Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera dagisfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Salonen

Medlem
Hej,

Fick i går hem årets dagisfoton, helt underbara sånär som på ett grönt "tuschstreck" på hakan :-(
Är det ok, rent moraliskt att scanna in fotot för att sedan redigera bort det?
Tilläggas bör att fotot bara kommer fördelas inom familjen, far och morföräldrar och syskon.

Vad tycker du?

// Janne

Rent moraliskt är det fel pg a upphovsrätten...
Ett alternativ är att kontakta företaget som varit på förskolan och fotograferat för att höra med dem om de kan fixa detta...

Mvh Daniel

Rent juridiskt är det dessutom olagligt att göra kopior av bilden. Rätten att göra kopior för personligt bruk gäller bara verk som är offentliggjorda.

Det kanske bör påpekas med tanke på ovanstående inlägg att mitt svar gällde själva förfarandet i sig att plocka bort oönskade attribut och inte några upphovsrättsliga ställningstaganden.

Det som stör mig mest är att varken dagispersonal eller fotografen reagerat, eller så har dom bara struntat i det. Det är ändå ca 1cm långt och går inte att missa.

Jag provar att ringa till leverantören och kollar om dom kan ordna detta, då vi vill köpa alla bilder.
Lite kan dom få jobba för pengarna ;-)

// Janne

Det som stör mig mest är att varken dagispersonal eller fotografen reagerat, eller så har dom bara struntat i det. Det är ändå ca 1cm långt och går inte att missa.

Jag provar att ringa till leverantören och kollar om dom kan ordna detta, då vi vill köpa alla bilder.

// Janne

Det var väl en synnerligen smakfull lösning!
Alla blir nöjda.

Petter ...

// Janne

Tuschpenna är ganska svårt att få väck!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Barn! Han påpekade att varken fotograf eller personal sett det. Men det kan de ha gjort och försökt få bort det. Sprit har de nog inte o andra lösningsmedel bör man heller inte använda för den delen.
Ta bort den från bilden görs på 2 sekunder om man redan har den i digital form.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar