Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Raw?
- Trådstartare Noraaa
- Start datum
jannas
Aktiv medlem
Jag har en d300s
sparar i NEF-förlustfri
men jag kan inte se rawfilerna ngnstanns ? varken när jag pluggar in kameran i datorn eller ska öppna i PS, inte heller är det dubletter när jag bläddrar i kameran..
Hur får jag fram dem ?
Har du ViewNX installerat? Om inte, gå till nikons hemsida och ladda ner och installera, kostar inget.
Till ps måste du installera en plugin för raw-bilder innan du kan öppna raw (eller nef). Den hittar du på adobes hemsida utan kostnad.
I kameran ser du nog inte dubletterna, förhandsvisningen i kameran visar en jpeg-version av bilden om jag inte har helt fel för mig, jag har en d300 och gissar att det är samma.
Hoppas det hjälpte.
rautio
Aktiv medlem
Ser su bilderna i kameran? Att det nu inte är så att din softa inte stöder dom nef filerna. Kolla på adobes sidor och gämför vilken ps version du har ifall den stöder just din kameras raw filer. Det kan vara att du måste uppdatera din raw plug in eller i värsta fall din ps. Men börja där.
Vet inte om jag uppfattade ditt problem korrekt, men tror att det var det här det handlade om
edit: damn too slow
Vet inte om jag uppfattade ditt problem korrekt, men tror att det var det här det handlade om
edit: damn too slow
Noraaa
Aktiv medlem
tack, ska testa med ViewNX , men grejen är att jag har öppnat RAWfiler i mitt PS när jag hade min d40x.. Så jag borde kunna öppna nu också tycker man..
Ser ju bilderna i kameran, men som sagt inte dubletter
För nu har jag i ett 8 gb & kan ta ca 700 bilder, så de måste väl va JPG + RAW sparat antar jag? annars borde jag kunna ta mycket fler foton...
'
Hur mycket förlorar man på att fota JPG lr fota RAW? tycker inte det brukar vara så stor skillnad, men det kanske det är ?
Nora
För nu har jag i ett 8 gb & kan ta ca 700 bilder, så de måste väl va JPG + RAW sparat antar jag? annars borde jag kunna ta mycket fler foton...
'
Hur mycket förlorar man på att fota JPG lr fota RAW? tycker inte det brukar vara så stor skillnad, men det kanske det är ?
Nora
Helmetrock
Aktiv medlem
Nej, D300s tar 385 RAW med 8 Gb enligt räknaren, fast det går oftast att klämma ur 25-50% mer i verkligheten. För att komma upp i 700 bilder på 8 Gb enligt räknaren får du bara ha Jpeg med högsta kvalitetsinställningen.
Du kan se i toppdisplayen vad du fotar i! Längst till vänster finns en tabell, tryck på QUAL på väljaren på vänster sida blixten och vrid på hjulen så ska du se att tabellen ändras från RAW - TIFF - Fine - Normal - Basic när du snurrar på ena hjulet och rutan högst upp ändras mellan S - M - L när du snurrar på det andra hjulet. Fine, Normal och Basic är alltså kvalitetsinställningen för Jpeg. När någon av dem tillsammans med RAW är aktiverad använder du RAW plus Jpeg i vald kvalité. S, M, L är alltså upplösningen för Jpeg och Tiff, Small, medium eller Large.
Instruktionsboken är din vän ;-)
Du kan se i toppdisplayen vad du fotar i! Längst till vänster finns en tabell, tryck på QUAL på väljaren på vänster sida blixten och vrid på hjulen så ska du se att tabellen ändras från RAW - TIFF - Fine - Normal - Basic när du snurrar på ena hjulet och rutan högst upp ändras mellan S - M - L när du snurrar på det andra hjulet. Fine, Normal och Basic är alltså kvalitetsinställningen för Jpeg. När någon av dem tillsammans med RAW är aktiverad använder du RAW plus Jpeg i vald kvalité. S, M, L är alltså upplösningen för Jpeg och Tiff, Small, medium eller Large.
Instruktionsboken är din vän ;-)
Helmetrock
Aktiv medlem
View NX är absolut inte nödvändigt för att se RAW-bilderna.
Hade kameran tagit RAW bilder hade du kunnat se dem i mapparna även om du inte hade kunnat öppna dem.
Hade kameran tagit RAW bilder hade du kunnat se dem i mapparna även om du inte hade kunnat öppna dem.
Photocon
Aktiv medlem
Bar för att ditt Photoshop stödde D40x och dess NEF-filer innebär det inte att de går att öppna i D300s rawfiler i PS. Beror på att ACR (Adobe Camera Raw) inte stödjer D300s i din nyvarande version.
Hämta hem binärfilen Camera Raw i senaste version som stöder din version av PS. Senaste uppgraderingen heter 6.1 men stöder bara CS5. Installera den enl instruktionerna. Bekvämast är om du har den rätta versionen att gå in under menyn Hjälp/Help och vara uppkopplad samt under den välja Uppdaterar/Update så söker programmet själv efter de senaste uppgraderingarna som berör just din version av PS. Antar att du självklart har en giltig licens på PS.
Vet inte vilken version av PS du har, men det går att kolla på www.adobe.com vilken Camera Raw plug-in som passar din version. Där finns också dokumentation om vilka kameror som stöds.
Jag har för mig att CS4 stödjer D300s (eventuellt CS3, men är inte säker). Plug-ins för Camera Raw är kostandsfritt, precis som View NX är på Nikons hemsida.
Har du en för gammal version av PS som inte stödjer den Camera Raw plug-in som kan räkna upp d300:s rawfiler kan du ju iaf ladda hem en 30 dagars demoversion av CS5 bara för att kolla.
Hämta hem binärfilen Camera Raw i senaste version som stöder din version av PS. Senaste uppgraderingen heter 6.1 men stöder bara CS5. Installera den enl instruktionerna. Bekvämast är om du har den rätta versionen att gå in under menyn Hjälp/Help och vara uppkopplad samt under den välja Uppdaterar/Update så söker programmet själv efter de senaste uppgraderingarna som berör just din version av PS. Antar att du självklart har en giltig licens på PS.
Vet inte vilken version av PS du har, men det går att kolla på www.adobe.com vilken Camera Raw plug-in som passar din version. Där finns också dokumentation om vilka kameror som stöds.
Jag har för mig att CS4 stödjer D300s (eventuellt CS3, men är inte säker). Plug-ins för Camera Raw är kostandsfritt, precis som View NX är på Nikons hemsida.
Har du en för gammal version av PS som inte stödjer den Camera Raw plug-in som kan räkna upp d300:s rawfiler kan du ju iaf ladda hem en 30 dagars demoversion av CS5 bara för att kolla.
jannas
Aktiv medlem
tack, ska testa med ViewNX , men grejen är att jag har öppnat RAWfiler i mitt PS när jag hade min d40x.. Så jag borde kunna öppna nu också tycker man..
'
Nora
Så här funkar det iaf på en d300..
I lcd:n på ovansidan visas:
Raw = du fotar bara raw (förlustfri eller komprimerad visas inte här)
Tiff = tif (såklart)
Fine = jpeg högsta upplösning
norm = jpeg mellankvalite
basic = jpeg lägsta kvalisort..
Raw och Fine = du sparar raw-filer och jpeg dubletter
Raw och norm = raw + jpeg mellankvalite...
o.s.v..
Jag upplever inte så stor skillnad på antal bilder som får plats när jag fotar bara raw eller när jag har dubletter i tillägg. Runt 700 bilder kan vara vilket som. jpeg är så litet i förhållande till raw, så det spelar större roll hur mycket info som är på bilden. En raw-fil kan variera från 10-15 mb (beroende på kamera förstås) och där kan gå in ett par jpeg i det intervallet..
(EDIT: nu var jag too slow och detta var redan svarat på: "Håller med om att det låter konstigt att du inte kan öppna dem i ps när du kunnat öppna raw filer tidigare.")
Hittar du filer i utforskaren? Har de ändelsen .nef eller .jpg?
Jag gissar att du har inställning bara raw och då bara får .nef -filer och därför inte ser dubletter.
/Jan
jannas
Aktiv medlem
haha men gud, virriga jag
ja.. har inte boken här
Så när jag väljer RAWväljer den automatiskt RAW+JPG???
om jag fattat det rätt.. ?
Nora
Nej, då väljer den bara raw. du måste välja raw OCH fine (eller norm eller basic)
Noraaa
Aktiv medlem
Tack så mycket för hjälpen!
Njaej, eller.. Mitt fel var väl att jag trodde jag hade det inställt på RAW eftersom med d40xen kunde jag ta mycket mer bilder med 4 gb. Men har ju bättre kamera & bättre kvalitet nu..
Hade missat det här på displayen, men nu vet jag exakt!
Kan ju fråga också.. Mitt minneskort har "flärpen" för Lock tydligen gått av, på något sätt.. Så alla filer är spärrade, går ej att fota, går ej att radera.. är det bara att kasta tror du, eller kan det gå att rädda?
tack
Nora
Njaej, eller.. Mitt fel var väl att jag trodde jag hade det inställt på RAW eftersom med d40xen kunde jag ta mycket mer bilder med 4 gb. Men har ju bättre kamera & bättre kvalitet nu..
Kan ju fråga också.. Mitt minneskort har "flärpen" för Lock tydligen gått av, på något sätt.. Så alla filer är spärrade, går ej att fota, går ej att radera.. är det bara att kasta tror du, eller kan det gå att rädda?
tack
Nora
jannas
Aktiv medlem
Tack så mycket för hjälpen!
tack
Nora
Vet inte. d300 tar bara en typ av kort (CF) å din d300s tar CF och SD. Jag gissar att det är SD-kortet du pratar om då? Mina CF-kort har ingen sånn flärp... Går det inte att pilla med något?
sd ser ut så: http://www.japanphoto.no/minnekort-lagring/secure-digital-sd/
och cf ser ut så här: http://www.japanphoto.no/minnekort-lagring/compact-flash-cf/
Noraaa
Aktiv medlem
aa, de är SDkort jag har..
http://www.teds.com.au/www/6/files/4gbext.jpg
du ser de står "lock", så ska man skjuta en sak, finns inget där, märkte inte ens när den åkte av ;/
du ser de står "lock", så ska man skjuta en sak, finns inget där, märkte inte ens när den åkte av ;/
jannas
Aktiv medlem
aa, de är SDkort jag har..
jag har ett sånt ochså i skrivborslådan.. eller egentligen en adapter till ett micro sd, men det har samma flärp. Ser ut som det blir svårt om den skulle lossna ja.. Men som sagt, jag vet inte om det går att fixa. Peta med en nål kanske? Men spara då bilderna först!!
smilfinken
Aktiv medlem
Jag har ett SD-kort (till en IXUS) som har tappat samma plastbit. Det funkar hjälpligt när jag provat med en liten tejpbit över hålet istället, men jag skulle inte lita på att det inte plötsligt slutar funka och kameran inte längre kan ta bilder. Dessutom blev det lite meckigt att få i och ur kortet med tejpen på.
Förmodligen kostar ett nytt kort mindre än hur arg man blir när det slutar funka mitt i fotograferingen.
jannas
Aktiv medlem
Jag har ett SD-kort (till en IXUS) som har tappat samma plastbit. Det funkar hjälpligt när jag provat med en liten tejpbit över hålet istället, men jag skulle inte lita på att det inte plötsligt slutar funka och kameran inte längre kan ta bilder. Dessutom blev det lite meckigt att få i och ur kortet med tejpen på.
Förmodligen kostar ett nytt kort mindre än hur arg man blir när det slutar funka mitt i fotograferingen.
Aha, så det funkar som på gamla kasettband?
smilfinken
Aktiv medlem
Aha, så det funkar som på gamla kasettband?
Ja, och disketter. Storleken på de båda exemplen underlättar dock tejpningen på ett sätt som inte SD-kort tenderar att göra.
jannas
Aktiv medlem
Ja, och disketter. Storleken på de båda exemplen underlättar dock tejpningen på ett sätt som inte SD-kort tenderar att göra.
Då hjälper det inte att pilla med nån nål nej Men då finns å andra sidan en lösning; tejp.