Annons

Regnskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Vifo

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett regnskydd till min systemkamera och har sett två olika på cyberphoto, ett AquaTech Regnskydd Sport Basic för dryga tusenlappen och ett Kata E-702 för 600:-. Är det någon som har erfarenhet av någon?
Har funderat på möjligheten med plastpåsar men det känns lite osäkert och inte lika enkelt.
Mvh
Victor
 
Skulle aldrig kunna köpa ett regnskydd för en tusenlapp. Gå på loppis och köp en gammal tjock regnjacka för en tia.. klipp av armen och trä över kameran.
Kolla min tråd som heter tips & trix.. ;)
MVH Niclas,
 
Skulle också behöva ett regnskydd...eller vänta lite nu...nej just det, min Pentax är redan vädertätad. Ha det så roligt med regnjackor eller gummipåsar för 1000kr.

Förlåt, kunde inte låta bli :p
 
Martin-B skrev:
Skulle också behöva ett regnskydd...eller vänta lite nu...nej just det, min Pentax är redan vädertätad. Ha det så roligt med regnjackor eller gummipåsar för 1000kr.

Förlåt, kunde inte låta bli :p

Hehe, jag är dock så försiktig så jag skulle fasen använda regnskydd i duggregn även om jag haft en Canon 1D med tätat objektiv.....
Nä, jag får börja använda grejorna på riktigt, finns ju så bra bilder man skulle kunna ta om man inte var så rädd om sina grejor.
Lite OT, men hur bra tycker du tätningen fungerar på K10, kan du stå i en riktig regnskur utan problem??
Mvh
Victor
 
Martin-B skrev:
Skulle också behöva ett regnskydd...eller vänta lite nu...nej just det, min Pentax är redan vädertätad. Ha det så roligt med regnjackor eller gummipåsar för 1000kr.

Förlåt, kunde inte låta bli :p

Du kan ju börja med att läsa stycket som börjar med "Canon"
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

Sen kan du fundera över varför många proffs använder regnskydd på idrottsevenemang när det är risk för regn, när de kör kameror vars värdertätning typ skrattar åt din K10d
 
Eveningstar skrev:
Du kan ju börja med att läsa stycket som börjar med "Canon"
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

Sen kan du fundera över varför många proffs använder regnskydd på idrottsevenemang när det är risk för regn, när de kör kameror vars värdertätning typ skrattar åt din K10d

Ursäkta mig? Om Canons vädertätning är av så dålig kvalité att proffs inte vågar ha det i regn så får det stå för dom. Finns gott om exempel om folk på internet som har en K10D och haft den i duschen i 15-30 min med full stråle, inga problem. Folk har till och med tappat den helt i vattnet där efter att den torkat fungerat felfritt då också - Med andra ord: De vitala delarna i kameran klarade sig undan vatten.

Bara för att Canon inte klarar av att hantera regn betyder inte det att alla andra märken suger lika mycket.

Och om du läser din egna länk, står att utläsa:

"Other than the cameras mentioned thus far, there was one photographer shooting with a Mamiya AFD system and a P45 back. Another was using the new Pentax 10D, and neither reported any problems."

[raderat av forumvärd]
 
Senast ändrad:
Läser ofta om alla som är lyriska över sina vädertätade hus men de snackar nästan aldrig om sin vädertätade 20.000 kronorsoptik.

Jag skulle aldrig efter att synat tätningen mellan hus och optik använda min kamera +`tätat´objektiv i hällregn.

I vanlig ordning tror jag ej heller att kameratillverkarna givit sina vädertätningar någon som helst klassning typ IP systemet etc.

För att använda sin kamera som en del förespråkar torde det krävas en klockren IP 65 klassning på hus med optik.

Som ren amatör tycker jag att det är lika knäppt att använda sin kamera oskyddad i rejält regn som att bada med sin klocka med 100 metermärkning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.