Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendera Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiagubben

Aktiv medlem
Hej, jag funderar om vilket nästa objektiv som jag ska köpa, just nu har jag endast 18-55mm.
Ni kan väl ge lite förslag om vilka ni har eller skulle vilja ha och gärna varför.(maxbudget = 6000kr)

Tack på Förhand

Mathias
 
Jag skulle slå ett slag för att man skaffar en bra blixt istllet för fler objektiv i början.

När det gäller objektiv efter kit-objektivet så kan man antingen bredda och skaffa nåt lite mer tele 55-200(250) eller 70-300. Ett skapligt av desa objektiv och en blixt bör du kunna få för under 6000:-
Eller om man inte tycker att man behöver mer tele kan man satsa på nåt ljusstarkare ca17-55 (70)/2,8, t ex Tokina som ryms precis i din budget.

Mer special objektiv som Macro, supervidvinkel, porträtt ska man köpa när man har behov.
 
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Skulle jag rekommendera

En bra optik med stort zoomomfång.
kika på cyberphoto.se

Tiagubben skrev:
Hej, jag funderar om vilket nästa objektiv som jag ska köpa, just nu har jag endast 18-55mm.
Ni kan väl ge lite förslag om vilka ni har eller skulle vilja ha och gärna varför.(maxbudget = 6000kr)

Tack på Förhand

Mathias
 
Tiagubben skrev:
Hej, jag funderar om vilket nästa objektiv som jag ska köpa...
Om du inte själv har en aning, så tycker jag du ska vänta med att köpa något. Fotografera lite mer med det du har så kommer du nog så småningom att känna vad det är du saknar -- ett längre tele eller en vidare vidvinkel eller ett hyfsat makro eller en ljusstarkare normal eller...
 
Först frågan måste vara vad du ska ha det till. Du får rätt olika svar om du är intresserad av sport, macro, fåglar, arkitektur, porträtt eller något annat.

Kör med det objektiv du har ett tag tills du själv känner vad det är du saknar och vad du är mest intresserad av.
 
EF 70-300 IS USM + motljusskyddet ET-65B

på cyberphoto för ca 6000kr har en själv har inte ångrat mig en sekund att jag köpte den
 
Jag tycker också det är bra. Den begränsning jag har upplevt är att det saknar möjlighet till manuell fokusering utan att koppla om till MF.
 
ojdå..och jag som inte visste att jag behövde mitt nikon 60mm macro innan jag faktiskt köpte det. Nu har jag het plötsligt samlat på mig massvis med bilder jag inte visste från början att jag ville fota.
tramsråd att han ska fota vidare med sitt tråkiga kit 18-55.

Om du ska börja investera i optik så kan jag bara rekommendera att du köper kvalitetsoptik från början, bättre bildkvalite,håller andrahandsvärdet och bättre byggkvalite.

ptja .. varför inte ett macro eller ett vidvinkel ..du kommer garanterat ha kul med dessa och hitta nya motiv.
annars är väl ett 70-200 2,8 från tamron ett hyffsat allround på de större bränvidderna dock 1000lappen dyrare än din budget och kanske inte lika rolig som vidvinklar och maron..
 
Tähtelä skrev:
ojdå..och jag som inte visste att jag behövde mitt nikon 60mm macro innan jag faktiskt köpte det. Nu har jag het plötsligt samlat på mig massvis med bilder jag inte visste från början att jag ville fota.
tramsråd att han ska fota vidare med sitt tråkiga kit 18-55.

Om du ska börja investera i optik så kan jag bara rekommendera att du köper kvalitetsoptik från början, bättre bildkvalite,håller andrahandsvärdet och bättre byggkvalite.

ptja .. varför inte ett macro eller ett vidvinkel ..du kommer garanterat ha kul med dessa och hitta nya motiv.
annars är väl ett 70-200 2,8 från tamron ett hyffsat allround på de större bränvidderna dock 1000lappen dyrare än din budget och kanske inte lika rolig som vidvinklar och maron..

"Trams" får stå för dig, för andra är det mycket rationella råd som ges här. Vi säger inte att Mathias ska vara nöjd med sitt kitobjektiv för evigt, bara att han ska skaffa sig en egen uppfattning om vad han vill fotografera och därefter välja vad han behöver för att göra det. Vad som är "roligt" för dig eller mig behöver inte vara det för någon annan.

Man får väl ändå förmoda att du hade någon intelligent tanke bakom varför du valde att köpa macroobjektivet. Annars får du gärna förklara varför det skulle vara smart att helt hjärndött bränna pengar på något du inte vet vad du ska ha det till. :)

Det är en viss skillnad på vad du kan göra med ett vidvinkelobjektiv, ett macro eller ett tele. Naturligtvis kan man handla i blindo och hoppas att det är en kul pryl men har man inte oändligt med pengar så är det kanske inte det mest smarta man kan göra.
 
50/1.8 är mitt tips. Varför? - man lär sig väldigt mycket på att använda detta objektiv. Tex att sätta fokusen rätt - ett 18-55 ger så stort skärpedjup att man inte behöver tänka lika mycket på detta. Objektivet är också mycket skarpt, du kommer inte att vilja fota med din 18-55 efter att ha använt 50/1.8 ett tag.

Tony har annars en poäng - en blixt är en mycket bra investering. Snart är det mörka tider igen :)
 
"En ny början"

Så här är det:
Jag köpte min 450D + 18-55 för ungefär 6000 och nu så ska jag kompletera med ett till objektiv(mest inne på tele) en väska + en blixt + tillbehör.

Jag har en maxbudget på MAX 14 000kr och då ´är dom 6000 inräknat, min kusin ska åka till New York om en vecka och där ligger ju B&Hphotovideo där priserna är avsevärt mindre än i Sverige.

Jag har tänkt att köpa väskan i sverige(tar upp mycket plats i bagaget) och har sett en "LowePro Rezo 160 AW" för 470:- på cyberphoto.
Sen har jag också kollat på en blixt och då nöjer jag mig med en "220ex Speedlite" för 750kr, sen är det alltså objektiv och eventuella tillbehör(tex UV skydd, Polaris och rengöringsgrejer.

Jag har redan tittat på ett objektiv och det är Tokinas 50-135 vilket verkar bra och ljusstarkt, men som tyvärr är bara till 135 och man behöver nog lite till(eller??).

Så ge mig gärna tips om vilket objektiv, vilka tillbehör och annat, men kom ihåg att den inte får överskrida 14 000(svenska kronor)

Tack på förhand
//Mathias
 
Jag planerar mest att fota djur och människor, men från lite längre håll.
Tex så var jag ute vid skärgården förut och såg ett par svanar som flög förbi och när jag skulle fota dom med brännvid 55 så kom jag ändå inte tillräckligt nära för att det skulle bli perfekt.

Jag vill helst också kunna handhålla den, på grund av att det kan vara jobbigt att konka på ett staativ hela tiden
 
Ett billigt, men förvånansvärt bra, telezoomobjektiv är ju EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. Lite mer gedigen variant är EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Ännu bättre finns det (gott om) också, men då sticker priserna iväg.

Jag skulle starkt rekommendera att du försöker prioritera om blixtköpandet till en 430 EX II istället för modellen 220. 220 är inte så väldigt mycket bättre än den inbyggda på kameran, men det är 430.
 
Jag tycker att du ska köpa ett canon 70-200mm f4L det kostar ca 6500kr i sverige. Och blixt kan du nästan använda när du vill är perfekt till porträtt.
jag tycker också att du ska köpa en 430 EX II.
 
okej tack.. men 70-200/4L har inte stabillisator jämfört med 70-300 som har, däremot är ju 70-200 ett L objektiv och har en fast bländaröppning på 4(tror jag)... vad blir skillnaden??
 
jag skulle säga att 70-200 har snabbare AF. Och så är det mer väl byggt. om du väljer mellan dom två tele-objektiven så är jag ganska så säker på att du blir mest nöjd med ett 70-200 f4L. Och sen om du vill ha mer tele så kan du köpa en konverter. om du köper en 1,4x så blir ditt 70-200 ett 112-320mm.

och sen beror det på om du fotar mycket när det är mörkt utan stativ. då är det bra med IS men jag tycker i sånna fall att du ska köpa ett bra stativ.

70-200 har fast bländaröppning på 4.
 
Senast ändrad:
Väska??

Tack för alla tipsen nu återstår bara självaste köpet.

... men det var en liten sak till, den väskan som jag tänkte köpa "LowePro Rezo 160 AW" får den plats med allt, alltså en 450D,ett 18-55mm och ett 70-200/4L , en 430EX speedlite och diverse Uv skydd och rengöringsartiklar??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.