Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera satta betyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Tråden om betygsdefinitioner fick mig att börja fundera och spåna lite...

Som det funkar nu så går det ju inte att ändra på ett betyg i efterhand. Lagt kort ligger. Är det ett bra system?

Ponera att man kunde ändra på betygen när som helst. Man utvecklas ju som bildbedömare och kan ju därmed ändra uppfattning om en bild med tiden. Vilka följder skulle redigerbara betyg få?

Personligen tycker jag att det vore intressant att återvända till gamla bilder som man har satt betyg på och fundera på varför man tyckte just så. Kanske tycker man annorlunda nu? Kanske vill man ge ett annat betyg?

Är det en självklarhet att ett betyg ska gälla för evigt?

Håller med dig acke!

Känner också att det finns bilder som jag kanske gett ett felaktigt betyg, men frågan är om betygen egentligen är viktiga. Det brukar ju framgå av kommentaren vad betraktaren tycker.

Helt klart skulle det finnas en möjlighet att ändra sitt betyg på en redan betygsatt bild. Då måste det också finnas möjlighet att kunna ändra sin kommentar till bilden eftersom den ändå ger en förklaring till betygsättningen.

Jag vill (om du ursäktar Ulf..) slå ett slag för mitt förslag på betygsättning. Förslaget grundar sig på "Underkänd", "Godkänd" och "Väl Godkänd". Lämpligen i sifferskala 1-3 där "godkänd" motsvarar sifferbetyget 2. Detta gör att det för betraktaren är lättare att placera in bilden i någon av dem tre betygskategorierna.

Betyget 2, dvs godkänd, skulle dessutom finnas som + och - vilket gör att fotografen kan få en mer specificerad feedback på vilken sida om godkänd han/hon ligger. Dessutom löser det problemet som uppstår med bilder som varken är tex en 3:a eller 4:a. Man tvingas välja något av betygen och det påverkar givetvis genomsnittsbetyget negativt. Med + och - kan man alltså fortfarande välja betyget 2 (godkänd) UTAN att genomsnittsbetyget påverkas. Dessutom får fotografen en fingervisning om på vilken sida om godkänd bilden befinner sig.

Skalan är alltså tänkt att se ut så här: "1", "2-", "2", "2+" och "3".

/JP

Jag utgår från att betygen är viktiga för många, annars skulle de väl inte finnas kvar?

Men visst är det väl en smula inkonsekvent att man kan omvärdera sitt muntliga omdöme hur ofta som helst, medan betyget alltid avser det allra första intrycket?

Andra medlemmars bildkommentarer ger mig ibland aha-upplevelser, insikter som hjälper mig att förstå fotografens budskap på ett bättre sätt än jag gjorde då jag satte betyget. Borde jag inte då kunna redigera betyget? Eller sätta ett nytt betyg baserat på mina nya insikter?

Tillägg: Min replik avser Jespers inlägg.

Senast ändrad:
Jag ser nu att frågan har varit uppe förut och inser dessutom att jag har ändrat åsikt sedan dess.

Bäst att påpeka det själv, innan någon annan gör det... :-D

Jo, absolut ska man kunna ändra sina tidigare satta betyg. Och betyg är viktiga för att få ett hum om vad betraktaren egentligen tycker. För visst händer det att man kritiserar vissa delar i en bild men ändå sätter en 4:a. Om man inte satte betyg utan bara skrev en kommentar är det lätt att missuppfatta det som om att bilden är misslyckad.

/JP

Nämen hallå. Nu håller jag inte med alls. Det är klart att lagt kort ligger. Betyget återspeglar ju vad man tyckte om bilden när man satte det, liksom bilden återspeglar fotografens fas i utvecklingen vid fotograferingen. Något måste man väl stå för? Man kan ju inte heller redigera lagda kommentarer. Allt oåterkalleligt tarvar eftertanke i förväg och det tycker jag är ett bra beteende när det handlar om något som trots allt kan tas ganska personligt av vissa. Klart folk skulle bry sig mindre om att tänka till tre gånger innan postning om det går att skriva om historien i efterhand.

Jag kan se en annan sidoeffekt om detta skulle bli möjligt och det är fotografer som känner sig orättvist behandlade och e-postar med gnäll om det satta betyget för att de ser en möjlighet till upprättelse.

Senast ändrad:
Varför inte bara ge ett nytt betyg eller skriva en ny kommentar om samma bild.
Det är ju faktiskt tillåtet (tror jag).

Man kan ju helt enkelt skriva att man ändrat sig och förklara varför, och hur man ser på bilden i nuläget.

Fredrik H skrev:
Varför inte bara ge ett nytt betyg eller skriva en ny kommentar om samma bild.
Det är ju faktiskt tillåtet (tror jag).

Man kan ju helt enkelt skriva att man ändrat sig och förklara varför, och hur man ser på bilden i nuläget.
Det går väl inte att betygsätta samma bild två gånger?

forstheim skrev:
Skalan är alltså tänkt att se ut så här: "1", "2-", "2", "2+" och "3".

/JP

Jag ser ingen skillnad på 1, 2-, 2, 2+, 3 eller 1,2,3,4,5. Det är fem steg oavsett ju.

Jag tycker det låter ganska bra att kunna ändra, men blir det inte en massa ändringar då? Man kanske inte tänker en gång extra innan man sätter betyg då, som man gör nu menar jag.

Calle S skrev:

Isåfall kan vi ju lägga ner tråden direkt, eller hur.
För det är ju precis det den handlar om.

Eller menar du att att kodsnickaren förhindrat det rent fysiskt att betygsätta två gånger ?
Jag har inte provat, det var därför jag skrev (tror jag) i mitt inälgg.

Jag tycker absolut inte att man ska kunna gå in och ändra varken betyg eller kommenterer i efterhand. Dels därför att kommenterandet SKA kräva eftertanke, dels för att många kommenterer ju är svar på andra kommenterer, ändras dom blir det hela obegripligt.
Man har ju alltid möjlighet att komma igen och göra tillägg, förklara sej osv. Så är det i levande livet också, sagt är sagt.
När det gäller just betygen är jag tveksam till betyg över huvud taget, har själv slutat att sätta betyg. Rättvisare att ge en utförlig kommentar.

jimh skrev:

Jag kan se en annan sidoeffekt om detta skulle bli möjligt och det är fotografer som känner sig orättvist behandlade och e-postar med gnäll om det satta betyget för att de ser en möjlighet till upprättelse.

Möjlig? Snarare trolig.

Calle S skrev:

Calle S skrev:
Tråden handlade om att ändra sitt befintliga betyg, inte sätta ett till.

När man ändrar ett betyg så tycker nog jag att man betygsätter det en andra gång, m a o två gånger, sen om det gamla betyget finns kvar eller inte det spelar mindre roll för mig, eftersom vederbörande ser att det är ett nytt så kan ju han/hon bortse från det första om man tycker det är oväsentligt.

Vid närmare eftertanke så tycker jag faktiskt att det är mer ärligt att lägga till mer information/betyg än att kunna ändra den i efterhand.

Senast ändrad:
jimh skrev:
Nämen hallå. Nu håller jag inte med alls. Det är klart att lagt kort ligger. Betyget återspeglar ju vad man tyckte om bilden när man satte det, liksom bilden återspeglar fotografens fas i utvecklingen vid fotograferingen.

Rätt, jag håller med om att betyg och kommentar bör ligga kvar i det skick man skrev det. Men jag kan inte komma på något bra argument för att man inte skulle kunna sätta ett nytt betyg på samma bild i ett senare skede.

Min tanke är naturligtvis inte att man ska hålla på och ändra betygen stup i kvarten. Men om man kollar upp en bild som man betygsatte för säg ett halvår sedan, ja då är det inte orimligt att man får ge ett nytt betyg.

De som är "unga och gröna" på fotosidan (och de är ganska många, tror jag) är av förklarliga skäl lättimpade och delar därför ofta ut höga betyg. Inget fel i det, men varför inte ge dem en chans till senare, när de har sett några tusen bilder och samlat på sig erfarenheter?

Och även vi som har hållit på med foto några år utvecklas ju förhoppningsvis. Jag ifrågasätter ibland varför jag gav en bild ett visst betyg, och det beror definitivt inte på att jag har för bråttom när jag sätter betyget.

acke skrev:
jag kan inte komma på något bra argument för att man inte skulle kunna sätta ett nytt betyg på samma bild i ett senare skede.
Att undvika betygsspammande från fejkkonton, vänner och annat slödder för att höja snittet, till exempel?

Jag antar att det skulle bli lite "bökigt" om det gick att ändra betyg och kommentarer i efterhand.

Även om jag inte på något sätt är emot förslaget så tycker jag nog att det är ärligare att kunna betygsätta och skriva kommentar till samma bild vid olika tillfällen. Det enda negativa är då att medelbetyget för bilden inte riktigt stämmer. Men som sagt..så är nog både ärligast och smidigast att göra.

Efwa..

Visst är det skillnad mellan skalan 1, 2-, 2, 2+, 3 och skalan 1, 2, 3, 4, 5.
Det är förvisso 5 steg i båda..men den ena skalan innehåller bara 3 betygskategorier medan 1-5 skalan innehåller 5. Låt säga att du har en bild framför dig som du tycker är något bättre än genomsnittsbilden, men inte värd en 4:a. Hur gör du då?

Jo..du kan sätta en trea och förklara i kommentaren att den är bättre än genomsnittet. Eller så kan du sätta en fyra och skriva i kommentaren att den egentligen inte är värd en fyra..men i brist på steg i betygskalan kunde du inte sätta något annat. Det första sättet är att föredra i så fall tycker jag.

Med 1-3 skalan så sätter du istället 2+ som betyg på bilden. Det innebär ju att bilden är bättre än genomsnittet (som är en 2:a) UTAN att det påverkar det totala genomsnittet för bilden. Fotografen ser alltså att han har fått betyget 2+ på bilden.

Det finns alltså 3 fördelar med 1-3 skalan så som jag ser det.

1. Lättare att placera bilden i rätt betygskategori.

2. Fotografen får en indikation på hur betraktaren uppfattar bilden UTAN att medelbetyget påverkas negativt.

3. Betraktaren som analyserar bilden slipper påpeka i sin kommentar att bilden är bättre än genomsnittet och att den egentligen skulle varit värd en fyra MEN...

/JP

Men forstheim, det är ju fortfarande fem grader. Och huruvida betygssättningen påverkar snittet eller inte spelar väl ingen roll?

Om jag inte har mssförstått ditt förslag så säger du alltså att man skall ha fem grader men snittet skall bara baseras på tre? Poängen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar