Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramlade i vattnet med min Z6 + 200-500

Produkter
(logga in för att koppla)
Får du saltvatten inuti kameran så är det kört, finns ingen som ens skulle försöka o laga den o lämna garanti på det jobbet.

Möjligt men då har man inget att förlora att skölja med sötvatten. Har pratat med fotografer som faktiskt sköljt bort saltvattnet med sötvatten och grejerna funkade när allt var torrt (kamerahus) och en redig rengöring. Beror ju som sagt på vilket kamerahus och skick vi pratar om. Handlar oxå om hur pass rent vattnet är man badar grejerna i.

Förmodligen handlar det mesta om tur om grejerna funkar eller inte när de är torra.
Dränker man ett objektiv så är det bara skicka in.

Kan ju hända att man bara råkar doppa en liten del lite snabbt. Skadar inte att ha med sig en påse med ris. Perfekt som stöd och händer nån lättare vattenolycka så suger riset åt sig fukt. Bara lägga den blöta kameran i en plastpåse, i med rent ris (som helst inte dammar) och sen knyta åt plastpåsen så att riset verkligen suger fukten från kameran och inte luften utanför plastpåsen.

Va mest tänkt som tips och inget debattämne.

Hoppas verkligen du får ut nått på försäkringen, vilken jäkla otur, gör lite ont i själen att läsa.
Försäkringsbolaget inväntar väll respons från verkstan som sannolikt dömmer ut dem som skrot, och förhoppningsvis äter inte självrisk och avskrivning upp det du ev får ut.
Detta skrot hamnar ibland genom omvägar på Blocket/Tradera där sådana som jag köper och ibland sparkar liv i.
Hoppas verkligen det löser sig👍

ha ha ha
O vem skulle annars vara orsak till olyckan?
Uppenbarligen har vi olika syn på saken. Jag tycker inte alltid att det finns någon att skuldbelägga vid olyckor, medan du gör det. Tror inte vi kommer längre tyvärr :)
Nä vi kommer inte längre. Jag håller med TS.
Jag var ute o cyklade...... osv
TS klarade iallafall av det.
Men utred på du o jag skulle bli mycket förvånad om du kom fram till en annan slutsats.

Lite trösterik läsning för mig som tappade min splitternya XE 4 a m 27 an i havet i söndags. Lyckades få upp den vilket krävde att jag fick bada. Men tänkte att jag kan inte bara låta kameran ligga??
Cyberphoto har ju sin Solidförsäkring som är gratis de två första månaderna. Har skickat kameran till Fujis verkstad så nu är det bara att vänta... Dom var hjälpsamma på CP i alla fall. Ha det gött!

Just fotoutrustning är en del försäkringsbolag lite tjuriga med, kolla noga att det inte finns några undantag i försäkringsvillkoren. Det brukar åtminstone de som vill sälja specialförsäkringar för fotoutrustning hävda. Jag vet inte vad som gäller för just Länsförsäkringar, det kanske går bra, och det kanske bara är elaka rykten om undantag hos vissa försäkringsbolag.
Det närmasrte liknande jag själv kan komma är att jag en gång råkade tvätta en mobiltelefon som låg kvar i en jeansficka, 40 grader kulörtvätt i ett tvättprogram på ca 2 timmar med centrifugering på slutet. Jag kollade med försäkringsbolaget, och visst, "drulleförsäkringen" gällde, men med självrisk och med avdrag för telefonens ålder så skulle jag blivit skyldig försäkringsbolaget pengar i stället för att få ersättning.

Vems vårdslöshet skulle det annars vara?
Vårdslösheten avser såklart bara försäkringstagarens (= TS) agerande när skadan på utrustningen uppkom.

Om man själv utsätter sig för en onödigt stor risk att plurra med sin fotoutrustning, t.ex genom att gå på väldigt tunn is, så kan försäkringsbolaget anse att man agerat vårdslöst och sänka försäkringsersättningen. Om man inte haft någon anledning att tro att isen är tunn så har man inte agerat vårdslöst och det blir ingen justering av ersättningen från försäkringsbolaget.

Det är alltså inte fråga om att "skylla på någon annan" utan bara en bedömning av försäkringstagarens agerande vid skadetillfället.

F

Möjligt men då har man inget att förlora att skölja med sötvatten. Har pratat med fotografer som faktiskt sköljt bort saltvattnet med sötvatten och grejerna funkade när allt var torrt (kamerahus) och en redig rengöring. Beror ju som sagt på vilket kamerahus och skick vi pratar om. Handlar oxå om hur pass rent vattnet är man badar grejerna i.

Förmodligen handlar det mesta om tur om grejerna funkar eller inte när de är torra.
Dränker man ett objektiv så är det bara skicka in.

Kan ju hända att man bara råkar doppa en liten del lite snabbt. Skadar inte att ha med sig en påse med ris. Perfekt som stöd och händer nån lättare vattenolycka så suger riset åt sig fukt. Bara lägga den blöta kameran i en plastpåse, i med rent ris (som helst inte dammar) och sen knyta åt plastpåsen så att riset verkligen suger fukten från kameran och inte luften utanför plastpåsen.

Va mest tänkt som tips och inget debattämne.
Självklart så kan man ju skölja av prylarna, men om det nu är så att allt har legat under vattnet som TS skrev (Jag uppfattar det så) o kameran är full av vatten o dessutom saltvatten så är det ju omöjligt o skölja av den eftersom det är inne i kameran.Men hoppas såklart TS har en försäkring som funkar :)

Det viktigaste att göra vid en vattenrelaterad olycka är att så snabbt som möjligt ta ur bartteriet. Man vet aldrig vad vattnet kan göra (speciellt saltvatten) för att skapa nya strömbanor som kan skada elektroniken förutom att kortsluta batteriet. Det är dessutom en åtgärd man kan utföra "i fält" utan tillgång till hårtorkar och avfuktrningsmedel. Man ska förstås göra det på ett sätt så att öppningen av bartteriluckan inte tillför mera vartten i systemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar