Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW i Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har nyligen köpt en Canon 400D och fotar helst i RAW format. Men har upptäckt att om jag kör kamerans automatinställningar för ex porträtt eller landskap (vridit på ratten till dess symboler) kan man bara fota med JPG. Stämmer detta eller är det en inställningssak.

Tacksam för svar,

Mvh Mattias
 
Jo, det stämmer tyvärr. Det är en massa intställningsmöjligheter som försvinner i auto-lägena, bland annat går det inte att ställa om ISO.
 
Det måste jag säga är fruktansvärt dåligt... men men man lär ju bli bättre på att fota manuellt så det kanske har ngt gott med sig =)
 
P läget fungerar att ställa in ISO och RAW.. Funkar på min 300D och min 5D.

P fungerar på samma sätt som fullauto förutom att du får ställa ISO, filtyp och om du ska ha blixt.. sedan gör kameran resten

/Stefan Krantz
 
Kameran använder dessutom en bildstil i porträtt och landskap, dvs i kameran förändras bilden färgmässigt. Jpg-filen skärps också. Detta kan ju inte göras i en RAW-fil eftersom RAW är ren sensordata. Alla förändringar i en RAW-fil görs ju i datorn.
 
Ironblue skrev:
Det måste jag säga är fruktansvärt dåligt... men men man lär ju bli bättre på att fota manuellt så det kanske har ngt gott med sig =)
Ursäkta mig, men nu är ni helt fel ute.
Grejen med automatikprogrammen är att det ska vara automatiskt. Vad är det för mening med ett manuellt automatiskt motivprogram?
Använd den kreativa zonen om du själv vill göra inställningar. Alltså P, M, Av, Tv eller A-Dep. P verkar ju vara programmet för dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.