Annons

RAW-filer på Canon D30

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Äger som sagt en Canon D30 som jag gillar skarpt.
Men när jag skall läsa in RAW-filer i PS, så funkar inte det.

Den säger ifrån och vill inte ta emot den. Ej heller kan den visas i Win XP, som bild alltså.
Ej heller i acdsee.

Hur skall jag göra för att kunna se bilden och sedan kunna omvandla den till JPG ?

Är det någon ändring i PS som behöver göras ?

Niklas, glad som fan

Ps. Någon som testat att ta en fil från RAW och blåsa upp i A3 ?

BreezeBrowser

tack för tipset Roine, men 45 dollar är lite magstarkt ; )

Men tack ändå!!!!!

Niklas,ibland fattig

Hej Niklas

Det finns en gratisversion som går från kommandopromten. Yarc heter den. Kan maila om du vill.

Sedan finns ju alltid Canons egen programvara, men den bör undvikas.

Vassast per idag tycker jag Capture One LE verkar. Den tar D30/60 och 10 samt Nikon D100

Denna är också gratis, tar 30/60 o 10

http://www.morpheusmultimedia.com/ps/ps2.html

Senast ändrad:
Varför bör man undvika Canons egna programvara ?

Jag har läst det några gånger nu i olika trådar men aldrig brytt mig om det tidigare.

Jag tycker den fungerar bra, men vill gärna veta vad som kan bli bättre.

Är det hastigheten,resultatet eller användarvänligheten ?

Hej

Deras blidhanterinsprogram som du kan bygga album i har haft stora stabiliseringsproblem. JAg körde den i början, men den började förstöra bilder, det blev bara svarta rutor osv då jag närmade mig 8 000 bilder i den.

Själva konverteringsprogrammet till D30, som man når via Twain är inte bra prestandamässigt.

Till D10:an har det nu kommit betydligt bättre program, har bara sett de demas. Så läget är nog annorlunda idag.

Dock så ger tex BreezeBrowser o Capture one mervärden. Men det är ju ett annat race.

Roine

Varför inte prova "Canon Utilities RAW Image Converter for Windows" som finns att ladda hem från Canon?

Det är gratis och kan konvertera hela flockar av RAW-bilder åt gången.

Ok, sorry jag glömde bort att det finns andra program än det som Göran just nämnde.

Jag använder själv Canon Raw Image Converter 2, sedan ett halvår tillbaka och tycker att det fungerar bra.

Men det fanns ju några program som följde med till kameran oxå ,men de var nog inga höjdare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto