BjornEdstrom
Aktiv medlem
Edit: Fick en idé, återkommer.
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har just provat Capture One och jag ogillar det ganska mycket. Programmet försöker vara mer än ett bildprogram och installerar funktionalitet mot min vilja. Då jag är programmerare själv har jag mycket höga krav på mina program och Capture One uppfyller dem dessvärre inte.
- Programmet installerar en drivrutin. Det här är dödssynden, det här är att kasta en Leica mot betong när man vill se hur en kamera ser ut inuti. Vad säger en applikation som installerar en drivrutin mig? Det här programmet lägger sig i delar av datorn där det inte har att göra.
- Programmets användargränssnitt är inte så välutvecklat, framförallt, det använder ett skin. De som skapat programmet verkar tro att dem vet bättre än mig hur jag vill att mina program ska se ut grafiskt. Det är ju precis detta jag vill slippa med ett RAW-program! Att kameran tror den vet bättre än mig hur mina bilder ska se ut. Jag har modifierat programmet lite snabbt och tagit bort skinfilerna men då blir hela programmet vitt.
- Programmet installerar något som heter "Phase One Media Reader". Då jag specifikt ställt in min kamera att fungera som UMSD för att jag ska kunna komma åt mina fotografier på det sättet jag vill är detta en liten inskränkning i min frihet. Visst, programmet går att stänga av, men det är definitivt inte ett tryggt intryck då programmet försöker ta över min kamera och dessutom bevisligen redan installerat drivrutiner. Jag vågar inte installera det här programmet på min arbetsstation.
Så, nu har jag gnällt klart.
Vad finns det för RAW-program som respekterar mig och inte gör det som står ovan?