Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marieh1

Ny medlem
Hej allesammans!

jo, jag är helt ny här på sidan och har en fundering kring att lägga in bilder. Mina bilder är alla för stora, hur gör jag bilderna "mindre" så att jag kan lägga in dem på fotosidan??

Tacksam för era svar!!

/Marieh

I photoshop, och antagligen även elements, går du in i topmenyn under:

image > image size

eller motsvarande om du kör på svenska.

Tänk på göra en kopia av din fil att arbeta med, så du inte sparar över ditt original.

finns också en sida som heter resizeyourimage.com
där du kan förminska och beskära bilden.

Många bildprogram kostar pengar. Om man vill ha ett grymt bra gratisprogram som kan: beskära, förminska, konvertera bilder mm mm mm kan jag tipsa om FastStone Image Viewer [www.faststone.org]. Det har blivit mitt standardprogram för bildtittade mm.

Liksom i Photoshop eller liknande program går man in under "re-size" och matar in storleken man efterstävar. När man förminskar bör man välja "bikubisk" algoritm, denna tenderar att ge bäst resultat. På FS bör bilderna vara från 640 pixlar och uppåt på den längsta sidan. När man förminskat bilden måste den skärpas upp. Även detta fixar FSV, dock inte lika snyggt som t ex Photoshop.

Spar sedan bilden (med ca 80 % kvalité) och med annat filnamn än originalet. Då får du en bild som går att lägga upp på FS, dvs en storlek runt 50-200 kB

Lycka till!

/Fredrik

Tack!

tack så mycket alla ni som har svarat! jag har nu lyckats förminska en del av mina bilder så att jag kan lägga in dem här!!

MVH
Marieh

ANNONS