Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawshooter premium och essentials

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Någon som vet hur man stänger av funktionen att programmet automatisk ändrar bilderna till det programmet tycker är bra innan man ens hunnit röra något. Jag vill fixa och ordna själv utan att programmet gör något åt mig! Jag talar nu alltså om rawshooter essentials och premium

Det som förmodligen händer är att du först ser den inbäddade preview-bilden i raw-filen. Du borde komma ifrån det om du kör kamerans egna raw-konverterare som rent teoretiskt borde rendrera bilden likadant som kameran själv gjort.

DPP till Canon
Nikon Capture NX till Nikon

För övrigt anser jag att du ska hålla hårt i Rawshooter som är svårt att få tag på sen Adobe köpte dem (pixmantec). Rawshooter är GRYMT.

Rawshooter ÄR grymt! Håller stenhårt! Därför vill jag gärna veta om det går att ställa in! Är likadant i Camera Raw också!

jag har inte märkt att det gör något "automatiskt". Vad är det som programmet "ändrar"?

davidbicho skrev:
Det som förmodligen händer är att du först ser den inbäddade preview-bilden i raw-filen. Du borde komma ifrån det om du kör kamerans egna raw-konverterare som rent teoretiskt borde rendrera bilden likadant som kameran själv gjort.

DPP till Canon
Nikon Capture NX till Nikon

För övrigt anser jag att du ska hålla hårt i Rawshooter som är svårt att få tag på sen Adobe köpte dem (pixmantec). Rawshooter är GRYMT.

ja men han vill ju använda Rawshooter... ??

Rawshooter kan inte läsa kamerans inställningar och därför kan den inte göra likadant som den inbäddade jpeg-previewfilen.

Det är bara råkonverterare som kan läsa kontrastkurvor, färginställningar etc som kan få det att se likadant ut.

Så hur mycket han än vill använda Rawshooter så kan han inte det.

Då måste väl ändå det bästa svaret vara att berätta vad som ligger närmast till hands?

Tibor skrev:
jag har inte märkt att det gör något "automatiskt". Vad är det som programmet "ändrar"?

Om man kör råfiler så är det vanligt att råfilskonverterarna först visar den inbäddade jpeg-filen för att man ska ha något att titta på medans den riktiga råfilen rendreras. Detta går väldigt snabbt, och med en jättestor råfil och en dator som kanske tänker mycket på annat så märks det i form av att bilden "rycker till" efter nån halvsekund och får en touch med lite andra färger (vanligtvis mycket rödare är min erfarenhet), kontrastkurvan ändras ett snäpp, osv.

jo jo.. den visar först en oskarp och lågupplöst bild i ca en halv sekund. Det är som du säger den lilla jpg bilden som finns i RAW filen. Men när den sedan visar den konverterade bilden så har den inte gjort några "automatiska" justeringar utöver en standard skärpa.

All annan justering, exponering. kontrast, färgtemp osv osv gör man ju själv i Rawshooter.

jag märker också att den bild som kommer upp först är ganska mycket trevligare än den riktiga raw-filen. Jag får en känsla av att det man ser är detsamma som en JPG skulle ha hanterats av kameran om man plåtat JPG.
Självklart justerar jag min raw-fil så som jag vill ha den sedan.

MWPhoto skrev:
jag märker också att den bild som kommer upp först är ganska mycket trevligare än den riktiga raw-filen. Jag får en känsla av att det man ser är detsamma som en JPG skulle ha hanterats av kameran om man plåtat JPG.
Självklart justerar jag min raw-fil så som jag vill ha den sedan.

Givetvis justerar jag också mina råfiler så att de blir trevliga, men det känns ändå som lite onödigt arbete på något vis. Om den först ser mycket trevlig ut så känns det onödigt att behöva ratta ännu mer innan man gör den till en tif liksom. Skulle vara intressant om det gick att plåta i tif direkt istället, fast det går väl förståss inte i min D50 och D70s =/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar