Annons

Regn och dåligt väder.

Produkter
(logga in för att koppla)

MLu

Medlem
Hej. Tänkte höra om det är någon läsare som har några bra tips om bra regnlösningar när det gäller att plåta under sämre väderförhållanden?

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand.

Mattias

hej

en klassiker är att trä en bra genomskinlig plastpåse över kameran o objektivet med öppningen framåt, sätta en gummisnodd längst ut på objektivet, då skyddar du kameran o objektivet men ser reglagen genom den, körde med det tidvis i thailand o det funkade ok med de objektiv jag hadde.

Roine

Regnskydd

Tack för dina tips. Ska ut och plåta fotboll idag, så man får tyvärr sitte under "bar" himmel:)

Ett STORT motljusskydd, så att man inte får rengdroppar på frontlinsen. Bra med vissa långa telen, med motljusskydd i klass med "bongotrumma" ;-) Vidvinkel är lite krångligare.

En variant på plastpåsen är väl att bygga sig ett regnskydd med hjälp av plast och ståltråd?
Bygga som ett tak/tält över kameran. Du ser alla reglagen som vanligt och når dom lika lätt. Luftigt, ingen risk för kondens och lättare att komma åt saker och ting.

Har ingen erfarenhet av detta utan vet bara att ståltråd är lätt att bygga saker med :)

Det kommer se ut lite som "hej kom och hjälp mig", men du ska ju se fotboll så du är i gott sällskap ;)

Kanske ett löjligt 'tips' men om det bara regnar små skurar ibland kommer man långt på att bära kameran i remmen över axeln så kameran hänger vid sidan. Dels blir det inga stänk på linsen, dels så skyddas kameran en del av axeln och armen ovanför. Detta bygger ju som sagt var på att det bara duggar lite då och då, samt att man bär kläder som suger upp regndropparna, har man regnkläder så rinner ju dropparna ner mot kameran.

Alla tips är välkomna, även det enkla:) Jo det är nog smidigast. Plåtade en fotbollsmatch förra helgen, fick bli parablyt nerstoppat i jackan och sen försöka att undvika att vinden tog tag i det:)

skaffa en gammal regnjacka och klipp av ena ärmen plus en bit av axeloket, stoppa in objektivet i ärmen och klipp av vid längsta brännvidden.

har en likadan konstruktion fast i neopren som är ännu bättre tycker jag. tog en kasserad våtdräkt och klippte upp en skåra mitt på ärmen med så jag kan nå zoomen. skönt när man plåtar vindsurfing i lågtryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar