Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rejält stativ för flera kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

NikX

Aktiv medlem
Hej

Jag är nyfiken på ett stativ, har i dagsläget en Canon EOS 1100D. Men kommer ju så småningom att byta upp mig till en 650D, eller kanske 60D...

Hur som helst så är det bra om det stativ jag skaffar nu är en investering, med andra ord är mina premisser följande:

Det ska vara rejält och robust.
Det ska kunna ställas in i låga lägen och höga (i höjdled alltså)
Det ska tåla att man använder det ofta, fäller ihop och sedan upp igen.
Det ska gärna klara lite vikt, ex. rejälare objektiv för zoom, samt lite större blixtar.
Helst inte vara allt för tungt om möjligt.

Några tips här?

Tillverkare, material och priser samt var de finns att inhandla är lite av de punkter jag önskar täcka upp.

Tack på förhand

MVH Niklas

Kolfiber är vad du vill ha. Vad har du för budget på grejerna?

Mitt tips är ett paket från Benro, t.ex. det här:

http://www.benrosverige.se/sv/tripod-carbon/benro-c0580tb0.html

Vill du kunna få ned det så lågt som möjligt med benen i spagat är det bäst att byta till en kortare mittpelare, den tar i marken annars.

Aha, det såg inte dumt ut.
angående hur lågt jag vill att det ska gå så handlar det om höjder på runt 40-50 cm från mark om möjligt, denna mittpelare går alltså att byta till en kortare vid sådan typ av fotografering och då som tillbehör?

Jag kan säga såhär angående budgeten: Jag är inte direkt främmande för att betala för kvalitetsprylar inom foto, men just nu har jag endast en timanställning och väntar på en intervju för ett ev. nytt jobb. Så nu i etta mellanläge vore det bra om priset gick att få ner, jag förstår då att vissa skillnader och brister i mina premisser får räknas med, men förslag på stativ allt från 700-800 upp till 1500 kr vore bra.

Nicke

Hej

1.Det ska vara rejält och robust.
2.Det ska kunna ställas in i låga lägen och höga (i höjdled alltså)
3.Det ska tåla att man använder det ofta, fäller ihop och sedan upp igen.
4.Det ska gärna klara lite vikt, ex. rejälare objektiv för zoom, samt lite större blixtar.
5.Helst inte vara allt för tungt om möjligt.

Skaffar du dig ett Manfrotto 055 XPROB http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106 så täcker det in 1-4. Kan anses lite för tungt. Visst man kan bli lite mör i axeln efter en dag men det är det värt. Finns en kolfibervariant också, visserligen dyrare men lättare. Hade nog köpt det ifall jag haft råd :)

Bra köp för pengarna är det iaf.

/Staffan

Skaffa dig stativ av märke triopo så får du 1-5, inkl avtagbar monopod.
Samt billigt. Inte för att det är sämre än manfrotto utan för att det är av mer
Okänt märke.

/Stefan R. Nilsson

Skaffar du dig ett Manfrotto 055 XPROB http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106 så täcker det in 1-4. Kan anses lite för tungt. Visst man kan bli lite mör i axeln efter en dag men det är det värt. Finns en kolfibervariant också, visserligen dyrare men lättare. Hade nog köpt det ifall jag haft råd :)

Bra köp för pengarna är det iaf.

/Staffan

Ser intressant ut, jag ska kika lite närmre på detta :) Visst blir att vänta lite till, men som sagt det ska vara en investering som hjälper inte ett impulsköp som stjälper ;)

Skaffa dig stativ av märke triopo så får du 1-5, inkl avtagbar monopod.
Samt billigt. Inte för att det är sämre än manfrotto utan för att det är av mer
Okänt märke.

/Stefan R. Nilsson

Har du något tips på något specifikt stativ här? Kanske någon länk?

Det här låter ju lovande, någon med erfarenhet som har något att tycka till om här?
Triopo
Är värdepaketet med B-2 kulled att föredra?

Nicke

Det ska vara rejält och robust.
[...]
Det ska gärna klara lite vikt, ex. rejälare objektiv för zoom, samt lite större blixtar.
Helst inte vara allt för tungt om möjligt.

Den där kombinationen gör tyvärr att det blir dyrt. Titta efter stativ i klassen 3-5000, t.ex. från Manfrotto eller Gitzo. Kolfiber är nog ett lämpligt material.

Per.

Den där kombinationen gör tyvärr att det blir dyrt. Titta efter stativ i klassen 3-5000, t.ex. från Manfrotto eller Gitzo. Kolfiber är nog ett lämpligt material.

Per.

Hej Per, just Manfrotto har jag läst en del gott om, Gitzo inte hört lika mkt om (vare sig bra eller dåligt), men ska undersöka lite.
Men du hade inga synpunkter på mitt föregående inlägg?

Det här låter ju lovande, någon med erfarenhet som har något att tycka till om här?
Triopo
Är värdepaketet med B-2 kulled att föredra?

Nicke

Gitzo är top of the line, bättre än Manfrotto och allt det andra, men de kostar också därefter.

Om jag var som du skulle jag kika på begagnatmarknaden, 1500 kr får man faktiskt inte mycket för när det gäller nya stativ. Glöm inte heller huvudet, det är lika viktigt som resten av stativet så snåla inte på det!

Gitzo är top of the line, bättre än Manfrotto och allt det andra, men de kostar också därefter.

Om jag var som du skulle jag kika på begagnatmarknaden, 1500 kr får man faktiskt inte mycket för när det gäller nya stativ. Glöm inte heller huvudet, det är lika viktigt som resten av stativet så snåla inte på det!

Aha, ja jo begagnat marknaden finns, men jag väntar nog ändå och sparar till ett nytt. Varför? Ja säg det, jag tycker det är kul att äga något från start.
Känns som att Gitzo kommer att bli intressant framöver, men det Triopo eller liknande som jag länkade till som sagt?

Jag har triopo. Men inget av dom. Tror min är föregångaren. Köpte min direkt från Hongkong. 1 kg tungt, klarar 8 kg. Kulles heter B0 något. Detta var för ett par år sen så de har nog fixat lite till i materialväg. Men den ser identisk ut med de som du länkat till.
Edit: använt den flitigt, på sand, snö, saltvatten, åker etc. In ut fram och tillbaka, monopol av och på. Funkar bra änsålönge. Får klart spänna benen då och då. Kanske gjort det 2 gånger per år vid total rengöring.
På den sitter tunga grejer som 5dmk3, bg samt 70-200/2.8

Jag har triopo. Men inget av dom. Tror min är föregångaren. Köpte min direkt från Hongkong. 1 kg tungt, klarar 8 kg. Kulles heter B0 något. Detta var för ett par år sen så de har nog fixat lite till i materialväg. Men den ser identisk ut med de som du länkat till.
Edit: använt den flitigt, på sand, snö, saltvatten, åker etc. In ut fram och tillbaka, monopol av och på. Funkar bra änsålönge. Får klart spänna benen då och då. Kanske gjort det 2 gånger per år vid total rengöring.
På den sitter tunga grejer som 5dmk3, bg samt 70-200/2.8

Aaah! Nice, här har vi ju ett trevligt utlåtande vill jag lova :) Tackar för detta, tack även för beskrivning av miljö där du brukat stativet.

Hade du samma funktion med möjlighet för monopod? Antog att det var det du menade med monopol?

Nicke

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto