Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regel vid analogt nattfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aludien

Avslutat medlemskap
Jag skall fota 3 olika bilder med olika ljus, varav ett skall vara nattfoto. Nu är det så att jag skall använda en gammal film, ingen T-film. Och då finns det en regel som innebär att "när det blir en lång slutartid så blir det en längre slutartid" och så finns det en tabell för detta.

Jag behöver tabellen och behöver således veta vad regeln kallas (det var krångligt vill jag minnas) för att leta upp en sådan, om ingen har en kanske?

Tack!

Reciprocitetseffekten kallas det. Alla filmer påverkas dock olika av reprociteten. Vänd dig till filmtillverkarens hemsida/ tekniska data.

Reprociteten beror på att filmen reagerar långsammare än vad den logaritmiska skalan (exponeringsindex) förutsäger vid långa exponeringstider (över ca fyra sek.)

ja jag fick en hel debatt o läsa om den där tabellen, så jag får leta upp en på tillverkarens hemsida med, tror jag. :)

Rätt tänkt! Det finns inga generella tabeller för reciprocitetsavvikelse. Varje film har sina egna data. Att kolla upp tillverkarens rekommendationer är nog det bästa.

Tja, jag gjorde inte det ändå tillslut, hittade inget, men fick extremt bra negativ ändå, så kan det gå! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar