften då avbryter den och väntar. Efter de första 9 bilderna så får du vänta ca 1.5sek så kan du ta åtta nya bilder direkt med 3b/s.

En annan sak som jag funderat över är hur högre ISO-tal kan ta mer plats på kortet än lägre? Med ISO 100 kan jag ta 425 bilder med 1GB Microdrive, men i ISO 200 kan jag bara ta 405 bilder.
 
jag har flera microdrives som har fungerat klockrent, däremot så har två st cfkort gett upp för mig.

Rekommenderar starkt Ritek 1GB kort, snabbt (klart märkbart snabbare än microdrive) och prisvärt (ca 2500:).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.