Annons

RED stillbildskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fattar ingenting. Vem ska bära runt på en sådan där? Vad är vitsen?

I första hand är det väll stora filmbolag som kommer att använda Epic kameran och scarlet tror jag att många amatörer kommer att använda, den billigare modellen då såklart.
Som stillbildskamera får man väll se om den presterar väl så är den nog intressant för typ reklamfotografer som också behöver filma lite osv.

I första hand är det väll stora filmbolag som kommer att använda Epic kameran och scarlet tror jag att många amatörer kommer att använda, den billigare modellen då såklart.
Som stillbildskamera får man väll se om den presterar väl så är den nog intressant för typ reklamfotografer som också behöver filma lite osv.

Vad kostar amatörmodellen?

Film i 28k ... vad ska man visa det på!? Finns väl knappast nånting som kan visa film i ens nästan den upplösningen?
Undrar hur stora filerna blir...

Ah, äntligen lite nytänkande! Inte för att detta är något som lockar mig personligen, men hela idén med ett system där även kamerahuset är uppbyggt av moduler är klockren. Man kan tydligen byta bajonettfattning bäst man vill, till exempel. Att ergonomin skulle vara dålig bara för att kameran är stor kan jag inte riktigt begripa. Den ser ju helsmutt ut med axelstöd och möjligheter att flytta och mecka med greppet så att det passar en.
En riktig höjdarnyhet även för den som vill ha annat, tycker jag, eftersom det mycket väl kan bryta ny mark med modultänkandet. Det går naturligtvis att göra mindre kameror i samma stuk, nämligen. Ett steg bort från larvet att en kamera måste se ut ungefär som om det satt en film i den!

De högsta upplösningarna för rörlig bild är antagligen tänkta för biofilmer. Idag filmar man fortfarande analogt i de flesta högbudgetfilmer eftersom det ger större upplösning än digitalt, men det börjar väl så sakteliga gå över till digitalt även där.

Själv undrar jag hur stor datamängden är när man filmar i 28k i 16bit. Vad har dom för att hantera datan lixom? Ett par tre stycken raidade ssd-diskar?

Själv undrar jag hur stor datamängden är när man filmar i 28k i 16bit. Vad har dom för att hantera datan lixom? Ett par tre stycken raidade ssd-diskar?
RED har väl inte nödvändigtvis någon lösning för detta själva. De står för kameran, och sen är det köparens problem att lyckas få ner filerna på disk eller vad det nu må vara. Du behöver ju inte använda högsta upplösning eller bitdjup bara för att det är möjligt.

Tillägg: Jag gissar alltså bara. Men eftersom kamerorna är modulbaserade så ser jag inget "tvång" i att tillverkaren ska erbjuda lagringsenheter som är snabba nog. Det kommer nog från alla håll och kanter, förr eller senare. De ligger snarast ett steg före, om man vill se det så.

Själv undrar jag hur stor datamängden är när man filmar i 28k i 16bit.

Enligt wikipedia:

Scarlet

Scarlet Brains will record a data-rate of 42 MB/sec (compared to RED ONE's 36), and contain sensors ranging in size from 2/3" to full-frame 35mm sensors, with resolutions ranging from 3K to 6K. The 2/3" and Super-35 sensors will be second-generation Mysterium-X sensors, while the full-frame 35 sensor is expected to ship with the third-generation Monstro sensor. A self-contained version of the 2/3" Scarlet, with an attached lens, is also planned.

[edit] Epic

Epic Brains will record a data-rate of 225 MB/sec. The sensor sizes will be Super-35, full-frame 35, 645 (medium format), and 617, equivalent to the Lindhof Technorama camera (the 617 will record a data-rate of 500 MB/sec). Resolutions will range from 5K to 28K, or 261 Megapixel equivalent.

The DSMC system is projected to go on sale in Spring 2009, with the 5K Scarlet Brain being the first available, with other Brains to be rolled out over the course of the following year, ending with the Epic 645 and 617 Brains in Spring 2010.

Kaxigt värre på infosidan:
längst ned skriver de:
Oh, by the way,
3D
och visar en kamera med dubbla sensorer och sökare!

---
Fast jag föredrar nog en gammal analog Nikon laddad med tri-x :)

Epic Brains will record a data-rate of 225 MB/sec. The sensor sizes will be Super-35, full-frame 35, 645 (medium format), and 617, equivalent to the Lindhof Technorama camera (the 617 will record a data-rate of 500 MB/sec). Resolutions will range from 5K to 28K, or 261 Megapixel equivalent.

500mb/sec är rätt sjuka datamängder, men frågan är om inte det är lite för lite? Det är alltså 20mb per frame, alltså en frame på 261mpix i 16-bit raw. Mina 12mpix 14-bit raw-bilder från min d90 ligger lixom på 10mb, så hur lyckas Red få ner sina frames till ynka 20mb?

Inte så stora priser ändå. Undrar om det kommer att komma en massa skitfilmer nu när det blir mycket mera digitalt filmande. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar