Annons

Raw vs. Tiff!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Deagol skrev:
Bästa siten att kolla angående Capture One är http://www.c1dslr.com som är deras egen officiella site för DSLR-versionen av programvaran.
Jo. Men du måste registrera dig och logga in för att ladda ner en testversion av deras mjukvara (om inte jag har missat något) och det slipper du på Pictureflow. Pictureflow har också av och till erbjudanden med rabatter och paket, vet inte om den officiella sajten har det.
 
Registreringen innebär bara att du får tillgång till lite mer på siten, Phase One är en av mina kunder som jag utvecklar programvaror åt därav den goda inblicken iallt som rör Capture One och Portrait One som deras kompletta porträttsystem heter.
 
Deagol skrev:
Registreringen innebär bara att du får tillgång till lite mer på siten, Phase One är en av mina kunder som jag utvecklar programvaror åt därav den goda inblicken iallt som rör Capture One och Portrait One som deras kompletta porträttsystem heter.
Jo, jag vet och det tycker jag är häftigt ;-) Men för den som i likhet med mig tycker att inloggning är larvigt och jobbigt så finns det alternativa sajter för att bara ta hem demon. Och Pictureflow nämns på Phase Ones sajt som deras USA-sajt (finns även en för Asien), så det är inget konstigt med att tanka hem därifrån.

Skulle du inte kunna skriva mera om C1 och övriga produkter från Phase One?!
 
Jag har lagt till Capture One i produktlistan men den har inte kommit med där ännu. Har väl lekt lite med tanken om att skriva ihop något typ en tutorial om Capture One med lite allmänna tips och råd för att få optimalt bildresultat. Får väl se hur tiden räcker till för det, jobbar ju både som fotograf och utvecklare så där är oftast inte tid för det där sista lilla som gör det roligt :) En sak kan jag i alla fall säga när det gäller workflowet i Capture One och det är att utan den skulle jag inte kunna köra bevakning av hästtävlingar på det viset jag gör idag. Vi har >300 ekipage om dagen som tävlar och alla fotograferas och erbjuds att köpa en färdig bild på plats, det innebär en hantering av ungefär 500 bilder per dag. Där räcker inte Photoshop CS RAW stöd långt...
 
Nej, sannt. visserligen kan du korrigera en bild med Photoshop CS RAW och sen automatiskt applicera den korrigeringen på resten av bilderna du vill öppna eller konvertera med script.
 
Jo helt riktigt, Actions är ett jättebra verktyg till PS, har en hel del för att interpolera stora format, sätta vattenstämplar mm mm. Lite nyfiken på MS Digital Imaging Pro, den ska vara något liknande med en massa färdiga verktyg speciellt för digitalfotografen.
 
Deagol skrev:
Registreringen innebär bara att du får tillgång till lite mer på siten, Phase One är en av mina kunder som jag utvecklar programvaror åt därav den goda inblicken iallt som rör Capture One och Portrait One som deras kompletta porträttsystem heter.

deagol, kan du säga nåt om de olika varianterna av cs1, dvs. pro, se och le. hur förhåller de sig till varandra? vad är till exempel de uppenbara fördelarna med att köra se istället för le?

/f -smudo.org

edit:
förresten, jag hittade nåt som jag tror kan besvara mina frågor:
http://www.c1dslr.com/upload/c1_comparison_002.pdf
 
Jag har nyligen tagit hem testversionen av C1SE och det fungerar fint med min Pentax ist1. Nu undrar jag om någon vet om programmet inom snar framtid också kommer att fungera med Canon Pro1 som jag också har. Skulle gärna vilja få tag i ett program som kan konvertera RAW från båda kamerorna.
 
Tack för tipset om gratisprogrammet dcraw. Men jag kan inte hitta var man tar hem programmet. Enligt texten på sidan som du gav länk till så ska det fungera både med windows och Macintosh; jag har Mac.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.