Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat använda Camera Raw och behöver lite tips om hur ni gör som är proffs, ni har ju inte så mycket tid i pauserna att redigera bilderna. Vilka spakar drar ni i ? Gör ni allt i Camera Raw eller öppnar ni även bilden i Photoshop.

Är inget proffs men har fotat en hel del sport. Använder själv macrofunktionen i ACR (vad den nu heter). Där finns rikligt med tid att spara om man tagit mååånga bilder. Är dock lite småskeptisk till att tidningsfotografer mm som vill ha iväg bilder snabbt fotar i annat än jpg (och då inte använder t ex ACR). De kan ju också ha hjälp av att ha bildredigerare sittandes inne på redaktionen som kan finputsa..:).

Jag är inte heller ngt proffs. Kommer hem från en fotbollsmatch med många raw foton och öppnar resultatet i Lightroom. En fotbollsmatch har ju långa stunder samma förhållanden. De som är likadana markerar jag och redigerar en med automatfunktionen på.

Frilansar på en tidning och då fotograferar jag i både JPG och RAW. JPG för att kunna skicka bilder direkt från kameran till tidningens system och vidare ut på webben och RAW för att i lugn och ro efter matchen eller i pausen kunna redigera för morgondagens tidning.

Jag har precis börjat använda Camera Raw och behöver lite tips om hur ni gör som är proffs, ni har ju inte så mycket tid i pauserna att redigera bilderna. Vilka spakar drar ni i ? Gör ni allt i Camera Raw eller öppnar ni även bilden i Photoshop.

Hej!

Som märks av svaren så finns det inte bara ett sätt att jobba - man hittar sitt eget efter ett tag.

Själv kör jag råfiler och Lightroom, jag har några presets, alltså sparade grupper av bearbetningssteg, som jag kan lägga på direkt vid import. Oftast räcker de justeringarna (vitbalans, kontrastkurva, lite svärta, brusreducering m m) rätt bra och jag bara rätar och beskär de bilder jag sedan vill använda. Jag har dels några generella presets ("lysrörsbelyst hall") och vissa mer specifika för ställen där jag fotat ofta (som Hovet här i stan).

Jag brukar importera bilder under pauserna (mellan perioder, halvlekar eller vad det nu är) och i den mån jag hinner snabbt märka upp lite intressanta bilder - ofta vet man ju några tillfällen då man är rimligt säker på att ha fått användbara bilder. Sedan när matchen är över gör jag en snabbsållning och tar fram 6-8-10-12 bilder eller vad som kan vara lämpligt att skicka och justerar till dem (någon småjustering, räta, beskär typ), exporterar och iväg med dem. Brukar ta 15-20 minuter.

De gånger jag måste skicka bilder under matchen/eventet har jag ibland använt jpeg+raw, men kör numera nästan enbart med raw, jag har ett par extra minneskort, byter då och då mellan kortläsare och den av kamerorna jag vill hämta bilder från, läser in i LR och jobbar medan jag fotar. Självklart missar man någon enstaka bild då och då pga bristande koncentration när man jobbar så men det brukar funka rätt bra.

Det viktiga är att hitat ett flöde som passar en själv - jpeg, råfiler, LR/ACR, Photoshop, man får prova sig fram tills man hittar ett arbetssätt man trivs med och sedan träna så man får upp en bra snabbhet med det.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto