Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärm och stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Barsoma

Ny medlem
Hej! Nu är det så att jag letar efter ett nytt bra stativ och reflexskärm.

Jag är inte så kunnig om varken stativ eller reflexskärm så är väldigt tacksam för tips och rekommendationer.
Har kollat runt lite på cyberphoto och hittade detta stativ som vart rekommenderat.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2841P
men frågan är då är den verkligen bra, flexibel och stabil?

Sen undrar jag även om ni har någon bra reflexskärm att rekommendera?
Hörde om något fem i en reflexskärm som lät intressant.

Fem i ett

Fem i ettskärm är en bra lösning, du kan enkelt välja reflekterad yta av de fem (varav en lätt genomskinlig diffussor)och allt förpackat i en påse. Personligen skulle jag välja en så stor skärm som möjligt, kanske inte en två meters... men i alla fall 120 cm diameter. Tvspel och webb och Kaffebrus brukar ha bra pris på dylikt.

Jag köpte en 5i1 reflexskärm från kaffebrus! bra kvalitet, inget smäck! min är på 80cm vilket ärganska lagom för dom flesta tillfällen :)
det är lika bra att köpa en 5i1 även om man inte ser nån nytta för vissa färger just nu. förr eller senare lär man ha nytta av dom :)

stativet ser klent ut och blir "bara" 169 cm högt med pelaren uppfälld.. dvs detta är ett ganska litet stativ som är lite klent.. ett riktigt stabilt stativ har bättre maxlast än 4kg. man får nog vara beredd på att lägga ut 2000 - 2500 för ett stabilt rejält stativ med kulled :)

Jag är inte så kunnig om varken stativ eller reflexskärm så är väldigt tacksam för tips och rekommendationer.
Har kollat runt lite på cyberphoto och hittade detta stativ som vart rekommenderat.

Jag har flera olika reflexskärmar i lite olika storlekar. Vad du behöver beror lite på vad du har tänkt använda den till. Utomhus använder jag oftast en diffusor på kanske 80 cm eller en som är lite guldrandig (inte lika kraftig som en helt guldfärgad jag har). Diffosorn mellan modell och solen och reflexskrämen om jag vill studsa in solljuset på modellen. Jag använder oftast reflexskrämarna när jag fotograferar människor, inte så mycket annars.

I min studio använder jag oftast vita reflexskärmar för att lätta upp skuggsidan. Jag har flera olika storlekar och tar den som passar för ändamålet. En mindre och smidigare om det bara är ett ansikte som ska lättas upp och en riktigt stor om det är en helkroppsbild. Ibland använder jag svarta skärmar för att ta skärma av ljus eller göra skuggor djupare.

Det är bara vad jag kommer på nu på rak arm. Vad har du tänkt ha din till?

Jag har tänkt använda reflexskärm till att fotografera modeller/människor mestadels utomhus i naturen. :) Då är det väl bäst att jag satsar på en 120 cm?

Kollade lite mer nu men är osäker på vilka så har ni något tips på något specifikt stativ eller reflexskärm som jag kan kolla på? :)

Reflexskärm och utomhus = kraftigt stativ eller medhjälpare. Skärmen blir som ett segel och det behöver inte blåsa särskilt mycket förrän den vrider sig alt blåser omkull. Har tyvärr inte något tips på bra stativ. Jag kör med oftast med blixtar och kommer delvis ifrån problemet.

Ju större reflexskärm destå svårare att använda utomhus när det blåser.

Ett tips är att köpa ett litet ihopfällbart blixtstativ för 250kr och en kraftig klämma. Då är det väldigt enkelt att fästa skärmen lodrätt och du kan fota utan assistent. Viss finns det anordningar som du kan spänna fast skärmen i exakt den position och rikting du vill. Men i många fall räcker det ju att du bara får lte extra ljus från sidan så varför göra det hela mer komplicerat än det behöver vara?

Reflexskärm: Frigolitskiver från närmaste byggvaruhus, är billigare än vad du kan köpa i fotobutikerna, men är kanske inte lika transportabelt och fordrar lite slöjdande

Vad det gäller stativet ser det klent ut åtminstoen om du tänker sätta en normalstor systemkamera på det. Det har precis varit en ganska aktiv tråd om stativ som sammanfattningsvis kommit fram till:

Ofta är det bättre att satsa på tre bensegment än fyra, eftersom fyrbensvarianterna ofta har väldigt klena nedersegment. Det blir dessutom fler lås som kan måste låsas och låsas upp, samt fler lås som kan gå sönder. Vad det gäller höjd tänk på att om du drar ut mittpelaren så minskar stabiliteten, se mittpelaren mer som ett enkelt sätt at enkelt justera höjden ett par centimeter hit eller dit än som ett sätt att göra stativet märkbart högre. Det är även bra om mittpelaren är vändbar så att du kan rikta kameran nedåt, för t.ex. repro arbete eller komma ned riktigt lågt.

Jag nog också hellre välja något stativ som inte har snäpplås. Vridlås är bättre de hakar inte i saker och är de i metall är det mindre risk att man slår sönder dem.

Ett annat billigt alternativ skulle kunna vara
Triopo GX-1027 Kolfiberstativ eller Triopo GX-1027 eller Triop GX-1127 som är lite högre.
Visserligen är kostar de kanske något mer än vad du tänkt dig, men tänk på att ett stativ håller väldigt länge. Jag har vid det här laget haft mitt gamla Gitzo i omkring 30 år och har sedan länge förträngt att det säkert kostade en tusenlapp eller två redan på den tiden och det fungerar fortfarande utmärkt.

Tänk även på att de vikter som anges att stativ ska klara, oftast mera handlar om vad stativet klarar utan att ramla sönder, än vad det faktiskt klarar att fungera som stativ för. En bra tumregel är att ta till ett stativ som åtminstone klarar två till tre gånger vikten för det tyngsta lasten du kan tänkas lasta det med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar