avslutat_bj
Aktiv medlem
da_flower skrev:
Varför inte fota i RAW+JPG,
Därför att (gäller åtminstone Nikon) den jpg man får då är väldigt hårt komprimerad. Duger finfint till 10x15-kopior men knappast till större.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
da_flower skrev:
Varför inte fota i RAW+JPG,
Ja, jag tog i lite. Det jag menar är att man inte ska generalisera. Det handlar definitivt inte om ifall man är amatör eller proffs i alla fall. Både RAW och JPG har sina respektive fördelar, och det ena är inte nödvändigtvis bättre än det andra. Man väljer helt enkelt det som passar en själv bra. För mig duger inte JPG, men jag skulle aldrig fortsätta med RAW om jag inte efterbehandlade bilderna.Stefan Mag skrev:
Oj vad du tog i då Martin. "Enastående dumheter!"
Jo jo, får väl ställa mig i skamvrån då.
Men om du läste mitt inlägg lite noggrannare ser du att jag redan använder RAW ("vi andra som...)
Vad jag menade är att vi som använder oss av RAW gärna blir lite tekniknördiga och skriver ner JPEG och att det inte duger till att skriva ut stora bilder eller att dom blir jätteförstörda i bildbehandlingen osv när det i de flesta fallen och på den amatörnivå vi befinner oss på inte märks nån större skillnad när vi skickar bilderna till våra kompisar och familjer för bskådande. För där liggr väl nivån på de flesta av oss inkl den som öppnade tråden. Men jag kanske har fel... vad vet jag....enastående dumheter kanske....
BengtJohnsson skrev:
Därför att (gäller åtminstone Nikon) den jpg man får då är väldigt hårt komprimerad. Duger finfint till 10x15-kopior men knappast till större.
bandola83 skrev:
Ska du trycka på "A1/A0 foto-papper" kan man nog se brister med JPG. Trycker du på canvas kommer man inte se skillnad på JPEG och "RAW".
Det är oftast skärpan som försvinner lite med kamernas konvertering till JPEG. Testa konvertera dina RAW i datorn istället. Du kommer förmodligen inte vilja fota JPEG i kameran efter det...
da_flower skrev:
Nej det är inte sannt. Man kan välja (gäller Nikon iaf) RAW + Super JPG.
/johan
Gårdis skrev:
Hej!
Skillnaden är ju om man själv vill ha kontroll på matrealet eller bestämma om programeraren av kameran ska bestämma hur bilden ska se ut.
gunte skrev:
Fasiken så märkligt ?? att "programeraren" vet/visste precis hur mina hittils avbildade motiv och färdiga bilder ser ut och kan/kunde stämma så bra överens ...Ja se den tekniken, inte illa....
FotoDan skrev:
Var ska man börja om man vill lära sig hantera RAW filer?
Har Rawshooter men vet inte vad jag ska göra med bilderna riktigt.
FotoDan skrev:
Var ska man börja om man vill lära sig hantera RAW filer?
Har Rawshooter men vet inte vad jag ska göra med bilderna riktigt.
På min webbsida finns en sådan jämförelse mellan jpeg och raw: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/l14/E_Axel skrev:
Finns det ingen som fotar i läget raw+jpg som kan lägga upp en framkallad raw bild och en färdigställd JPG bild (med pålagd skärpa, där alla färgerna är ställda osv, av samma motiv) så man kan se lite vad det finns för skillnad, det snackas mycket här tycker jag ...
Taka skrev:
Jag får den känslan av att folk tror att jag bara kör i auto? Då förstår jag att man behöver ändra vitbalans, kontrast osv, för kameran blir ju ofta lurad att ställa in "fel".
Jag kör som sagt så gott som alltid manuellt och kör alltid ett eller fler testfoton och kolla i LCD:n om de blev okej, om de blev okej kör jag på och varierar lite, så att man har en grund att plocka ut bilder ifrån. Om det blev galet ställer jag om inställningar och testplåtar igen. Detta tar inte så lång tid som det låter!
Som jag sade: så klart som möjligt i kameran! =)