Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw vs Jpeg i kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

spets

Medlem
Funderar på en ny kamera eftersom min gamla, Dimage z3, är över tio år. Kikat lite på Canon powershot SX50 och Sony Cybershot DSC-hx300. Emellertid frågar jag mig om det är dumt att köpa en kamera som inte stöder RAW??
 
Inte för att jag verkligen kan mkt om sånt här, men jag svarar lite i inlärningssyfte :) Det beror nog på om du är en person som föredrar att ta bilden "rätt på en gång" i kameran eller att efterbehandla bilderna (typ i Lightroom). Man får väl helt enkelt göra en avvägning om det är nånting man kommer sakna :)
 
Jag skulle i alla fall inte göra det, det finns så många bra kompaktkameror i dag som hanterar raw. Varför skulle jag inte göra det? Helt enkelt därför att jag vill ha originalfilerna att jobba med och själv avgöra hur dessa skall efterbehandlas. Som jag ser det är det lite som att jämföra att bara ha kopiorna kvar och slänga negativen om man fotograferar med film. Dessutom är dagens raw-konverterare så enkla och bra att jobba med, till exempel adobe lightroom, så det är inte knepigare att fotografera i raw-format. Dessutom har man möjlighet att spara en fil av varje sort när man fotograferar om man vill.
 
Tack för de orden.

Jag skulle i alla fall inte göra det, det finns så många bra kompaktkameror i dag som hanterar raw. Varför skulle jag inte göra det? Helt enkelt därför att jag vill ha originalfilerna att jobba med och själv avgöra hur dessa skall efterbehandlas. Som jag ser det är det lite som att jämföra att bara ha kopiorna kvar och slänga negativen om man fotograferar med film. Dessutom är dagens raw-konverterare så enkla och bra att jobba med, till exempel adobe lightroom, så det är inte knepigare att fotografera i raw-format. Dessutom har man möjlighet att spara en fil av varje sort när man fotograferar om man vill.

Tack för det, då blir det Canons kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.