ANNONS
Annons

RAW, Brus mm

Produkter
(logga in för att koppla)
LR 3b2 är klart förbättrad, har inga bra bilder själv men sett andras, ex A900 och iso 3200 som många ansåg vara oanvändbara, dessa var mycket bättre efter justering i LR3b2.

Jag har testat just denna kombination som du menar - rekommenderar den inte. Just på grund av att arbetsflödet ger denna kombination ett dåligt arbetsflöde, mycket omständligt och det ger inte så mycket mer än objektiv/kamera justeringen, enligt mitt tycke.
Den "överlägsna" hanteringen i DxO har jag själv kunnat åstadkomma i LR 2.6. I vårt fall (Sony) så är det anmärkningsvärt eftersom just DxO skall vara bäst, men som alltid vi är alla olika och har olika smak :)

Jag kan lägga till att jag har jobbat med LR sedan 1.3 och DxO bara under Trial tiden, inte helt rättvist mot DxO...

Men den som väntar får se

DxO's enda fördel jämfört med en BRA LR-hantering är att man kan kompensera för objektivdistortion - anser jag iaf. Beskärningsfunktionerna finns, och fungerar alldeles utmärkt. Upprätningsfunktionen är betydligt smartare konstruerad än i DxO kan jag tycka.

Man ska inte underskatta värdet av en vettig katalogiseringsfunktion! Det sparar så otroligt många timmar i längden. Visst kan man lösa egna mappsystem osv - men en bra sök/katalogfunktion som den i LR sparar mycket tid.

Så även om inte LR är bäst på alla delpunkter anser jag att det är det mest kompletta programmet för råfilshantering som finns idag. Färgprofilhanteringen i LR är dessutom den klart bästa av alla "vanliga" råkonverteringsprogram - enda nackdelen är att previewfönstret pga diverse anledningar inte stämmer så bra med slutresultatet om man har en skärm med för liten färggamut.

Eftersom jag starta tråden så tillåter jag mig att gå lite OT utan att bli arg på mig själv ;-)

Nu kanske det är som så att jag borde ladda ner någon manual eller gå en kurs i LR, men skit samma - jag frågar på ändå

Hur beskär man i LR ? Jag antar att det är under Develop-fliken?
I DxO var det sjukt smidigt med färdiga proportioner osv...

En annan sak som jag inte fattar är synkroniseringen som man måste (?) göra i LR. I DxO pekar man ju bara ut filen i "eplorer style" och kör. I LR måste jag synka min mappstruktur för att få in nya foto. Känns som en kombo hade varit bäst.

Längst upp till höger i develop-modulen - precis under ISO-talet som syns vid histogrammet.

Man behöver inte uppdatera hela mappstrukturen - vill man flytta runt på råfilerna själv kan man göra det, och sedan välja "import" och "add without moving".

En annan sak som jag inte fattar är synkroniseringen som man måste (?) göra i LR. I DxO pekar man ju bara ut filen i "eplorer style" och kör. I LR måste jag synka min mappstruktur för att få in nya foto. Känns som en kombo hade varit bäst.

En check, du har väl importerat dina foton? LR skapar en referens till bilderna i en databas (men lägger inte in bilden i databasen). Annars behöver du bara synka om du flyttar referensen eller om andra bilder hamnar i samma katalog (och då blir det en import som startas).

Jag vill bara förtydliga Joakims inlägg och kolla så att du inte missat import.

Det finns också färdiga proportioner för beskärning i LR + original prop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar