Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regnbågens färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag planerar ett bildspel som bygger på regnbågens färger och behöver lite hjälp med en sak.
Jag tänkte som start skapa ett antal bilder i Painshop där varje bild innehåller en av regnbågens färger. Jag behöver ca 30 bilder, och för att få fram färgen på respektive bild så hade jag en ide om att försöka dela in spektrat från rött via gult, grönt, osv till violett i 30 delar och på så sätt få fram färgen på respektive bild. Men hur gör jag?
En ide var att utgå från hur färger definieras i HTML, dvs med en hexadecimal-kod mellan 000000 (svart) till FFFFFF (vitt) och dela detta i 30 delar. Men jag tycker inte det blir rätt.

Kan någon kommma med en bra idé hur jag ska göra.

Min första tanke:
Ta en bild av regnbågen, kan ritas upp på egen hand också, ex med gradienttool i photoshop, sedan minska ner bilden i storlek till 30 gånger 1 pixel där var pixel då borde motsvara den färg du söker..

I Photoshop kan man ställa in färgen på flera olika sätt. Välj HSB-varianten och stega H-värdet (0-360). S är färgmättnad och B ljushet.

Du får då automatiskt lämpliga RGB-värden. Gissar att Paintshop har någon liknande funktion.

Fast jag ingen koll på regnbågen (som färgsvag tycker jag den mest är gul-blå) så jag bara hoppas att nyans-skalan som H-värdet representerar går att få att motsvara regnbågen...

Å andra sidan borde jag ha koll på hur fysiken hänger ihop när det gäller ljusbrytning, men jag skyller på att jag är dålig på färger och inte orkar tänka - enklare att någon annan skriver om jag har fel här istället, så får jag lära mig!

Senast ändrad:
Gradienttool ska testat - tack för tipset Magnus.

Jag försöker hitta en talserie för RGB-värdena som skulle passa och jag tror att jag är ganska så nära. Att använda H-värdet verkar vara ännu enklare - tack för det Anders.

(Det är ju för övrigt Photoshop jag sitter med, inte Paintshop. Skrev nog lite fel)

Om man ser till fysiken så ska det bara vara ett kontinuerligt spektra. Optiska densiteten hos dropparna avgör hur mycket som var frekvans bryts och därigenom hur mycket förskjutning de olika färgerna får från varandra. Men i en första approximation duger en vanlig linjär kontunierlig fördelning över de synliga färgerna :)

ANNONS