Annons

Raster och dess användning?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har ett typiskt nybörjar studiokit med softbox och paraply men börjar fundera på mer möjligheter till inställningar av ljuset. Då har jag sett att det finns raster. Men vad exakt _gör_ ett raster? När används det?

Det finns raster i olika grader. Varför då?

Vad är skillnaden i effekt mellan klaffar/snoot/raster?

Skillnaden mellan exempelvis en snoot och ett raster är att rastret ger en stor ljuskälla, som ändå är riktad, den sprider sig inte åt sidan som en vanlig reflektor.
Refletorns storlek bestämmer storleken på ljuskällan, rastret ser till att ljuset riktas ganska rakt fram och inte sprider sig mot sidan.

Raster är inte alls dumt, för lite tuffare porträtt där man vill ha en ljuskälla på ansiktet medan resten av kroppen får mindre ljus på sig.

mipert skrev:
Raster är inte alls dumt, för lite tuffare porträtt där man vill ha en ljuskälla på ansiktet medan resten av kroppen får mindre ljus på sig.

Hmmm. Det får man ju med t.ex. klaffar också. Jag vill kunna fatta skillnaden i ljusets karaktär.

henrik.f skrev:
Hmmm. Det får man ju med t.ex. klaffar också. Jag vill kunna fatta skillnaden i ljusets karaktär.

Blir väl ingen skillnad i ljusets karaktär? Utan riktningen på ljuset endast.

Ska du ändra karaktären får du ju använda softbox osv om du vill ha mjukare ljus.

Raster är alltså en diffusor av metall. Som kanske inte stjäl speciellt mycket ljus heller jämfört med tyg?

Vad säger gradbeteckningarna på raster? Högre grad - mer diffussion?

Just nu finner jag det svårt att med ord beskriva det ljus man får av ett raster.

Men vitsen är att du får en stor ljuskälla, reflektorn bestämmer storleken på ljuset, men ändå ett riktat ljus.
Du får inget ljus som faller vid sidan av, man kan nästan säga att ljuset blir som ett laserljus med en bred ljusstråle.

Den stora reflektorn ger en stor ljuskälla, därför ett mjukt ljus. Samtidigt blir det ett ganska riktat ljus som ger ett vassare ljus än en bouncer.
Rastret gör att du får en samlad ljusbild.

Vad brukar håldiametern och rastrets tjocklek ligga på ungefär?

Nån speciell storlek som rekommenderas?

/Micke

mipert skrev:

Sätter fart på denna tråd igen då jag funderar på vilket jag skall skaffa.

Har fått ett i mina ögon bra pris på ett reflektor/rasterset till mina blixtar och överväger att köpa det istället för en snoot.

Spridningsvinkeln anges till 15 grader på konen och 18 cm reflektorpaketet innehåller raster från 30 grader ända ner till 8 graders.

Huvudsakligen kommer detta att användas som "hårljus" för att separera modell/bakgrund.

Gör jag ett misstag om jag slår till på det kompletta reflektorsetet för 1800:-?
Snooten går lös på ungefär hälften...

Det är absolut inte ett misstag, tycker jag. Du kommer ha mycket mer användning av ett rasterset än en snoot. Raster kan du ju använda till så mycket mer än bara för att lägga hårljus, och med ett kit med fyra stycken (som jag antar att det är) så kan du variera dig mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar