Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw från 40D bara i CS3???!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Sitter just nu i telefon med Adobe för att få veta hur jag får in mina raw bilder från 40D i Photoshop CS2. Och dom säger att "tyvärr du måste köra CS3 för att du skall kunna göra det".

Det är ju helt otroligt korkat faktiskt!

De erbjuder bara uppdateringar av plugin till CS3.

Annars måste jag konvertera alla bilderna till Photoshops eget Raw-format Dng med nån jäkla konverter.

Baskat så irriterande. Ytterligare ett arbetsmoment...

Det är den bistra verkligheten.
Jag kan trösta dig med att dng-konverteringen är rätt enkel och du kan konvertera en hel mapp i ett svep men det är klart, det blir ett extra moment.

Japp, har provat med denna dng-konverterare och det går då att öppna bilderna i Camera Raw men sen går det däremot inte att öppna bilderna därifrån i Photoshop!

Så därför måste man ha tre filer av samma bild på datorn... .cr2 fil och sen .dng och så förstås även .jpg!

Jättekul, verkligen... :-(

Senast ändrad:
Ja just nu har jag starka bojkott-känslor tyvärr men jobbar annars så mkt i Photoshop så att byta funkar inte heller.

Arghh!

"Ropen skalla kräv CS2 Camera Raw uppdateringar till alla!"

Frågan är bara om det är ny kamera, Adobe eller raw-formatet som skall bojkottas...

Enda möjligheten för dig blir väl att använda Canons egen programvara.

Ola_H skrev:
Frågan är bara om det är ny kamera, Adobe eller raw-formatet som skall bojkottas...

Enda möjligheten för dig blir väl att använda Canons egen programvara.

Har nyligen köpt CS2 just för att kunna använda raw-konverteraren till Photoshop och hade tänkt vänta m att uppdatera till CS3 ett bra tag. Men nu känner jag ju mig tvingad!

Adobe framkallar väl högst bojkottkänsla just nu...

Uttryck skrev:
Japp, har provat med denna dng-konverterare och det går då att öppna bilderna i Camera Raw men sen går det däremot inte att öppna bilderna därifrån i Photoshop!

Så därför måste man ha tre filer av samma bild på datorn... .cr2 fil och sen .dng och så förstås även .jpg!

Jättekul, verkligen... :-(

Det här är jätteintressant info. Det innebär då att CR inte bara stöder DNG för de filer den redan stöder i RAW-format. En hel del andra RAW-konverterare envisas med att ha dessa begränsningar som helt skjuter iden med DNG i sank. Dessa begränsningar gör ju annars att trots att man spart i ett "framtidssäkert" format som DNG så kan konverteraren inte öppna dem. Hoppas att Lightroom funkar likadant. Det är något jag själv verkligen skulle vilja ha verifierat.

Annars är det väl inget konstigt att man tvingas uppgradera för att få stöd för nya kameramodeller. Det sker ju hela tiden med många konverterare. Det unika i detta fall är väl bara att uppgraderingen inte är gratis. Men om det kommit en ny version så har man ju ingen garanti för att tilverkaren ska underhålla filfilter för nån gammal version. Att sluta stödja nya format i gamla versioner är ett bra sätt att få folk att uppgradera.

Jag själv använder DNG i mitt flöde och tycker det funkar fint. För mig är det ett bra sätt att datummärka filnamnen för att omöjliggöra överskrivningsolyckor. Att Adobe erbjuder DNG är faktiskt mer än många erbjuder. De flesta erbjuder inget alls till äldre versioner.

Senast ändrad:
Nyligen köpt?

Uttryck skrev:
Har nyligen köpt CS2 just för att kunna använda raw-konverteraren till Photoshop och hade tänkt vänta m att uppdatera till CS3 ett bra tag. Men nu känner jag ju mig tvingad!

Adobe framkallar väl högst bojkottkänsla just nu...

Kolla om du inte har en "fri" uppgradering om du har köpt CS2 nyligen! Det har varit så; oxå hos Adobe, i brytningen mellan 2 versioner.

/Erik J

Sen kan jag inte öppna 40Ds rawformat i Zoombrowser o Canons rawkonverterare heller! Det kan jag ju givetvis inte skylla på Adobe för men hittar ingen update att ladda hem på Canons hemsida ö h t för 40D...

Då var det nog väntat. Installera från de nya CD-skivorna så borde det fungera. Du får antagligen en popupruta med en fråga om du vill uppgradera den redan installerade programvaran (en fråga per programvarukomponent). Klicka på "Ja" eller "OK".

Eller så får jag betala ca 5000 kr för en uppgradering för att kunna fixa raw-bilderna i Photoshop CS3...

Raw-konverteringen i Photoshop är ju generellt bättre än den i Canons program tycker jag. Men vad fasen ska jag göra...

Uttryck skrev:
Raw-konverteringen i Photoshop är ju generellt bättre än den i Canons program tycker jag. Men vad fasen ska jag göra...
Installera Canons program till att börja med, så har du i alla fall nånting att jobba med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar