Annons

Regler för foton i restauranger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gävlefoto

Medlem
Vad är det för regler som gäller för fotografering i en restaurang till en matblogg.

Jag skriver recensioner och har även med foton från restaurangen.

Jag frågar alltid om lov först, men har ägaren
någon rätt att begära att jag tar bort fotona från hemsidan i efterhand även fast en servitör godkänt fotograferingen?

Inga gäster eller människor är med på bilderna utan det är endast inredningen.

Hemsidan är privat och drivs inte i kommersiella syften.
 
Det finns massor av trådar om fotograferingsförbud. Dessutom finns en bra artikel av Mikael Pertmann om vad lagar och regler säger: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Kort sammanfattning: lokalinnehavaren har rätt att förbjuda dig att fotografera, dock ej handgripligt. Om du fortsätter att fotografera måste lokalägaren tillkalla polis för att få stopp på dig.

Bilder som redan är tagna och som du har publicerat på en websida har du rätt att ha kvar så länge du vill.
 
Jo, har försökt söka och läst tidigare inlägg, men som i detta fall då jag först fått godkännande att fotografera av servitören.

Måste det vara ägaren som godkänner fotograferingen eller har jag rätten på min sida. Var endast servitören i lokalen just då.

Hon städade och tände tom ljus för att bilderna skulle bli bra =)

Däremot så kanske de inte fick den bästa recensionen, men det är ju en annan sak.
 
per har redan svarat, men för att klargöra kan man säga...
som jag har förstått det så gäller at du som sagt har rätt att fotografera så länge du vill om ingen säger åt dig att sluta eller om det finns en tydlig skylt som säger att det är fotoförbud. bilder du har tagit kan ingen göra något åt, inte ens om du fortsätter efter att ha blivit tillsagd att sluta, däremot kan polis eller väktare med befogenheter beslagta kameran i förebyggande syfte om du insisterar.

de bilder du redan har tagit får du göra vad du vill med så länge det inte är i kommersiellt syfte, vare sig du fått tillstånd eller inte.. däremot kan personuppgiftslagen rycka in om du kränker igenkännbara individer. i reklamsammanhang är det lite annorlunda, men det gäller inte här om jag förstått det rätt.. dessutom finns det speciella regler för militära skyddsområden.
 
Gävlefoto skrev:
Måste det vara ägaren som godkänner fotograferingen eller har jag rätten på min sida.
I ditt fall spelar det ingen roll om tillståndet du fick var giltigt eller inte. Bilderna du har tagit får du, som martim skrev, göra vad du vill med så länge du inte bryter mot lagen om bild i reklam eller mot personuppgiftslagen. Restaurantinnehavaren kan inte förbjuda dig att publicera bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.