Annons

Recovery av korrupta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mikli

Ny medlem
Hej
Jag upptäckte till min förfäran att de sista bilderna (en hel del) från vår resa hade blivit korrupta. De går inte ens att öppna i något bildverktyg. Problemet är också att vi hade lånat kamera + minnekort så de bilderna är borttagna och kameran har använts på en ny resa.

Jag har läst runt och insett att det bästa är att försöka se om det finns några bilder kvar på kortet som inte skrivits över och jag har hittat länkar till en del program här på forumet.

Men vad jag undrar är om det finns något program för att försöka reparera de bilder som jag laddat över till datorn?

Det har inte varit slumpmässigt korrupta bilder, utan alla bilder efter en specifik bild är korrupta. Den sista bilden som man kan titta på är halv, där den undra delen är svart i vissa bildprogram och i andra så är det en gammal bild.

När jag tittar på filerna binärt så verkar vissa innehålla bilddata, men saknar exif-info, medan andra bara har en rad som upprepas genom hela filen.

Kan detta bara vara orsakat av att något gick fel vid filöverladdningen (använde kortläsare), eller kan bilderna även varit korrupta i kameran? Då jag läst att det kan bli så med vissa minneskort.

Tacksam för alla svar.
 
Det är inte roligt att få korrupta bilder.

Jag vet hur det är, hade liknande problem, de sista bilderna vart korrupta.

Efter en del upprepade tester visade det sig att det var kortläsaren, den förstörde bilder vid överföringen, var bilderna kvar på minneskortet och man överförde med kamera och USB överfördes alla bilder.

Kortläsaren kom från förlaget "digitalfoto för alla" och de har inte svarat på min fråga varför de skickar ut "kassa" kortläsare, en vän till mig hade exakt likadant problem som jag med deras kortläsare.


Åter till frågan om Recovery, antar det gäller jpeg bilder.

Efter att ha testat många program var "Jpeg recovery" enda program som fått ordning på skadade jpeg filer
http://www.hketech.com/JPEG-recovery/

Den återskapar själva filen så pass bra så man kan se bilderna igen på datorn, men oftast är de så pass förstörda, halva bilder, ränder m.m. så det krävs omfattande "restaurering".


MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.