Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-konvertering och digitalt arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyström

Aktiv medlem
Hej, hej!

Jag har läst nära nog allt jag kan komma över på nätet om RAW-konvertering och digitala arbetsflöden. Det finns en mängd teorier om hur den digitala bilden ska vandra mellan bit-djup, filtyper och program, vilket program som ska användas till vilken del och så vidare - mängden av information är ibland smått förvirrande. Och som relativt ny på området är det några saker som fortfarande förbryllar, varför jag nu vänder mig till forumets läsare.

Först och främst en fråga som kan tyckas banal för den som redan förstått det hela: Vilken filtyp ska resultera från en RAW-konvertering? Efter att jag i Adobe Camera Raw (ACR) ställt in vitbalansen och därefter ska gå vidare till Photoshop, ska jag då spara filen som RAW eller TIFF?

Och om jag sparar bilderna som RAW efter exempelvis ändrad vitbalans i ACR, har jag då förstört någon information i bilden? Kan jag med andra ord öppna upp RAW-filerna i ACR, göra några grundläggande förändringar för att sedan spara filen utan att information gått förlorad?

För att summera:
1. Vad bör ACR ge för utdata? RAW eller TIFF?
2. Efter att jag ändrat bilden i ACR och åter sparat den som RAW, har jag förlorat någon bildinformation?

Vänliga hälsningar,
Andreas
Karlstad

Sparar du i raw och har en PS-version som tillåter dig att öppna raw så borde väl raw-filen vara oförändrad, och därmed ett gott alternativ.

Mvh. Adrian

Utmärkt länk Johan! Tackar. Det visade sig ganska snabbt att min slutsats om att jag läst nästan allt på nätet visade sig felaktigt :)

Jag ska läsa igenom dokumentet på sidan du länkade till, så får jag återkomma om det fortfarande inte klarnat.

/Andreas

Varsågod! - Jag snubblade själv över länken nånstans här på FS för ett par dar sedan och det finns mycket matnyttigt där.

Mig veterligen går det inte att spara över din RAW fil som kameran skapat, om möjligheten finns att spara i ett RAW format så är det nog ett eget format som Adobe har. Jag använder ACR och har ACR inställt att spara alla mian förändringar i en XMP fil, själva originalfilen rörs aldrig. När jag sedan framkallar filen gör jag det till en 16-bitars TIFF.

Använder du den senaste versionen av Photoshop? I så fall så kan jag rekommendera Bridge och en funktion som heter Image Processor när du ska sortera och framkalla dina bilder till TIFF och JPG. Fördelen är att man direkt kan köra ett makro på den filen som framkallas, den kan t.ex. grundskärpa bilden i PS, skapa justeringslager så att allt det är klart när man ska editera bilden. Det finns en mängd info att läsa om på nätet och för den som vill läsa i pappersform kan jag rekommendera boken. Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS2 skriver av Bruce Fraser, när man läst denna kan man ganska mycket om vad man kan göra.Boken finns till bra pris på Amazon.com

Hoppas att det kan hjälpa dig lite.

Jag ser till att alltid spara originalfilen från kameran. I konverterareren (PS CS2) spar jag en justerad version i psd-format, den är sedan min master-bild. För skrivaren gör jag en vanlig jpeg och för webben "spara för webben"-jpeg. TIFF har jag ingen användning för.

Jonas Andersson skrev:
Mig veterligen går det inte att spara över din RAW fil som kameran skapat, om möjligheten finns att spara i ett RAW format så är det nog ett eget format som Adobe har.
...
Hoppas att det kan hjälpa dig lite.

Jag konverterar mina CR2-filer direkt till DNG, dels av arkivbeständighetsskäl men även för att metadata kan sparas i DNG men inte i CR2-filen från kameran. Så frågan är väl egentligen om jag förstört bilden då jag öppnar den i ACR som DNG, fixar med vitbalansen och sedan sparar den i DNG igen? (Jag sparar alltså över den ursprungliga filen.)

Tack för tipset - Jonas - rörande Image Processor i ACR - det ser ut att vara en mycket kompetent funktion.

Ytterligare en fråga:
Under fliken "detail" i ACR finns tre inställningsar: Sharpness, Luminance Smoothing och Color Noise Reduction. Grundinställningen för dessa tre är - i mitt program - alltid 25, 0, 25. Innebär detta att ACR redan har skärpt upp bilden något? Då jag läst om arbetsflödet för digitala bilder så föreslås ju alltid att man ska skärpa upp bilden det sista man gör i Photoshop; bör jag dra ner ACR:s grundinställning Sharpness till 0?

Tacksam för alla era svar!

/Andreas

Just när man jobbar med RAW finns det skäl att tänka lite annorlunda än tidigare.

I kameran finns ett filter som ”luddar till” bilderna för att minska risken för oönskade mönster, syns särskilt tydligt när man fotograferar tyger.

Det gör att bilderna behöver skärpas redan vid (eller strax efter) konverteringen för att återställa skärpan till ”normalt”, bilderna är lite väl mjuka direkt som RAW.

Det är en del av arbetsflödet att lägga på en svag skärpning innan bilderna öppnas i Photoshop, därför finns det en grundinställning med svag skärpning i ACR.

Efter retusch och annan justering gör som sista steg en slutskärpning anpassad till hur bilden skall visas. Skalar du ned den till 600 pixlar krävs en viss typ av skärpning, skall den skrivas ut i A4 en annan skärpning. Ett porträtt skärps mindre än en produktbild och så vidare...

Jag ställer in ACR så bara förhandsvisningen skärps (med 50%) eftersom jag tycker det blir bättre att lägga på den där första skärpningen i Photoshop. Jag använder en pluggin som heter nik Sharpener Pro 2 för detta.
Sedan justerar och storleksändrar jag bilden och sist skärper jag för hur bilden skall visas med smart skärpa eller högpass...

Bilagor

• skarpa.gif
    skarpa.gif
    20 KB · Visningar: 843
Nyström skrev:
...Så frågan är väl egentligen om jag förstört bilden då jag öppnar den i ACR som DNG, fixar med vitbalansen och sedan sparar den i DNG igen? (Jag sparar alltså över den ursprungliga filen.)...
Nej, råfilen är oförändrad, du har bara ändrat metadata som talar om hur bilden skall konverteras nästa gång den öppnas.

Förresten, du väljer väl ”klart” i ACR och inte ”spara”?

mipert skrev:
Efter retusch och annan justering gör som sista steg en slutskärpning anpassad till hur bilden skall visas.
Det här är överkurs för mig än så länge. Men jag tackar för kunskapen att bilderna kräver olika mycket skärpning beroende på motiv och slutprodukt - det var jag endast lite vagt medveten om. Jag har framkallat och kopierat bilder analogt ett tag, men efter inköpet av en DSLR (350d) har jag insett att det bara är att lära om. Det hjälper naturligtvis att jag är datorvan, men för att hantera bilderna med omsorg krävs långt mycket mer än datorkunskaper har jag märkt.

mipert skrev också:
Förresten, du väljer väl ”klart” i ACR och inte ”spara”?
Det gör jag, och nu vet jag varför. Att du berättade att ändringarna i DNG-filen läggs i metadata istället för i bilden gav mig svaret på min ursprungliga fråga. Tack.

/Andreas

mipert skrev:

Jag använder en pluggin som heter nik Sharpener Pro 2 för detta.
Sedan justerar och storleksändrar jag bilden och sist skärper jag för hur bilden skall visas med smart skärpa eller högpass...

330 dollar för att skärpa bilden lite innan tycker jag låter lite väl häftigt.

Vilka värden rekomenderar du för oskarp mask för bästa kvalitet för en bild som är 800 pixlar bred och som skall vara till hemsidan?
Som det är nu tycker jag att det blir något sämre då jag lagt på Oskarp mask.
Reg. skylten på en buss eller bil blir inte lika tydlig efter masken.

Nu har jag 100 %, 0,5 och 2.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar