Annons

RAW till TIFF till JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har för första gången börjat testa att ta kort i RAW formatet. När jag tar dessa i min Olympus 5060 så kan dessa inte hämtas in i Adobe Photoshop CS. Om jag använder Olympus egen Camedia kan jag öppna filerna. Men vad skall jag göra sedan?

Blir slutresultatet bättre om jag tar i RAW, öppna i Camedia, spara direkt som TIFF utan redigering. Öppna i Photoshop för att redigera TIFF bilden och spara som jpg (10 vid spara) än att ta bilden som jpeg från början?

Något annat jag bör tänka på? Vill inte ta i TIFF direkt då RAW bilderna blir mycket mindre när jag fota.

Tacksam för råd.

RAW är som att plåta med negativ. Du kan justera en del efteråt. Öppna i Photoshop eller Camedia. Justera exponering upp eller ned, vitbalans och kontrast. Tryck sedan på Framkallning och vänta. Du har nu en tiff-bild som du kan göra vad du vill med. Slut på jpg med kritiga moln!! Du kan framkalla varianter och kombinera. RAW är fantastiskt.
PS Själv har jag bara erfarenhet av Canons RAW men det borde funka på samma sätt för Olympus DS

Här kommer ett exempel på när man gillar RAW. Bilden är indelad i tre delar, först originalet, d v s RAW konverterad till TIFF utan några justeringar. Sedan följer en variant där exponeringen är ökad 0.7 steg innan konvertering till TIFF. Tredje delen är en kombination av de två bilderna, med en övertoning i linje med trädtopparna.

Edit: bilden är inte den bästa kanske, utan den är mest till för att illustrera vad jag menar ;o)

Bilagor

• rawdemo.jpg
    rawdemo.jpg
    21.7 KB · Visningar: 280
Tack för all hjälp. Visst fungerade även min kamera när jag uppdatera mitt CS.

Tog några bilder innne med blixt. Sparade en som TIFF och en som JPEG (faktor 10). Kan inte se någon skillnad faktiskt. Men det är säkert skillnad med landskapsbilder. TIFF bilden blev 14 MB medan JPG blev ca 2 MB.

Kör du allt i RAW/TIFF eller är det bara vissa enstaka motiv och i så fall vilka?

Om du kör ut en RAW till TIFF eller JPG skall antagligen inte göra någon större skillnad i sig självt. Skillnaden kan uppstå när du börjar redigera bilden, eftersom TIFF-bilden innehåller betydligt mer färginformation. JPG-bildens kvalitet försämras också om du upprepade gånger öppnar och sparar bilden, eftersom den har förstörande kompression. Du bör alltså lagra bilden i JPG först när den är klar.

Jag kör nästan uteslutande i RAW, utom när jag tycker att jag vill kunna ta obegränsat antal bilder. JAg får in drygt 160 bilder i RAW-läget på min microdrive, så det är ganska sällan jag känner att det inte räcker till...

Det har diskuterats lite kring arbetsflöden och annat RAW-relaterat i forumet tidigare. Här finns en tråd där bl a jag har skrivit lite det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar