Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-program med respekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nepp

men C1 pro är bland de mer trimmade då det gäller ett effektivt arbetsflöde.

Har provat de flesta som finns på marknaden och den har mycket av det man behöver för att bli produktiv.

Andra har delar, men inte riktigt helheten.

Så face the fact, allt har ett pris.

HArar även jag readerprogrammet samt en sak till som du inte tog upp, den antar att man vill tota direkt in i kameran om den ansluts till datorn o kan inte få av det jsut nu!
 
Förstår din vrede, men problemen du nämner finns bara i de senare versionerna av programet, jag som kör version 3.5.2 eller tidigare har inte problemet med drivrutinen och Phase One Media Reader som jag också avskyr. Fattar inte varför man ska överutveckla ett program som redan fungerar kanonbra.

Vad det gäller skinet som programet använder är det vad jag har förstått för att optimera återgivningsmiljön till neutralgrå, bara för att du lättare ska kunna bedömma färgerna i dina bilder utan stick.

I övrigt uppskattar jag programet mest för sitt arbetsflöde och fasligt snygga rendering samt hudtoner.

Så mitt råd är att, om det går försöka få tag i en tidigare version av programet om din kamera så tillåter och testa det igen..
 
Oj, det här blev rörigt. :) Trodde jag var snabb nog att redigera första inlägget men 15 minuters-gränsen gick ut. Originalinlägget nedan.

Jag har laddat ner RawShooter, Bibble Lite och C1 Lite och ska kolla om det är någon skillnad.

Jag har just provat Capture One och jag ogillar det ganska mycket. Programmet försöker vara mer än ett bildprogram och installerar funktionalitet mot min vilja. Då jag är programmerare själv har jag mycket höga krav på mina program och Capture One uppfyller dem dessvärre inte.

- Programmet installerar en drivrutin. Det här är dödssynden, det här är att kasta en Leica mot betong när man vill se hur en kamera ser ut inuti. Vad säger en applikation som installerar en drivrutin mig? Det här programmet lägger sig i delar av datorn där det inte har att göra.

- Programmets användargränssnitt är inte så välutvecklat, framförallt, det använder ett skin. De som skapat programmet verkar tro att dem vet bättre än mig hur jag vill att mina program ska se ut grafiskt. Det är ju precis detta jag vill slippa med ett RAW-program! Att kameran tror den vet bättre än mig hur mina bilder ska se ut. Jag har modifierat programmet lite snabbt och tagit bort skinfilerna men då blir hela programmet vitt.

- Programmet installerar något som heter "Phase One Media Reader". Då jag specifikt ställt in min kamera att fungera som UMSD för att jag ska kunna komma åt mina fotografier på det sättet jag vill är detta en liten inskränkning i min frihet. Visst, programmet går att stänga av, men det är definitivt inte ett tryggt intryck då programmet försöker ta över min kamera och dessutom bevisligen redan installerat drivrutiner. Jag vågar inte installera det här programmet på min arbetsstation.

Så, nu har jag gnällt klart. :)

Vad finns det för RAW-program som respekterar mig och inte gör det som står ovan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.