Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Regntålig EOS
- Trådstartare arldic
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
EOS 1 är hyfsat regntålig, EOS 1n och EOS 3 är rejält (mer än gamla ettan) regntåliga. EOS 1v och EOS 1D(s) (mkII) är regntätade, dock inte vattentäta.
1v och digitalettorna har gummitätning vid knapparna och en O-ring som sluter mot motsvarande på de nyare L-objektiven.
Min personliga uppfattning (utan empiriska tester) är att de flesta EOS 1/3-hus lär håll för minst lika mycket regn som din optik håller för.
Men allt ovanstående är ju som sagt relativt och i högsta grad beroende på ens referenspunkt.
Vad vill du att kameran ska tåla?
1v och digitalettorna har gummitätning vid knapparna och en O-ring som sluter mot motsvarande på de nyare L-objektiven.
Min personliga uppfattning (utan empiriska tester) är att de flesta EOS 1/3-hus lär håll för minst lika mycket regn som din optik håller för.
Men allt ovanstående är ju som sagt relativt och i högsta grad beroende på ens referenspunkt.
Vad vill du att kameran ska tåla?
Senast ändrad:
Jeppe
Aktiv medlem
Du bör ju rimligen ha tätade objektiv också...
T.ex.
EF 17-40/4L
EF 24-70/2.8L
EF 70-200/2.8L IS
Alla modeller efter 1V har (som Erik säger) omfattande tätningar mot fukt och väta. Men som sagt, objektiven bör vara tätade då också..
Nu dröjer det inte länge innan ordet plastpåse dyker upp i ett kommande inlägg..........
T.ex.
EF 17-40/4L
EF 24-70/2.8L
EF 70-200/2.8L IS
Alla modeller efter 1V har (som Erik säger) omfattande tätningar mot fukt och väta. Men som sagt, objektiven bör vara tätade då också..
Nu dröjer det inte länge innan ordet plastpåse dyker upp i ett kommande inlägg..........
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Nu är mig veterligen inget av dem officiella begrepp men skillnaden är väl att 1, 1n och 3 är byggda hyfsat täta, förmodligen genom snäva toleranser och möjligen vissa tätningsåtgärder (?) medan 1v är är aktivt tätad mot just väta och damm i varje knapp, fog eller annan tänkbar öppning.
De som jobbar med de tätade husen får väl gå i god för vad de klarar men en EOS 1n/3 tål iaf. lätt regn under begränsad tid. Jag skulle inte gå ut med min trea i skyfall med andra ord. Jag räknar dock med att kameran tål allt jag själv tål (civiliserat) utan regnkläder.
De som jobbar med de tätade husen får väl gå i god för vad de klarar men en EOS 1n/3 tål iaf. lätt regn under begränsad tid. Jag skulle inte gå ut med min trea i skyfall med andra ord. Jag räknar dock med att kameran tål allt jag själv tål (civiliserat) utan regnkläder.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
arldic skrev:
Jag vill ha en kamera som utan problem klarar
av ett rejält regn,
Då är det nog 1v som gäller. Budgetalternativet om du vill chansa är väl isf. en beggad 1n.
Jeppe
Aktiv medlem
Stefan Renold skrev:
Är inte 70-200/2,8L (alltså inte IS) tätat?
Jo, det är ganska tätat, men för maximal tätning tillsammans med skyddade hus, så krävs gummipackning mellan hus och objektiv, detta har inte 70-200/2.8L t.ex. Men nu är vi inne på rent teoretiska diskussioner. Jag har stått ute i fallande blötsnö och plåtat med 10D och ett EF 100 Macro....det blev ganska blött, ja... men hade inga problem med fukt, trots att snön hamnade på knapparna.
Proboarder
Aktiv medlem
Jag har en 1V till salu )
Jeppe
Aktiv medlem
Nej, kameran är ett verktyg för mig. Till för att användas. Jag är ju inte direkt oaktsam, men jag låter heller inte väder och smuts komma imellan en bra bild.
Följande objektiv har gummitätning:
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II
Men alla L är bättre tätade än övriga Canon-objektiv. Bara det, att de som står på listan är de som har den där extra o-ringen vid bajonetten.
Följande objektiv har gummitätning:
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II
Men alla L är bättre tätade än övriga Canon-objektiv. Bara det, att de som står på listan är de som har den där extra o-ringen vid bajonetten.
arldic
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej, kameran är ett verktyg för mig. Till för att användas. Jag är ju inte direkt oaktsam, men jag låter heller inte väder och smuts komma imellan en bra bild.
Ok, en sista fråga
Anser du att det är en överhängande risk att en 10D/20D går sönder av regn?
Jeppe
Aktiv medlem
Låt mig säga såhär.. Det kan mycket väl hända att kameran lägger av om den skulle få vatten på sig. Min gjorde inte det. Men sannolikheten för att kameran skall fallera vid väta ökar ju för varje gång man utsätter den för fukt Den är ju trots allt inte konstruerad för detta användningsområde, till skillnad från EOS 1-serien.
Så jag skulle inte förlita mig på att de ska hålla, om användningsområdet är hårda miljöer.
Så jag skulle inte förlita mig på att de ska hålla, om användningsområdet är hårda miljöer.
Även om 1V är mest tätad så skulle jag rekommendera en 1n eller 3 om du ändå inte har de nya gluggarna. Det blir billigare och antagligen tätt så det räcker. Man bör ju ändå ta till vissa försiktighetsåtgärder som plastpåseskydd och liknande.
Proboarder
Aktiv medlem
OT: ps magnus, CD-skivan? )
Damocles
Aktiv medlem
Vi var ett gäng som var ute ett bra tag i duggande och lättare regn i tyresta. Varken D70 eller 20D hade några som helst problem.
Det klumpigaste jag gjorde var nog att glömma ta upp kameran ur väskan när jag kom hem. Hade en Toploader AW, som var väldigt bra, men tom den blev genomblöt tröts regnskyddet. Men kameran låg i den genomblöta väskan i åtskilliga timmar innan jag kom ihåg att kolla den. Inga problem alls.
1D seriens ska väl klara hällande regn utan större problem har jag för mig.
Det klumpigaste jag gjorde var nog att glömma ta upp kameran ur väskan när jag kom hem. Hade en Toploader AW, som var väldigt bra, men tom den blev genomblöt tröts regnskyddet. Men kameran låg i den genomblöta väskan i åtskilliga timmar innan jag kom ihåg att kolla den. Inga problem alls.
Jeppe
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Javisst...
Bilagor
Jag gick i flera dagar i regn på hultsfred med min 1D mark II utan problem. Min 1V har jag fått översköljd..
Men jag ska också påminna om broschyren om Eos 1N. I den finns en bild på en lika våt kamera som Jeppes med reklamtext om att kameran ska klara timmar av regn. I reklamen för Nikon F4 så skrevs att den skulle klara två timmars regn...
..så 1D/1V är knappast de första tätade kamerorna.
Men jag ska också påminna om broschyren om Eos 1N. I den finns en bild på en lika våt kamera som Jeppes med reklamtext om att kameran ska klara timmar av regn. I reklamen för Nikon F4 så skrevs att den skulle klara två timmars regn...
..så 1D/1V är knappast de första tätade kamerorna.