Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW vs. JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hej!


1. Vad är det stora skillnaden mellan Raw-bilder och Jpg-bilder?
2. Hur mycket större blir filen i Raw gentemot Jpg?
3. Vilka fördelar resp. nackdelar finns mellan Raw och Jpg?

4. Har ni möjlighet eller finns det någonstans där man kan se bild med samma motiv med både Raw och Jpg så att man tydligt kan se skillnaden?

5. Kan man öppna Raw-bilder i t.ex. Paint?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
Ps. Tack på förhand för inkommande svar. Ds.
 
Kanske ett trist svar, men det finns oräkneliga trådar om detta redan. Du kommer att hitta svar på dina frågor om du söker i forumet. Eller testa själv vettja... ;)

Personligen fotar jag i princip uteslutande RAW bara för att jag vill ha en så omanipulerad bild som möjligt att utgå ifrån. Om sen resultat blir bättre eller sämre i slutändan kan man ju fråga sig...

/Magnus
 
1) Raw är ett förlustfritt format och det kan innehålla lite mer information är JPG. Vill man efterbehandla bilden är det att föredra.
2) På min kamera, ungefär 50-100% större. Du har en D90, prova....
3) Fördel se 1), nackdelen är att man (oftast) måste efterbehandla dem.
4) Din D90 kan ta Raw+Jpg, prova :)
5) Inte just i "Paint" (iallfall inte mina .nef filer) men det finns en mängd andra program tex Nikon ViewNX som borde följt med Din D90? Annars kan Du prova tex Picasa och Gimp...

// Magnus;
 
JPG är ett format för kompression av bildinformation och det är definierat med kännedom om ögats och hjärnans sätt att tolka sådant. Det innebär ex.vis att inga nyanser utöver de som sinnena upplever kan visas i det formatet. Inga överhuvudtaget.

Tänk dej att du har ett format som innehåller information som inte kan visas så att du i dess prestenterbara format kan uppfatta den. Exempelvis att den har nyanser av kolsvart och kritvitt som du bara upplever som just kolsvart resp. kritvitt. Tänk dej att formatet dessutom innehåller så mycket information att varje nyans du upplever kan finnas i kanske fyra olika representationer i det. Detta är RAW.

Man kan alltså bearbeta en bild i RAW-format något så oerhört mycket mer. En felexponering på ett helt EV (fördubbling eller halvering av exponeringstid) kan man komma till rätta med. Man kan få fram nyanser i ytor som annars upplevs som homogena plan.

Eftersom JPG innehåller just bara så mycket information som dina sinnen förmår att uppfatta så finns inte den förfiningsmöjligheten där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.