Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regler gällande fotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

b.singmyr

Medlem
Hej jag är en nybliven fotograf.

Jag undrar vad det är för regler gällande att ta kort på personer ute på gatan och vad som gäller om man bara skulle vilja lägga upp bilder på sin hemsida för att visa vad man kan. Vad får man då lägga upp?

Tacksam för svar!
 
det jag inte får klarhet i är, får jag lägga upp en bild på min hemsida för att visa vad jag kan utan att fråga personen?

det är något jag inte får någon klarhet i..
 
det jag inte får klarhet i är, får jag lägga upp en bild på min hemsida för att visa vad jag kan utan att fråga personen?
Visst får du det. Du får plåta vad du vill så länge du befinner dig på allmän plats. Och du får publicera dem både på nätet och på andra sätt, så länge bilderna inte uppfattas som kränkande. Enda undantaget är om de ska användas i reklam -- då måste personen på bilden ge sitt medgivande.
 
så t.ex en cool bild på en weakboard åkare som jag är jätte stolt över, så har jag alltså rätt att lägga ut den. okej, då är jag med. Men vad gör man om personen blir arg då? skulle ju aldrig lägga upp en hemsk bild på någon..... måste jag ta bort den då??
 
så t.ex en cool bild på en weakboard åkare som jag är jätte stolt över, så har jag alltså rätt att lägga ut den. okej, då är jag med. Men vad gör man om personen blir arg då? skulle ju aldrig lägga upp en hemsk bild på någon..... måste jag ta bort den då??

Nej, det måste du inte. Däremot är det väl alltid dumt att reta folk? Lagen är mycket tydlig, men det flesta vet inte om vad som är tillåtet.

Läs artikeln igen, så klarnar det nog.

Per
 
Har läst artikeln 3 ggr, men det va bara den biten som va lite suddig. Men då vet jag, för det är ju ganska tråkigt att inte kunna visa upp vad man kan.
Men jag är ju inte den som vill reta upp folk, men man måste tänka lite på sig själv om det är så att man inte kan få visa upp den snyggaste bilden man lyckats tagit.

Tack för svaren! :)
 
Du får lägga upp vilken bild som helst så länge inte bilden är kränkande eller används i reklam. Att personen på bilden är arg för att du fotar gör ingen skillnad, om inte bilden kan uppfattas som kränkande.
 
Har läst artikeln 3 ggr, men det va bara den biten som va lite suddig.

Det är också omöjligt att förklara vem som blir förbannad av att bli fotograferad och vem som inte bryr sig. Någon kanske blir sur och irriterad bara av tanken på att du skulle fotografera vederbörande, och man kan ju inte låta sådant styra rätten att fotografera.
 
Du får lägga upp vilken bild som helst så länge inte bilden är kränkande eller används i reklam. Att personen på bilden är arg för att du fotar gör ingen skillnad, om inte bilden kan uppfattas som kränkande.

Vad räknas som reklam då?
Om man nu skall lägga upp bilder på sin hemsida
så gör man väll reklam för sig själv som fotograf?

// Simon
 
Att en fotograf visar bilder han/hon tagit på sin egen webbsajt räknas inte som reklam i lagens mening.

Staffan på BLF hävdade just motsatsen för mig i telefon. Om du tjänar pengar på ditt fotande och vill visa upp vad du kan på din hemsida så gör du det i syfte att marknadsföra din näringsverksamhet. Då är det inte ok om inte personen har gett sitt medgivande, detta enligt Lagen om namn och bild i reklam.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.HTM
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.