Annons

Raw oskarpt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
En liten fundering. Om man använder sig av *.Jpg och *.cr2 och man kollar på båda sida vid sida så är alltid Jpg bilden bra mycket skarpare. Har jag missat någon inställning i kameran eller är det något jag missar i typ camera raw?

Har en eos 7D.
är precis som om det är ett filter på Raw bilderna.
 
Har du lagt på någon skärpning i Camera Raw?
På jpg-bilderna läggs ju skärpning på efter vad du har valt i kameran.
I raw läggs ingen skärpning på förrän vid framkallningen i Camera Raw om du specificerat det.
Jag lägger på en viss grundskärpning som default i Camera Raw och sedan efterskärper jag bilden på olika sätt beroende på vilken storlek jag sparar bilden som jpg i Elements som jag använder.
 
Mitt inspel:

Kom hem från resa förra veckan och kunde konstatera att sista dagens bilder var "mjölkiga" och suddiga (RAW). Lätt irriterande, speciellt som jag använde mitt nya och fina 24-105 4L... Efter lite klurande och koll på kameran (EOS 40D) såg jag att jag av obetänksamhet, näst sista kvällen på resan, råkat ändra "Picture Style" till Neutral! I vanliga fall kör jag Standard (som jag dessutom ökat skärpan på till max = 7).

Min lycka är att jag i DPP kunde öka skärpan (som var ställd på 0) till 7 eller 8 och simsalabim - skärpan satt där och var riktigt, riktigt bra!

Och ja, jag ändrade Picture Style till Standard igen =)

/Magnus
 
Spelar 'Picture style' öht ngn roll för raw-filer?

väljer man picture style när man fotograferar i RAW och sedan konverterar dom till JPG i datorn mha av DPP ocg inte gör extra justeringar så blir det näst intill identisk till vad som du får ut om du hade fotograferat i JPG med den picture style du valt.
Alla inställningar som finns i kameran sparas i RAW filen så att DPP kan använda sig av dessa data.

/Stefan
 
:) så går det när man handlar kvalitet...

vad är DPP för något? skall jag kanske använda det istället?

Själv gillar jag inte hanteringen i DPP som är Canons eget rawprogram, följer med på Cd när du köpte kameran. Jag tycker Camera Raw är mycket smidigare att använda.
 
Lite drygt att behöva trixa med massa fler fixes i raw hanteringen. Några tips för att snabba på skärper hanteringen lite?


Själv gillar jag inte hanteringen i DPP som är Canons eget rawprogram, följer med på Cd när du köpte kameran. Jag tycker Camera Raw är mycket smidigare att använda.
 
Skärpning är ett helt kapitel i sig som du nog behöver läsa på om ;-)
Om du ställer in grundskärpningen i Camera Raw så fungerar den på alla bilder du öppnar i Camera Raw tills du ändrar inställningarna.
Efterskärpning ska man göra på alla bilder, oavsett om det är jpg direkt ur kameran eller en rawframkallad bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.