Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW eller RAW + JPEG grund?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
kan välja mellan RAW eller RAW + JPEG grund i min Nikon D60.
förstår inte skillnaden mellan dessa?

ska jag föresten ha RAW eller "bara" ta JPEG?

det jag brukar göra med bilderna i photoshop är att justera färger o kontrast, men inget annat.

kan välja mellan RAW eller RAW + JPEG grund i min Nikon D60.
förstår inte skillnaden mellan dessa?

ska jag föresten ha RAW eller "bara" ta JPEG?

det jag brukar göra med bilderna i photoshop är att justera färger o kontrast, men inget annat.

RAW + JPEG grund är att du får två bilder, en RAW och en liten jpg. Det kan vara praktiskt om du snabbt vill kunna titta igenom dina bilder på datorn, det går fort med små jpg. När du vill redigera gör du det med RAW-bilden.

/FW

Vad då liten jpeg? Det beror alldeles på vilken jpeg-kvalitet och upplösning man ställer in. Den blir förstås alltid mindre i MB räknat än raw-filen.

Vad då liten jpeg? Det beror alldeles på vilken jpeg-kvalitet och upplösning man ställer in. Den blir förstås alltid mindre i MB räknat än raw-filen.

Du kan ställa in olika storlekar (kvalitet) på jpg-filen när du fotar både i RAW och JPG. Jag har varken D80 eller D60 men på mina kan jag ställa in tre olika jpg-kvaliteter tillsammans med RAW-filen.

Vill man bara ha jpg-filen som referens är det ju onödigt att ta en med hög upplösning när man ändå skall använda RAW-filen i bildbehandlingen.

/FW

Själv har jag just ställt om från JPG+RAW till endast RAW. Kollar igenom bilderna i Adobe Bridge (bra förhandsvisning av RAW-filer), raderar dåliga bilder och kör lyckade genom ACR/PS.
Tyckte helt enkelt att det började bli för mycket dubletter i mapparna.

På D60 och också på en del andra Nikonmodeller (jag vet inte vilka) kan man välja mellan olika jpeg-komprimeringar eller raw eller också raw+sämsta jpeg-kvalite. Fördel enl. ovan ,nackdel jpeg bilderna blir i låg kvalite och näst intill oanvändbara utom till webb och som gallring. Canon har valt att i de enklare modellerna ha raw+bästa jpeg. Nackdel: större filer, fördel jpeg bilderna är användbara direkt och raw-filerna som säkerhet, jag använder detta läge vid bröllop o andra viktigare tillfällen. Bäst är naturligtvis, som på dyrare modeller, att fritt kunna välja mellan alla de olika lägena.

På D60 och också på en del andra Nikonmodeller (jag vet inte vilka) kan man välja mellan olika jpeg-komprimeringar eller raw eller också raw+sämsta jpeg-kvalite. Fördel enl. ovan ,nackdel jpeg bilderna blir i låg kvalite och näst intill oanvändbara utom till webb och som gallring. Canon har valt att i de enklare modellerna ha raw+bästa jpeg. Nackdel: större filer, fördel jpeg bilderna är användbara direkt och raw-filerna som säkerhet, jag använder detta läge vid bröllop o andra viktigare tillfällen. Bäst är naturligtvis, som på dyrare modeller, att fritt kunna välja mellan alla de olika lägena.

Det kanske är så på en den modellen (vågar in säga varken bu eller bä), men på D80 går det alldeles utmärkt att välja mellan samma inställningar för jpeg-filen när man kör raw+jpeg som man kan göra om man enbart kör jpeg.

Jag kör RAW + Jpeg. Annars kan jag ju inte visa bilderna jag tagit på någon annans dator och så!

Det är riktigt trist att ha tagit en massa bilder som man vill dela med sig. Hrrrmmm ska bara hem och konvertera RAW filerna till Jpeg innan du kan få dem....

Nej kör med RAW + så stor Jpeg man tycker att man har plats med på kortet.

Jag kör också RAW + sämsta möjliga JPG, av samma anledning som ovan - om man vill visa upp bilderna eller bara skicka några stycken till någon man plåtat är det skönt att ha dem där utan att behöva pilla med batchkonverteringar. JPG-bilderna behåller de färginställningar du gjort på kameran, medan RAW-bilderna inte gör det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar