Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW filer

Produkter
(logga in för att koppla)

roines

Ny medlem
Hej, har fått ett konstigt problem med min D70S.
När jag fotar i RAW format och skall öppna mappen i datan är bilderna i filformatet, Nero back it up dokument, och går ej att öppna i t.ex, Photoshop CS.
Någon som kan råda bot på detta?
Roine

om du högerklickar på bildfilen.. sen väljer du "öppna som" när du får upp den nya rutan så kan du bländra i en lista bland olika program, antingen väljer du photoshop ur den listan, eller så blädrar du dig fram till photoshop.exe filen och väljer den som öppnings program.. sen klickar du i att du alltid ska öppna denna typen av bilder i det angivna programmet och väljer "ok" och vipps så är problemet löst ^^

Använd ACDSee pro... Fungerar som ACDSee fast hanterar RAW... (Om Du bara vill se bilden) För mig finns inget bättre "visningsprogram". Kostar pengar dock... Dålig ekonomi = Photoshop (Om Du har plug-in för din kamera!, hämta på Adobes hemsida...)

Efram skrev:
om du högerklickar på bildfilen.. sen väljer du "öppna som" när du får upp den nya rutan så kan du bländra i en lista bland olika program, antingen väljer du photoshop ur den listan, eller så blädrar du dig fram till photoshop.exe filen och väljer den som öppnings program.. sen klickar du i att du alltid ska öppna denna typen av bilder i det angivna programmet och väljer "ok" och vipps så är problemet löst ^^

Det har jag försökt med, men det avhjälper inte problemet. Det lustiga är, om jag minns rätt, att jag kunde öppna filerna i Photoshop då jag använde en D70!!
Roine

vonlarsson skrev:
Använd ACDSee pro... Fungerar som ACDSee fast hanterar RAW... (Om Du bara vill se bilden) För mig finns inget bättre "visningsprogram". Kostar pengar dock... Dålig ekonomi = Photoshop (Om Du har plug-in för din kamera!, hämta på Adobes hemsida...)

Jag har Photoshop CS2 med Camera RAW Plug in. Det verkar ju som att filtillägget finns på minneskortet när jag ansluter kameran till datan. Skall testa med en annan data imorgon.
Roine

Utan att veta säkert misstänker jag att Nikon ändrat filändelse till denna modell och att denna filändelse på din dator är kopplad till Nero. Gå in på "Den här datorn" - "Verktyg" - "Mappalternativ" - "Filtyper". Där styr du om denna ändelse (NEF?) till rätt program.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp, men Adobe kan inte läsa Pentax RAW filer, och jag har den senaste pluginsen. Så jag behöver konvertera om filen till Tiff med ett program som följde med kameran, för att få ex ps att läsa filen. Jag har sett i andra forum att det är flera kamera tillverkare som har samma problem.

MrTellus skrev:
Vet inte om detta kan vara till någon hjälp, men Adobe kan inte läsa Pentax RAW filer, och jag har den senaste pluginsen.

Vilken kamera har du? Följande kameror stöds av Camera Raw 3.4 :
Pentax
*ist D
*ist DL
*ist DS
*ist DS2
*ist DL2

*ist DL

Jag får bara felmedelande att den inte kan läsa filen, nu kommer jag inte ihåg exakt vad som står, pga datorn som jag har mina bildbehandlings program på är död. Så jag har fått använda "PENTAX PHOTO Laboratory" för att konvertera filerna till Tiff. Nu har jag inte provat med min Nya "*ist DL" eftersom min dator är död, kameran som jag använde tidigare hade jag lånat utav en kompis, och den är en utav dom första som kom ut, dom kan ju ha uppdaterat mjukvaran i kamerorna. Men jag ska prova och installera Ps på min bärbara dator och prova med RAW filer från den nya kameran.

Nu funkar allt ? på den bärbara datorn så funkar allt som det ska, jag har även hämtat kompisens kamera, och den funkar också. Så det värkar som om det har varit något fel i min dator, som har gjort så att ps inte kunnde läsa RAW filer. Så nu ska jag radera allt på datorn som jag använder för att hålla på med foto och 3d.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar