Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW och vitbalans (det är svårt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis börjat att köra med RAW och "framkallar" i PS. Dock tycker jag det är jättesvårt att veta när bilden har "rätt" vithet. Finns det något hjälpmedel i tex levels som man ser att det är ok?

/ Marcus

om det finns nåt hjälpmedel i photoshop vet jag inte, men jag har ett standardförfarande, som jag kör när jag plåtar under någorlunda kontrollerade ljusförhållanden.

Jag har ett gråkort som har ett fält som är helt vitt, och ett fält som är helt svart, plus det gråa fältet.

Det första jag gör är att jag tar en bild av gråkortet.

Sen när jag sitter framför datorn så plockar jag fram bilden av gråkortet. Jag skapar ett nytt justeringslager, kurvor. Sen klickar jag med pipetten för vitpunkt på det vita fältet, pipetten för svartpunkt på det svarta fältet, och med pipetten för gråpunkt på det gråa fältet.
Sen sparar jag kurvan och applicerar den på alla bilderna från sessionen.

En metod som föreslogs i en tidigare tråd (som jag inte hittar nu) är att jämföra med varianter som har helt fel vitbalansering, både för varm och för kall, för att känna var man tycker den mest riktiga ligger.

Jag kör också lite på känn. Det är ju inte säkert att det vita fältet på ett gråkort skall vara vitt i bilden. Tar du t ex en bild i varmt kvällsljus och vitbalanserar med den metoden, så försvinner ju den sköna varma stämningen. Vitt är inte alltid vitt, så att säga...

Jo givetvis! Glömde att nämna att jag alltid lämnar utrymme för "känslomässig tolkning" av vitbalansen. Jag använder alltså gråkortet som en utgångspunkt. Ibland använder jag kurvan jag får av metoden direkt, och ibland så justerar jag kurvan för att ge bilden den känsla jag strävar efter. Dock så applicerar jag nästan alltid samma kurva på alla bilder i serien, för att skapa en känsla av kontinuitet (Hur attans stavas det ordet? Heter det ens så på svenska? Hoppas ni förstår vad jag menar).

Jag applicerar alltid justeringen i form av ett justeringslager (Tack photoshop CS, äntligen justeringslager i 16-bitarsläge!), för att kunna ändra vitbalansen i efterhand.

Nu tänker jag ställa en sannolikt väldigt dum fråga men vad är "rätt" vithet? Menar du att det finns något absolut rätt? Om du tycker att bilden ser "bra" ut, är det inte "rätt" då?

Walle skrev:
om det finns nåt hjälpmedel i photoshop vet jag inte, men jag har ett standardförfarande, som jag kör när jag plåtar under någorlunda kontrollerade ljusförhållanden.

Jag har ett gråkort som har ett fält som är helt vitt, och ett fält som är helt svart, plus det gråa fältet.

Det första jag gör är att jag tar en bild av gråkortet.

Sen när jag sitter framför datorn så plockar jag fram bilden av gråkortet. Jag skapar ett nytt justeringslager, kurvor. Sen klickar jag med pipetten för vitpunkt på det vita fältet, pipetten för svartpunkt på det svarta fältet, och med pipetten för gråpunkt på det gråa fältet.
Sen sparar jag kurvan och applicerar den på alla bilderna från sessionen.

Jag kanske inte är så haj på CS, men vad har ovanstående med vitbalans att göra? Jag menade vitbalansen tex i grader Kelvin.

/ Marcus

Tja...det är ett annat förfarande för att ställa vitbalansen. Vitpunktspipetten sätter just vitpunkten. Således korrigerar den både färg och ton, så visst, vitbalans är det inte riktigt. Men med min metod behöver man inte bry sig om kelvingrader. Vitt i verkligheten blir vitt i bilden. Svart i verkligheten blir svart på bilden. Medelgrått i verkligheten blir medelgrått i bilden...

Hej

Använder man pippeterna i Levels så kan man dubbelklicka på kanppen o ställa värdet på vad pippeten skall representera. MAn vill kansek itne bränna ut bilden, ibland ställer jag 245 på alla tre färgerna för att inte få utbrännt vitt.

Men som Christoffer säger så tar detta bort färgstick mm, äkta färtemp ställer jag i Capture 1

Roine

Walle skrev:
Tja...det är ett annat förfarande för att ställa vitbalansen.
Och en metod som bara borde användas av "JPEG-fotografer". Fungerar inte så bra vid kraftiga justeringar från din vid konverteringen valda vitbalans.

kaw skrev:
Och en metod som bara borde användas av "JPEG-fotografer". Fungerar inte så bra vid kraftiga justeringar från din vid konverteringen valda vitbalans.

Nej, det är sant. Det är en metod som jag började använda innan jag blev digital.

Ofta så använder jag ett vitt papper för att ställa in en grundläggande vitbalans och kör den vid konverteringen. Sen använd jag metoden som jag beskrev i photoshop för att finjustera.

Anledningen att jag undrar det här är då jag enbart kör RAW när jag är i min studio. Blixtarna som jag använder använder en vanlig lampa plus ett blixtrör (som jag inte vet vilken temperatur den har). Jag tycker det är svårt att ställa in Kelvin-graderna så jag inte riktigt vet när det räcker i PS RAW-konverterare.

/ Marcus

Hej igen

De flesta studioblixtar ger dagsljus som färgtemp.

Så ställ kameran på dagsljus som WB och du kommer långt.

Roine

Jo, jag vet, men jag har byggt blixtarna själv så jag vet inte om blixtröret är till för fotografi :)

/ Marcus

Men blir det verkligen inte bra om du manuellt "vitbalansklickar" i Photoshops konverteringsprogram? Dvs. på något i motivet som ska vara vitt (ett vitt papper t ex) och som är belyst av blixten.

kaw skrev:
Men blir det verkligen inte bra om du manuellt "vitbalansklickar" i Photoshops konverteringsprogram? Dvs. på något i motivet som ska vara vitt (ett vitt papper t ex) och som är belyst av blixten.

Jag har inte provat med det då jag inte visste att man kunde göra så :) Men jag ska prova. Tack för all hjälp.

/ Marcus

ANNONS