Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW med olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

spirellan

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska börja använda RAW mer. Jag har Canons egen råkonverterare och den tycker jag är bra. Ev efterbehandling gör jag i min gamla Element 5 som inte hanterar rå alls.

Mitt problem är att jag lika ofta fotar med Sony som har tillägget ARW på sina kopior och egen råkonterterare. Dessutom har jag Panasonic som har en egen råkonverterare med tillägget RW2 på sina kopior.

Jag använder Canon, Sony eller Panasonic lika ofta.

Om jag vill ha bara 1 råkonverterare hur gör jag enklast? Om jag skaffar senaste Elements 11 får jag med en enklare variant av Camera Raw och om jag skaffar Lightroom 4 får jag med den samma Camera Raw som i stora Photoshop.

Mycket tacksam för råd.

Instämmer i rekommendationen av Lightroom.

Programmet är billigt och det har ju blivit närapå "standard" för fotografer vilket gör att det är lätt att få råd och tips.

Du kommer att kunna göra det mesta av dina redigeringar direkt i Lightroom. För det lite mer avancerade kan du fortsätta att använda ditt gamla Elements - innifrån LR.

Jag har laddat ner en demoversion av Lightroom 4. Får se hur det här funkar. Konstigt nog gick det inte att ladda ner i Explorer 9, jag fick använda Firefox. Ibland lägger sig webbläsaren i o bestämmer vad man ska göra. suck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar