Annons

Ramar till Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att börja applicera ramar till mina bilder direkt i Photoshop men har dessvärre ingen erfarenhet av det what so ever. Vet ni någon schysst guide eller gratis bildbank med fotoramar som man kan börja arbeta med? All hjälp uppskattas!

Vad för ram tänker du på. Det finns ju tusentals varitanter.

Själv kör jag en stroke på 1 px på mina bilder. Ser fint ut tycker jag.

Markera hela bilden, sedan in på edit/stroke där anger jag 1 px och "inside"

voila

Vad för ram tänker du på. Det finns ju tusentals varitanter.

Själv kör jag en stroke på 1 px på mina bilder. Ser fint ut tycker jag.

Markera hela bilden, sedan in på edit/stroke där anger jag 1 px och "inside"

voila

Uttryckte mig lite oklart. Tänker på lite mer estetiska ramar, något i stil med en polaroidram, eller någon ram som ger intrycket av att bilden är sliten på kanterna. "Analoga ramar" eller hur jag ska förklara det, med siffror på sidorna och tal som berättar vilken bild det är. Inte bara en "Photoshop-canvas" utan något mer artistiskt tilltalande som ger spänning åt bilderna för att vara lite drastisk.

Hmm du nämner flera varianter här. Men enklaste polaroidramen får du med bakgrunden inställd på vitt och sedan "canvas size" där du väljer hurm många pixlars bredd du vill ha. Ta sen textverktyget och skriv vad som helst på ramen.

Sliten look brukar fixas med textures, sök på det så kan du hitta otaliga varianter...

Hmm du nämner flera varianter här. Men enklaste polaroidramen får du med bakgrunden inställd på vitt och sedan "canvas size" där du väljer hurm många pixlars bredd du vill ha. Ta sen textverktyget och skriv vad som helst på ramen.

Sliten look brukar fixas med textures, sök på det så kan du hitta otaliga varianter...

Det i sin tur kräver lite tid och estetiska kunskaper. Tänkte ifall det fanns något klart, högupplöst som man kunde lägga till, eventuellt justera efter egna önskemål.

Jag ser lite då och då bilder med sådana snygga ramar. Menar du att de flesta gör sina egna från scratch?

Det i sin tur kräver lite tid och estetiska kunskaper. Tänkte ifall det fanns något klart, högupplöst som man kunde lägga till, eventuellt justera efter egna önskemål.

Jag ser lite då och då bilder med sådana snygga ramar. Menar du att de flesta gör sina egna från scratch?
Brukar finnas en hel del snygga och roliga ramar att ladda ner i psd-format.

Googla "photoshop" samt "frames" så kanske du hittar en del.

Kan också tipsa om tex www.heroturko.org/frames där man kan hitta en del
(finns en del andra sidor också bl.a. gfxtra.com, lordofdesign.com osv)

Det är synd att gratisversionen av Photoframe bara fungerar i "stora" Photoshop och inte i vare sig Elements eller Lightroom.

För att få fart på det hela kan man använda sig av Actions (makron), dvs spela in det du gör och applicera samma moment på nästa bild genom att klicka på play, mycket användbart för den som gör samma sak med alla bilder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto