Annons

Randiga bilder S3 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en S3 IS. Jag har hittat fyra bilder som har mystiska ränder. Jag bifogar en utskuren del av en av bilderna i 100% storlek.
De fyra bilderna har ungefär samma motiv och är tagna inom loppet av ett par minuter. Jag tog andra bilder med några minuters tidsskillnad före och efter, men inga av dessa har ränder. Troligtvis slog jag på kameran, tog dessa fyra bilder, och stängde sedan av den igen. Hittils har jag heller inte hittat sådana här ränder på några andra bilder överhuvudtaget.

Bilderna är tagna oktober 2006. Jag hade tagit drygt tre tusen bilder innan dessa, och har tagit tiotusentals bilder sedan dess, men har naturligtvis inte granskat alla lika noggrant. Anledningen till att jag inte upptäckt ränderna förrän nu är att jag inte hade redigerat de här bilderna tidigare.

Det är nämligen så att när de visas i Zoombrowser, Windows bildvisningsprogram etc, syns inte ränderna vid vanlig visning, anpassad till skärmen. Om jag växlar till att visa bilden i faktiska pixlar kommer ränderna fram. När jag sedan återgår till visning anpassad efter skärm finns ränderna kvar, fullt synliga. Troligtvis finns ränderna i bilderna hela tiden, men att de uppför sig så här i Zoombrowser etc beror förmodligen på hur de programmen fungerar. I fotogranskaren i PS Elements 3 syns ränderna omedelbart, även vid storlek anpassad efter skärm, men inte i sorteraren. I sorteraren kan de inte visas större än vad som ryms i Elements gränssnitt, och går heller inte att zooma i, som i fotogranskaren.

Är det någon som känner igen den här typen av ränder och vet vad de beror på?
Behöver ni veta flera fakta om bilderna är det naturligtvis bara att fråga. Jag ville inte skriva ett onödigt långt inlägg med alla fakta om bilderna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 

Bilagor

  • img_3583_fs.jpg
    img_3583_fs.jpg
    74.4 KB · Visningar: 274
Ser mycket märkligt ut! Har aldrig sett något liknande.
Vild gissning:Kan det bero på paritetsfel vid skrivning/läsning till/från minnekortet?
 
Hej!

Trist när sånt händer, särskilt som det är ett tag sen...

Jag hade en Canon A530 som gav randiga biler (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=77444)

Jag lyckades isolera problemet till att uppträda när jag zoomade ordentligt och fokuserade på relativt långt avstånd. Testade med olika minneskort oxå och fick samma fel. Felet syntes både i kameran (när jag kollade fotona och zoomade in) och på skärmen.

Det hela slutade med en tur till Infocare i Malmö men jag vet inte vad de gjorde med kameran de 2 veckorna de hade den inne. Felet försvann dock och det hela gick på garantin så jag blev glad.

Du kan ju försöka provocera fram felet och se om du får nån koll på när det händer. Kolla sen med fler minneskort om du har. Kvarstår felet kan det vara läge att höra med närmsta verkstad om dom har nån fundering.

Lycka till!
 
Jag läste en tråd för längesedan han fick radniga bilder när han var i magnetfält typ nära en elmotor.
 
Tur man inte har en sån bakom örat, då!

Min erfarenhet av liknande fenomen är att det ofta inte är den typen av störningar, utan problem med avkodning eller adressering av vissa delar av minnet. Detta kan vara på sensorn, i bufferten eller till minneskortet. Det är heller inte säkert att det är själva kortet, utan det kan vara drivkretsar till kortet, vilket gör att kortet fungerar utmärkt i en annan kamera, men får "randig information" i just den krånglande kameran.

Störningar från elektromagnetiska fält från industrimaskiner eller liknande ger vanligtvis inte fullt så regelbundna mönster. De värsta störningarna kommer från varvtalsreglerade motorer, där switchning i IGBT-bryggorna kan ge upphov till ilskna störningar, men då som sagt i regel med lite mer variationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.