Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawshooter Premium 2006

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Laddade nyss ner demo:n av Rawshooter Premium 2006 som nu finns tillgänglig. Verkar även vara introduktionspris till och med den 31 oktober, dock verkar det bli dyrare än vad man först kan tro pga av momspåslag eller nått..

Programmet verkar dock ha de funktioner jag saknade i essentials (framförallt crop verktyget!) och nog blir man sugen på att slå till! Vad tycker ni andra som testat?

.Z. skrev:
Några andra betydande fördelar än cropverktyget?

//Larsa
Ett hyfsat kurvverktyg har jag hittat.. Och lite flera färgtonsjusteringar.
Tyvärr inte lika bra som kurvreglaget i DPP, men gott nog för de flesta bilder.

MVH /Micke

Antar att mer avancerade "editerare" än mig gillar curves / level alternativet, men annars är nog det jag sett som känns välkommet "batch renaming" och snapshot funktionen som underlättar växla mellan alternativa editeringar (om någon fattar vad jag menar!)

Åter till cropverktyget så fungerar det på samma sätt som i PS att man kan skapa förutbestämda proportioner som man sedan maskar med (t ex 4:3) vilken underlättar om man ska skicka in foton för utskrift.

Lite off topic i denna tråd kanske men jag frågar ändå.

Jag har provat gratisversionen men förstår inte riktigt hur histogrammet fungerar. Det finns en röd, en grön och en blå liten fyrkant resp ände av histogrammet. I bland är någon av dem tänd och i bland är de gråtonade. Är det om programmet tycker att det är för mycket i någon kanal i högdager resp lågdagersidan som den färgen tänds eller vad betyder det??

Thomas

Det gick ju rikgtigt snabbt att komma igång med RawShooter. Applikationen var också skonsam mot minnet. Trevligt.

Får hårdtesta för att se om jag byter mitt vanliga arbetsflöde. Dvs,
-> Adobe bridge -> Photoshop CS2 -> Leverans

.Z. skrev:
Några andra betydande fördelar än cropverktyget?

Support för fler kameramodeller (företrädesvis proffshus)
Jämförelse av bilder sida vid sida
Kurvor
Nivåer
Personlig anpassning av gränssnittet
Snabb-bläddra mellan bilder
Beskärning
Rotering/upprätning
Förstoringsglas (detaljförstoring bild i bild)
Snabbframkallning för t ex proof via E-post
Batch-ändring av filnamn
Interpolering (storleksförändring)
Korrigeringsverktyg (intensitet, färgbalans, brusreducering)
Förbättrad vitbalans-korrigering
Utökat färgstöd

http://tronstorka.blogspot.com/2005/10/rawshooter-premium-2006.html

/G

Re: Har precis handlat !!!

SmashingPumpkins skrev:
Ah, äntligen kom fullversionen !!!

YEAHY !!!

622 SEK med moms och allt

Har du fått produkten också??

Jag har också handlat men inte fått någon produkt än. Vilket jag är mäkta förbannad över och skrivit till Pixmantec om.

Mao. En liten varning för detta företag tills de bevisat att de också levererar det de fått betalt för!

Re: Re: Har precis handlat !!!

cbr1000 skrev:
Har du fått produkten också??

Jag har också handlat men inte fått någon produkt än. Vilket jag är mäkta förbannad över och skrivit till Pixmantec om.

Mao. En liten varning för detta företag tills de bevisat att de också levererar det de fått betalt för!

Umm... hämta demoversionen och skriv in de registreringsuppgifter du fått. Det är hårt tryck på deras sajt, så ibland får man vänta ett tag innan den nedladdningslänk man får fungerar.

Re: Re: Re: Har precis handlat !!!

AFE skrev:
Umm... hämta demoversionen och skriv in de registreringsuppgifter du fått. Det är hårt tryck på deras sajt, så ibland får man vänta ett tag innan den nedladdningslänk man får fungerar.

Det verkar som att det är det företag (element5.com) som Pixmantec anlitar för att hantera betalning/leverans som har problem.

Visst man kan (vilket jag nu också gjort) ladda ned från Pixmantec, men det står klart och tydligt i element5's mail att dom skall leverera produkten omedelbart i samband med kortköp. Vilket dom uppenbart inte gör.

Från Pixmantec kom nedladdningslänken inom ett par minuter.

/Anders

Re: Re: Re: Re: Har precis handlat !!!

cbr1000 skrev:
Det verkar som att det är det företag (element5.com) som Pixmantec anlitar för att hantera betalning/leverans som har problem.

Visst man kan (vilket jag nu också gjort) ladda ned från Pixmantec, men det står klart och tydligt i element5's mail att dom skall leverera produkten omedelbart i samband med kortköp. Vilket dom uppenbart inte gör.

Från Pixmantec kom nedladdningslänken inom ett par minuter.

/Anders

Enligt min erfarenhet är det så det brukar fungera när man köper program online. Hur menar du att de ska leverera produkten omedelbart?

Re: Re: Re: Re: Re: Har precis handlat !!!

AFE skrev:
Enligt min erfarenhet är det så det brukar fungera när man köper program online. Hur menar du att de ska leverera produkten omedelbart?

Hej Anders. Visst brukar det vara så.

Men nu fick jag denna text;

* Did you pay by credit card?
Payments by credit card/debit card (UK) are generally charged immediately after you place your online order. If element 5 is shipping your order, it will be delivered immediately;

Ovanstående text är ganska klar tycker jag. Dom skall leverera omedelbart när dom fått pengarna.

Pengarna drogs från mitt AMEX i samma sekund som jag beställde.

Och hur svårt kan det vara att generera ett mail med en länk till en kund som faktiskt betalat över 600 kr...?

Och varför skall jag som köpare behöva fylla i mina uppgifter igen i en free-trial-dialog så att en demoversion skall skickas till mig?

/Anders

/Anders

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Har precis handlat !!!

Ok då, jag kan hålla med om att texten inte är helt bra. Jag tycker dock inte att det är något att bli upprörd över, eller något som man behöver "varna" för. Man får ju sitt program och det gör det det ska ...

cbr1000 skrev:
Hej Anders. Visst brukar det vara så.

Men nu fick jag denna text;

* Did you pay by credit card?
Payments by credit card/debit card (UK) are generally charged immediately after you place your online order. If element 5 is shipping your order, it will be delivered immediately;

Ovanstående text är ganska klar tycker jag. Dom skall leverera omedelbart när dom fått pengarna.

Pengarna drogs från mitt AMEX i samma sekund som jag beställde.

Och hur svårt kan det vara att generera ett mail med en länk till en kund som faktiskt betalat över 600 kr...?

Och varför skall jag som köpare behöva fylla i mina uppgifter igen i en free-trial-dialog så att en demoversion skall skickas till mig?

/Anders

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar