Hej! Nu är det så att jag letar efter ett nytt bra stativ och reflexskärm.
Jag är inte så kunnig om varken stativ eller reflexskärm så är väldigt tacksam för tips och rekommendationer.
Har kollat runt lite på cyberphoto och hittade detta stativ som vart rekommenderat.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2841P
men frågan är då är den verkligen bra, flexibel och stabil?
Sen undrar jag även om ni har någon bra reflexskärm att rekommendera?
Hörde om något fem i en reflexskärm som lät intressant.
Reflexskärm: Frigolitskiver från närmaste byggvaruhus, är billigare än vad du kan köpa i fotobutikerna, men är kanske inte lika transportabelt och fordrar lite slöjdande
Vad det gäller stativet ser det klent ut åtminstoen om du tänker sätta en normalstor systemkamera på det. Det har precis varit en ganska aktiv tråd om stativ som sammanfattningsvis kommit fram till:
Ofta är det bättre att satsa på tre bensegment än fyra, eftersom fyrbensvarianterna ofta har väldigt klena nedersegment. Det blir dessutom fler lås som kan måste låsas och låsas upp, samt fler lås som kan gå sönder. Vad det gäller höjd tänk på att om du drar ut mittpelaren så minskar stabiliteten, se mittpelaren mer som ett enkelt sätt at enkelt justera höjden ett par centimeter hit eller dit än som ett sätt att göra stativet märkbart högre. Det är även bra om mittpelaren är vändbar så att du kan rikta kameran nedåt, för t.ex. repro arbete eller komma ned riktigt lågt.
Jag nog också hellre välja något stativ som inte har snäpplås. Vridlås är bättre de hakar inte i saker och är de i metall är det mindre risk att man slår sönder dem.
Ett annat billigt alternativ skulle kunna vara
Triopo GX-1027 Kolfiberstativ eller Triopo GX-1027 eller Triop GX-1127 som är lite högre.
Visserligen är kostar de kanske något mer än vad du tänkt dig, men tänk på att ett stativ håller väldigt länge. Jag har vid det här laget haft mitt gamla Gitzo i omkring 30 år och har sedan länge förträngt att det säkert kostade en tusenlapp eller två redan på den tiden och det fungerar fortfarande utmärkt.
Tänk även på att de vikter som anges att stativ ska klara, oftast mera handlar om vad stativet klarar utan att ramla sönder, än vad det faktiskt klarar att fungera som stativ för. En bra tumregel är att ta till ett stativ som åtminstone klarar två till tre gånger vikten för det tyngsta lasten du kan tänkas lasta det med.