Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)

benjo

Medlem
Så här står det när man registrerar sig.

"Observera att du måste ange ditt korrekta för- och efternamn! Vi accepterar inga pseudonymer och anonyma medlemmar på Fotosidan, här står man för sina egna åsikter och bilder."

Att stå för sina åsikter betyder för mig att kunna argumentera för dom. Det har knappast något med identitet att göra förutom om man bor i nordkorea eller någon annan totalitär stat där åsiktsregistrering är mer naturligt.

Varför finns inte möjligheten att dölja riktiga namnet? Djävligt irriterande.
 
Av vilken anledning skulle du vilja dölja det? Varför? I vilket syfte? Vad skulle göra sidan bättre med det tycker du?

/nyfiken
 
Varför registrerade du dig då? Om du inte tycker om användarvilkoren?

Själv tycker jag det är fullständigt lysande att man måste ha sitt eget namn synligt; diskussionerna håller en helt annan nivå.
 
Självklart ska man ange sitt riktiga namn. Vad skulle anonymitet tjäna till annat än att man kan beté sig illa utan att stå för det?

Om det skulle finnas särskilda skäl till anonymitet i något fall är jag ganska säker på att fotosidan-crewet skulle acceptera ett undantag.

mvh

Johnnie
 
benjo skrev:
Så här står det när man registrerar sig.

"Observera att du måste ange ditt korrekta för- och efternamn! Vi accepterar inga pseudonymer och anonyma medlemmar på Fotosidan, här står man för sina egna åsikter och bilder."

Att stå för sina åsikter betyder för mig att kunna argumentera för dom. Det har knappast något med identitet att göra förutom om man bor i nordkorea eller någon annan totalitär stat där åsiktsregistrering är mer naturligt.

Varför finns inte möjligheten att dölja riktiga namnet? Djävligt irriterande.

Du har nog missuppfattat vad åsiktsregistrering innebär...
 
lottae skrev:
Av vilken anledning skulle du vilja dölja det? Varför? I vilket syfte? Vad skulle göra sidan bättre med det tycker du?

/nyfiken

Jag skulle kunna visa vilka bilder jag vill utan att cencurera mig. Jag skulle kunna vara ärlig utan att riskera repressalier i andra sammanhang.
 
Kristofer G skrev:
Varför registrerade du dig då? Om du inte tycker om användarvilkoren?

Själv tycker jag det är fullständigt lysande att man måste ha sitt eget namn synligt; diskussionerna håller en helt annan nivå.

Jag registrerade mig för att jag är fotointresserad.
I nordkorea håller också diskussionerna en helt annan nivå som du säger.
 
dunberg skrev:
Självklart ska man ange sitt riktiga namn. Vad skulle anonymitet tjäna till annat än att man kan beté sig illa utan att stå för det?

Om det skulle finnas särskilda skäl till anonymitet i något fall är jag ganska säker på att fotosidan-crewet skulle acceptera ett undantag.

mvh

Johnnie

Ja självklart ska man ange sitt namn. Men varför ska det vara synligt för alla?
 
benjo skrev:
Jag skulle kunna visa vilka bilder jag vill utan att cencurera mig. Jag skulle kunna vara ärlig utan att riskera repressalier i andra sammanhang.
Underligt. De allra flesta fotografer vill nog ha sitt namn vid bilderna. Dessutom är det ju idiotiskt att ge kommentarer man inte skulle våga ge öga mot öga också. Stå för alltså. Såna kommentarer vill vi väl inte att sidan ska fyllas av väl?

Jag tror bara det finns fördelar med icke anonymitet. Sen är det nog som Johnnie skriver, att det är ok i speciella fall, men jag tror nog att admin i de fallen ändå vill veta det riktiga namnet med.
 
Re: Re: Registrerade mig idag och är förbannad.

l-malmqvist skrev:
Du har nog missuppfattat vad åsiktsregistrering innebär...

Vad är det då?
Om jag har en åsikt och den registreras tillsammans med mitt namn, är det inte åsiktsregistrering då?
 
Den här sidan har så många medlemmar som tycker och tänker om allt möjligt. Är det inte den senaste teologiska tvisten så är det 100%-iga croppar eller Nikons senaste banner som avhandlas. Såvitt jag vet har ännu ingen förföljts för sin aktivitet här på sidan. Jag tycker att du ska känna dig lugn. De flesta här tycks vara ganska fredliga och trevliga.

Välkommen till sidan!

//Johnnie
 
Re: Re: Re: Registrerade mig idag och är förbannad.

benjo skrev:
Vad är det då?
Om jag har en åsikt och den registreras tillsammans med mitt namn, är det inte åsiktsregistrering då?

Du registrerade dig här helt frivilligt. Blir du förbannad över villkoren är det bara att låta bli att vara medlem. Att jämföra Fotosidan med Nordkorea -- som använder sig av _verklig_ åsiktsregistrering -- är fel.
 
dunberg skrev:
Den här sidan har så många medlemmar som tycker och tänker om allt möjligt. Är det inte den senaste teologiska tvisten så är det 100%-iga croppar eller Nikons senaste banner som avhandlas. Såvitt jag vet har ännu ingen förföljts för sin aktivitet här på sidan. Jag tycker att du ska känna dig lugn. De flesta här tycks vara ganska fredliga och trevliga.

Välkommen till sidan!

//Johnnie

Det är väldit fredligt och trevligt i nordkorea me. Jag vill inte flytta dit för det.
 
Bengt, vad är det för bilder du vill visa utan att stå som fotograf till? Kan man få exempel?

Undrar jag hur fotosidan skulle se ut om alla var anonyma. Vilken typ av bilder, kommentarer och inlägg sidan skulle fyllas av..
 
Re: Re: Re: Registrerade mig idag och är förbannad.

benjo skrev:
Vad är det då?
Om jag har en åsikt och den registreras tillsammans med mitt namn, är det inte åsiktsregistrering då?

I så fall är det många som registrerar åsikter. Tidningar, teve, internetforum i miljarder, ja massmedia över huvud taget vilka anger namn eller bild när någon uttrycker en åsikt. Åsikter registreras i mängd men det du syftar till är väl när någon systematiskt registrerar politiska åsikter och gör upp register över detta.
 
benjo skrev:
Jag skulle kunna visa vilka bilder jag vill utan att cencurera mig.
Då är mitt tips att du sätter upp en egen webbsajt. På Fotosidan får vi som är ansvariga stå delansvariga för vad som publiceras, därför kan du inte heller visa upp vad som helst.
 
Varför räcker det inte att fotosidan känner till mitt namn? Varför måste det publiceras?

varför måste namnet synas när jag vill ha åsikter om mina bilder?

om jag skulle bete mig oseriöst är det ju bara för fotosidan att stänga av mig.

är debatten om maskerade demonstranter bekant?
 
På photonet är det vanligt med anonymitet och konstiga namn. Det bidrar bl.a till fusk och flera idenititer från samma användare.

Administratörerna stryker godtyckligt och censurerar ganska kraftigt.


Jag kan leva med att vissa medlemmar ogillar mig och mina bilder. Några misskrediterar mig och straffar mig i ratingssystemet.


Jag har dock svårt för censur och toppstyrning.

Det är bättre med ett öppet system.
 
Jag kan heller inte förstå vad det kan vara för bilder du vill visa upp som du inte kan stå för med ditt namn?

Det skulle vara intressant att veta.

Jag är väldigt emot anonymitet och konstiga alias. Jag förstår helt enkelt inte meningen med det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.